• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 25 تیر 1397
کد مطلب : 23154
+
-

سرگردانی‏‏های یک شهر پر از تاکسی

مدیرعامل سازمان حمل‏ ونقل شهرداری: در سنندج به شکل بی‏رویه امتیاز تاکسی واگذار شده است

در شهر
سرگردانی‏‏های یک شهر پر از تاکسی

رزیتا قادری | سنندج- خبرنگار:

یکی از بنیادهای شهر و شهرنشینی موضوع جابه‎جایی جمعیت و نقل و انتقال آنهاست. در سنندج بخش بزرگی از این فعالیت خدماتی را رانندگان تاکسی به عهده دارند. 3هزار و 71 تاکسی در این شهر فعالیت می‎کنند که 800 تاکسی مازاد بر نیاز است. ازطرفی رفتار برخی رانندگان نیز مورد انتقاد شهروندان قرار می‏گیرد، هر چند به گفته مدیر‏عامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری، سازمان تاکسیرانی در انتخاب رانندگان تاکسی به دقت مواردی را بررسی می‏کند. این در حالی است که رانندگان نیز از مشکلات حل‏نشده خود مانند بیمه و درآمد پایین در کنار فعالیت‏ مسافرکش‏های شخصی گلایه دارند. 


مشکلات ترافیکی به‏دلیل تردد زیاد تاکسی

یکی از رانندگان تاکسی درون‏شهری می‏گوید: 75دستگاه تاکسی در مسیری که من کار می‎کنم مسافر جابه‎جا می‎کنند که به دلیل نبود نظارت ماموران تاکسیرانی و راهنمایی و رانندگی، مشکلات ترافیکی به وجود می‎آید. «محمد نعمتی» خواستار حمایت جدی سازمان تاکسیرانی از رانندگان تاکسی می‏شود و می‎افزاید: این حمایت‎ها بیشتر از مسافرکش‎های شخصی صورت می‎گیرد، در حالی که ما انتظار داریم میان راهنمایی و رانندگی و سازمان تاکسیرانی هماهنگی لازم برای حمایت از رانندگان تاکسی وجود داشته باشد.


میزان درآمد

یکی از رانندگان تاکسی درآمد روزانه خود را بین 450 تا 500 هزار ریال ذکر می‏کند و می‎گوید: این میزان درآمد بسیار کم است و کفاف زندگی را نمی‎دهد. گاهی مجبور می‏شویم حتی برای پرداخت قسط ‏هایمان پول قرض کنیم. 
به گفته «کمال حکیمی» کرایه مسیری که او در آن مسافرکشی می‎کند نباید کمتر از 10 هزار ریال باشد تا برای راننده تاکسی صرفه اقتصادی داشته باشد. وی نبود بیمه رانندگان، خرید قطعات به نرخ آزاد، حجم بالای ترافیک، زیاد شدن خودروهای شخصی مسافرکش و کم بودن مسافر در برخی مسیرها را از مشکلات رانندگان تاکسی برمی‏شمرد و می‏افزاید: تاکسیرانی تاکنون اقدامی برای ساماندهی رانندگان انجام نداده است. 


نصب دستگاه‏های الکترونیکی

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سنندج به نصب دستگاه‏های الکترونیکی روی تاکسی‏ها اشاره می‏کند و می‎گوید: برای رفاه حال شهروندان و جلوگیری از مشکلات مربوط به نداشتن پول خُرد و معضلاتی که در این بخش وجود دارد اقداماتی صورت گرفته و با چند شرکت رایزنی شده است. اما در این زمینه نیز با مشکلاتی روبه‏رو هستیم که مربوط به کسر مالیات در صورت استفاده از دستگاه الکترونیکی است. به محض مشخص شدن راهکارهای مناسب که سودی برای رانندگان تاکسی نیز داشته باشد، در کوتاه‏ترین زمان این مشکل را حل می‏کنیم. البته در حال حاضر برخی از تاکسی‏های شهر از کارت‏خوان تاکسی استفاده می‏کنند.
«امیر جمشیدنژاد» بیان می‏کند: نصب دستگاه‏های تاکسی‏متر روی تاکسی‏ها بسیاری از مشکلات امروزه را حل و فصل می‏کند و منجر به کاهش شکایت مردمی می‏شود. استفاده از این دستگاه‏ها موجب کاهش درگیری‏های روزانه میان رانندگان تاکسی و شهروندان می‏شود. لذا امیدواریم با مدیریت درست و اساسی بر این موارد نظارت شود.


مشکلات تاکسیرانی در گزینش رانندگان

جمشیدنژاد به شرایط گزینش رانندگان اشاره می‏کند و می‎گوید: یکی از عواملی که مانع از رسیدن به آرمان‏های سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری و بهبود شرایط اجتماعی سنندج می‏شود وجود خودروهای شخصی مسافرکش است که هیچ مرجعی مانع از فعالیت آنها نمی‏شود. مسائل اجتماعی و اقتصادی جامعه به‎ویژه در استان موجب شده است که سخت‏گیری‎های لازم برای گزینش اخلاقی افراد وجود نداشته باشد. اگرچه مانند سایر استان‎ها در این زمینه تلاش‎های بسیاری کرده‏ایم و کم‏کاری نمی‏کنیم، اما نیاز است سازمان‎های دیگر نیز در این بخش کمک‏حال سازمان تاکسیرانی باشند.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سنندج می‏افزاید: سازمان تاکسیرانی در انتخاب رانندگان تاکسی حتما مواردی مانند نداشتن شغل دوم و رعایت اخلاق و رفتار مناسب را به دقت بررسی می‏کند.


واگذاری بی‏رویه تاکسی

جمشیدنژاد می‎گوید: با توجه به وجود 5هزار راننده تاکسی و 3هزار و 71 دستگاه تاکسی در سنندج، مشکل بزرگ حال حاضر شهر یعنی ترافیک از بی‏مدیریتی و نبود نظارت کافی در گذشته ناشی شده است، چرا که بیشتر از ظرفیت سنندج و به شکل بی‏رویه امتیاز تاکسی واگذار شده است و خودروهای شخصی نیز برای تامین هزینه بنزین خود به مسافرکشی می‎پردازند.
وی ادامه می‏دهد: سازمان تاکسیرانی برای آموزش رانندگان تاکسی در زمینه آداب اجتماعی، نحوه رفتار با مسافران، فرهنگ‏سازی و آشنایی با قوانین جدید از توان استادان جامعه‏شناس مجرب دانشگاه‏ها و افراد توانای پلیس راهور، مدیران و روابط عمومی این سازمان و مسئولان بازرسی بهره می‏برد و در هفته چندین مرتبه کلاس‎های آموزشی برگزار می‏کند. 


بیمه، مشکل اصلی رانندگان تاکسی

«امیر جمشیدنژاد» مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سنندج به مشکل اصلی رانندگان تاکسی اشاره می‏کند و می‏‌گوید: بیمه رانندگان تاکسی که سال‎هاست مورد مطالبه آنان است یکی از مهم‎ترین دغدغه‎های این قشر خدماتی و زحمتکش به شمار می‏رود که با توجه به شرایط اقتصادی نامناسب شهرداری -که حتی توانایی پرداخت حقوق و مزایای پرسنل خود را نیز ندارد- نتوانسته‏ایم در این زمینه اقدام جدی انجام دهیم. لذا باید دو نهاد مهم و ضروری در این زمینه مانند وزارت کشور و سازمان تامین اجتماعی همکاری کنند. این سازمان نیز تا حد توان با نامه‏نگاری و تلاش بسیار برای بیمه رانندگان تاکسی اقدام می‏کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید