• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 24 تیر 1397
کد مطلب : 23135
+
-

رسولی با صغرسن و دوپینگ قهرمان آسیا شده بود؟

رسولی با صغرسن و دوپینگ قهرمان آسیا شده بود؟

لیلی خرسند
از 4نماینده‌ای که دوومیدانی ایران به مسابقات قهرمانی جوانان جهان اعزام کرده بود، فقط یک نفر به فینال رسید؛ مهدی پیرجهان، دونده‌ای که در همان مقدماتی حذف شده بود اما با خوش‌شانسی به دور مسابقات برگشت و عصر دیروز هم در فینال دوید.  (این گزارش قبل از مسابقه فینال نوشته شده است.)

پیرجهان عصر دیروز چه به یکی از سکوهای جهانی رسیده باشد و چه جز نفرات آخری باشد که به خط پایان رسیده، حالا یکی از تاریخ‌سازان دوومیدانی ایران است. در شانزده دوره قبلی مسابقات جوانان جهان، ایران فقط دو مدال داشته، سال2004 احسان حدادی با پرتاب 62متری قهرمان شد و دو سال بعد محمد صمیمی با پرتاب 63متری نایب‌قهرمان شد. از سال2006 به بعد تا به امروز نمایندگان موفقیتی‌ در این مسابقات نداشته‌اند و مهمتر این که پیرجهان اولین دونده‌ای از ایران است که در 400متر با مانع در فینال مسابقات جهانی دویده است. 

پیرجهان همین یک ماه پیش در مسابقات قهرمانی آسیا سوم شده بود و با این مدال جواز حضور در رقابت‌های جهانی را گرفت. پیرجهان در تمپره فنلاند، در دور مقدماتی در دسته چهارم دوید. خبر رسید که او با رکورد 52 و 18 صدم ثانیه دویده و نتواسته است به دور نیمه نهایی صعود کند. اما پیرجهان خوش شانس بود که بازبینی‌ها نشان داد یکی از صعود کنندگان، خطا کرده بود. با حذف این دونده، پیرجهان به دور نیمه‌نهایی رسید. با این اتفاق تصور نمی‌شد او در نیمه‌نهایی هم بتواند کاری انجام بدهد اما پیرجهان همه را شگفت‌زده کرد، با رکورد 50ثانیه و 98 صدم ثانیه در گروهش دوم شد و به فینال رسید. قاسم فیروزی از کارشناسان دوومیدانی می‌گوید: «پیرجهان نتیجه خیلی خوبی گرفت.» صعود پیرجهان هرچند به نیمه‌نهایی با خوش‌شانسی اتفاق افتاد ولی صعود به فینال یک اتفاق نبود: «پیرجهان یک ماه قبل در آسیا سوم شده بود. در جهانی نفرات اول و دوم آسیا را که ژاپنی و قطری بودند، گرفت. او یکی از استعدادهای مطرح در این ماده است. البته ما یک مدعی دیگر هم در این ماده داریم. رضا ملک‌پور خردادماه امسال رکورد ملی این ماده را شکست.» با فینالیست شدن پیرجهان شاید خیلی‌ها به مدال‌های او در بزرگسالان آسیا امیدوار شوند اما فیروزی خیلی امیدوار نیست: «در این ماده کار سخت است. آسیایی‌ها خیلی قوی هستند. دونده‌های وارداتی قطر قهرمانان جهان هستند.»
قبل از این که تیم به فنلاند اعزام شود، تصور این بود که این بار هم در مسابقات جهانی یک پرتابگر دیسک، بهترین نتیجه را می‌گیرد و حتی روی سکو هم می‌رود ولی او به بدترین نتیجه رسید. حسین رسولی که در مسابقات قهرمانی آسیا با رکورد 62 متر و 29 سانتی‌متر به قهرمانی رسیده بود، در فنلاند به جز خطا کاری نکرد. 51 متر و 60 سانتی‌متر پرتاب اول او بود، پرتاب‌های دوم و سوم هم خطا شدند تا رسولی در همان مقدماتی حذف شود. محمود منصوری، دیگر نماینده ایران در پرتاب دیسک بود. او هم با پرتاب 54متر و 52سانتی‌متر حذف شد. 

همزمان با حضور رسولی در فنلاند شایعه‌ای هم درباره او مطرح شد. این که حامد احمدپور، از مربیان ایرانی که با کانادا مهاجرت کرده است، نامه‌ای به فدراسیون جهانی دوومیدانی نوشته و مدعی شده است رسولی هم صغر سن دارد و هم از مواد نیروزا استفاده می‌کند و با همین شرایط قهرمان آسیا هم شد. به‌نظر می‌رسد این اطلاعات را یکی از مخالفان فدراسیون مجید کیهانی به احمدپور رسانده باشد. بعد از قهرمانی رسولی بعضی از مخالفان فدراسیون مدعی شد رسولی با شناسنامه برادر کوچکترش در مسابقات آسیایی شرکت کرده است و به خاطر همین صغر سن به قهرمانی رسیده است. فیروزی که یکی از مربیان حاضر در مسابقات قهرمانی آسیا بود، قهرمانی رسولی با صغر سن را رد می‌کند ولی تایید می‌کند که او مدتی با شناسنامه برادر کوچکترش مسابقه داده بود: «رسولی این موضوع را در یکی از مصاحبه‌هایی که داشته، گفته. با شناسنامه برادرش که کمتر از یک سال از او کوچکتر بود، مسابقه داده بود اما چند ماه قبل شناسنامه برادرش را که فوت کرده بود، باطل شد و برای رسولی شناسنامه و کارت ملی جدید صادر شد. در فدراسیون گواهی فوت برادرش را هم دیدیم. او با شناسنامه خودش به مسابقات قهرمانی آسیا رفت و قهرمان شد.» فیروزی دوپینگی بودن رسولی را هم رد می‌کند چرا که دو بار در ایران آزمایش داده و یک هم در ژاپن، محل برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا. 

با این حال دلیل افت رسولی به فاصله یک ماه چه بوده؟ او که به‌عنوان جانشین احسان حدادی معرفی شده بود، چرا به یک باره از رکورد خودش 10متر فاصله گرفت؟ فیروزی معتقد است که این اتفاق طبیعی است: «رسولی خطا کرد. این خطاها در گروه سنی جوانان طبیعی است. فنلاند دومین سفر خارجی رسولی بود و به جو مسابقات عادت نداشت. البته غیر از او خیلی از قهرمانان بزرگ جهان در رده جوانان اوت شدند. در این سن‌ از اتفاقات زیاد می‌افتد و نباید از او ناامید شویم.» 

فیروزی می‌گوید اگر فدراسیون می‌خواهد این جوانان؛ رسولی و پیرجهان در آینده نتیجه بگیرند باید مثل کشورهای دیگر هزینه کنند: «موفقیت مفتی به دست نمی‌آید، باید هزینه کنی. اگر می‌خواهیم در پرتاب دیسک، دوی 400متر یا هر ماده دیگری در بزرگسالان نتیجه بگیریم، باید مثل کشورهای دیگر روی این جوانان هزینه کنیم.» منظور از هزینه کردن، داشتن مربی خارجی و رفتن به اردوهای خارجی و حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی است، با وضعیت مالی فدراسیون و وضعیت ارزی بعید است که از این به بعد فدراسیون بتواند برای هم استعدادها این برنامه‌ها را داشته باشد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید