• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 24 تیر 1397
کد مطلب : 23142
+
-

ریزش 25درصدی

عادل فردوسی‌پور برای دو شب متوالی در برنامه «2018» سوال نظرسنجی پیامکی‌اش را به تیم‌ملی اختصاص داد و از مردم پرسید آیا شاگردان کارلوس کی‌روش می‎توانند در جام ملت‌های آسیا به مقام قهرمانی دست پیدا کنند یا نه؟ تیم‌ملی بیش از 40سال است که در این رقابت‌ها قهرمان نشده و حالا در فاصله 6ماه تا آغاز دور جدید جام ملت‌ها، این بحث از هر زمان دیگری داغ‌تر است.

بر این اساس عادل هم دست به نظرسنجی در این مورد زد و آن را طی دو شب ادامه داد. نهایتا هم بیش از 700هزار نفر در این نظرسنجی شرکت کردند که حدود 60درصد پاسخ مثبت دادند و 40درصد بقیه هم جواب‌شان منفی بود. این اتفاق از آن جهت حایز اهمیت به‌نظر می‌رسد که بلافاصله بعد از پایان جام‌جهانی برای تیم‌ملی ایران، فردوسی‌پور در همین برنامه از مردم درمورد عملکرد ملی‌پوشان سوال کرد. جالب اینکه در آن نظرسنجی تقریبا با حضور همین تعداد جمعیت، 85درصد از بیننده‌ها از عملکرد تیم‌ملی ابراز رضایت کردند و تنها 15درصد گفتند راضی نیستند. حالا اما می‌بینیم نسبت85 به 15 در فاصله دو هفته به نسبت 60 به 40 تغییر یافته؛ آنچه بیش از هر چیز دیگری از فروکش کردن احساسات اولیه حکایت دارد.

واقعیت آن است که در طول حضور تیم‌ملی در جام‌جهانی و به‌خصوص بعد از پایان بازی سوم با پرتغال، جو عجیبی با محوریت بزرگنمایی عملکرد تیم‌ملی ایران در تلویزیون ساخته شد که تاثیر عمیقی روی احساسات مخاطبان گذاشت. با این وجود هر چه زمان گذشت، فضای نقد بازتر شد و البته مردم عملکرد بقیه تیم‌های آسیایی به‌ویژه کره و ژاپن را دیدند، نگرش‌ها تغییر یافت و به منطق نزدیک‌تر شد.

مردم به مرور دیدند ژاپنی که در جام ملت‌ها منتظر ماست، چه نمایش باشکوهی مقابل بلژیک داشت، کره چطور آلمان را اوت کرد، استرالیا به‌خصوص در دو مسابقه اول چه بازی‌های باکیفیتی ارایه داد و حتی عربستان چگونه در دو مسابقه آخرش رخ عوض کرد. شاید اگر همان شب‌های اول عادل نظرسنجی قهرمانی در جام ملت‌ها را برگزار می‌کرد، چیزی حدود همان 85درصد از مردم رأی به قهرمانی ایران می‌دادند، اما با عادی شدن جو، شاهد ریزش 25درصدی آرای هواداران تیم‌ملی هستیم؛ آنچه نشان می‌دهد کی‌روش و شاگردانش زمستان امسال در امارات کار دشواری خواهند داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید