• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 24 تیر 1397
کد مطلب : 23144
+
-

پروانه‌های زرین در اصفهان ماندگار شدند

میزبانی دائمی جشنواره فیلم کودک و نوجوان بعد از چالش‌های فراوان به اصفهان واگذار شد

جشنواره
پروانه‌های زرین در اصفهان ماندگار شدند

امیر امین‌الرعایایی: اصفهان- خبرنگار:

درست میان جنگ و آتش و خون، در سال 1361 بود که پروانه‌های رنگارنگ فیلم‌های کودک و نوجوان به پرواز درآمدند تا پیام شور و شادی را به گوش جهانیان برسانند و حالا با گذشت سال‌ها، این پیک‌های صلح و دوستی در آستانه میانسالی قرار گرفته‌‌اند، اما هنوز هم با همان طراوت و زلالی کودکی همپای رؤیاهای تلخ و شیرین کودکان می‌شوند. این جشنواره بعد از گذراندن فراز و فرودهای بسیار باز دوباره به اصفهان بازگشته است و طبق گفته شهردارقرار است اصفهان میزبان دائمی این جشنواره باشد.


تغییرات در برگزاری این جشنواره

جشنواره فیلم کودک و نوجوان، یکی از جشنواره‌های سینمایی کشور است که در مکان‌ها و تاریخ‌های مختلفی در 2 بخش داخلی (فیلم‌های سینمایی) و بین‌الملل (فیلم‌های انیمیشن) برگزار شده است. این جشنواره تاکنون ۶ دوره در تهران، 18 دوره در اصفهان، یک دوره در کرمان و 5 دوره در همدان برگزار شده است. اگرچه از سال 90 به موجب امضای تفاهم‌نامه‌ای برای برگزاری دوره پنج ساله آن در اصفهان، برنامه‌ریزی شده بود اما از سال 94 و هم‌زمان با آغاز برگزاری دور بیست‌و‌نهم جشنواره، تغییراتی به وجود آمد که عده‌ای علت اصلی آن را تغییر شهردار اصفهان اعلام کردند و با ملغی اعلام کردن تفاهم‌نامه پنج‌ساله، میزبانی بیست‌و‌نهمین دوره جشنواره را به همدان سپردند. 


بازگشت جشنواره فیلم کودک از همدان به اصفهان

برگزاری این دوره از جشنواره در همدان به‌اندازه کافی برای اصفهان غم‌انگیز بود که خبر تفکیک بخش‌های مختلف جشنواره و سپرده شدن بخش نوجوان به همدان و بخش کودک و خردسال به اصفهان هم به گوش رسید. این در حالی بود که در همین سال‌ها اصفهان به‌عنوان شهر دوستدار کودک انتخاب شده و مدیریت شهری آن از سوی یونیسف به‌منظور ایجاد زیرساخت‌های مناسب با این عنوان، مورد تقدیر قرار گرفت. این نشان از آن داشت که این شهر بهترین مکان برای برگزاری جشنواره کودک است. اما ماندگاری پروانه‌های زرین در نصف جهان به مصوبه شورای اسلامی شهر هم نیاز داشت.

بر همین اساس «ندا واشیانی‌پور»، سخنگوی وقت شورای اسلامی شهر اصفهان از بررسی لایحه تمدید برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان خبر داد و گفت: در این لایحه آمده بود با توجه به اتمام توافق پنج‌ساله برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در سال ۹۴ و پیشنهاد معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت ارشاد اسلامی مبنی بر تمدید این توافق‌نامه برای یک دوره پنج‌ساله دیگر، به پیوست توافق‌نامه پیشنهادی مورد موافقت شهرداری به صحن علنی ارائه شود اما به‌رغم صحبت‌های انجام‌شده، دو فوریت آن به تصویب نرسیده و این لایحه به کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و کمیسیون تلفیق شورا ارجاع داده شد. 
همین امر باعث شد مسئولان همدانی دوباره برای بر‌گزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان امیدوار شوند به‌طوری که «محمدابراهیم الهی‌تبار»، معاون وقت سیاسی‌امنیتی استاندار همدان، در واکنش به این شرایط با تأکید بر آمادگی همه‌جانبه همدان به‌منظور برگزاری کامل این جشنواره، گفت: اگر اصفهان توان اجرای جشنواره کودک را نداشته باشد همدان آمادگی این میزبانی را خواهد داشت. 


بیم‌ها و امیدهای جشنواره فیلم کودک

روزها همچون برق و باد در پی هم عبور می‌کردند و در حالی که می‌رفت تا بهارانه‌های کودکان و نوجوانان به خزان ناامیدی و یأس تبدیل شود، اولین جلسه شورای عالی جشنواره کودک در اصفهان به ریاست «مهدی جمالی‌نژاد»، شهردار وقت و با حضور همه اعضای شورا در آبان‌ماه 95 تشکیل و توافق شد تا سی‌امین دوره جشنواره‌ کودک در بخش سینمای کودک رقابتی باشد و بخش نوجوان به‌صورت مرور و غیر‌رقابتی برگزار شود، اما هم‌زمانی این رویداد فرهنگی و هنری با مناسبت‌های آیینی و مذهبی همچون ایام عزاداری حسینی محرم و صفر در سال 95 و ماه مبارک رمضان در سال 96، زمان برگزاری آن به جای مهرماه به تابستان موکول شد.

آنچه مسلم است نگاه‌های سلیقه‌ای به برگزاری چنین جشنواره‌ای که در مقیاس بین‌المللی برگزار می‌شود کیفیت آن را دچار فراز و فرودهای فراوان کرد. اما هنوز هم خاطره شیرین و موفقیت‌آمیز برپایی 6 دوره اول آن در اصفهان در ذهن‌ها به یادگار مانده زیرا شهر اصفهان از دیرباز به‌عنوان اصلی‌ترین قطب فرهنگی کشور محسوب شده و همواره به‌عنوان یک ظرفیت بالقوه برگزاری رویدادهای ملی و فراملی فرهنگی و هنری شناخته شده است. به همین دلیل «فریده روشن»، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره پنجم، با بیان این که پارلمان شهری به شهرداری به‌منظور هرچه بهتر برگزار کردن این رویداد جهانی، چندین بار تذکر داده است، گفت: باید توجه داشت شهرداری 2 میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای سی‌امین جشنواره کودک بدهی داشت که تاکنون موفق به پرداخت یک میلیارد تومان از این بدهی شده‌ایم. 
روشن ادامه داد: بزرگ‌ترین مشکل جشنواره کودک در دوره‌های گذشته نداشتن بودجه مشخص بوده است که در این دوره از شورا، 3 میلیارد تومان، ردیف بودجه اختصاصی به آن، اختصاص یافته است. 


میزبانی اصفهان دائمی شد

 «قدرت‌الله نوروزی»، شهردار اصفهان، نیز طی سخنانی با تأکید بر نگاه فرهنگی و متفاوت نسبت به دوره‌های قبلی جشنواره گفت: نگاه ما به جشنواره کودک به‌عنوان یکی از موارد مهمی که در نظر داشتیم، این است که همیشه در اصفهان بماند و هر سال بهتر از قبل برگزار شود. وی با تأکید بر حل مشکلات گذشته که باعث کدورت و حتی ایجاد شایعات منفی می‌شد، ادامه داد: دیون شهرداری بابت بدهی‌های گذشته پرداخت و میزبانی دائمی جشنواره فیلم کودک و نوجوان با توافق انجام شده با معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شهر اصفهان واگذار شد. 
در سال‌های گذشته به دلیل نبود مدیریت درست هزینه‌ها همیشه برای جشنواره کودک دچار کمبود بودجه بودیم که امیدواریم در سال جاری این اتفاق تکرار نشود تا پروانه‌ها برای همیشه در شهر گنبدهای فیروزه‌ای ماندگار شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید