• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 5 دی 1396
کد مطلب : 2309
+
-

باج‌خواهی از یک شرکت تازه‌وارد فرابورس

مدیرعامل فرابورس علت عرضه‌نشدن سهام شرکت نخ‌عطرین قم را در مبادلات روز یکشنبه باج‌خواهی از این شرکت اعلام کرد و توضیح داد که این افراد به مراجع قضایی معرفی شده‌اند. به‌گزارش بورس پرس، امیر هامونی درباره عرضه اولیه 15درصد سهام نخ عطرین قم که روز یکشنبه انجام نشد، گفت: عرضه اولیه 15میلیون سهم شرکت نخ عطرین قم به‌دلیل برخی مسائل حاشیه‌ای به تأخیر افتاد. وی ادامه داد: اینکه فعالان بازار سرمایه همواره خواهان حداکثر شفافیت بوده و اقدام به بررسی موشکافانه اطلاعات می‌کنند جای تقدیر دارد، اما در این میان رویه جدیدی از سوی تعداد معدودی از سهامداران در حال شکل‌گیری است که به بهانه شفافیت، از شرکت‌های آماده حضور در بازار سهام باج‌خواهی می‌کنند. این مورد برای شرکت نخ‌عطرین قم هم رخ داده اما سهامدار عمده با آن مخالفت کرده است.

این مقام مسئول افزود: باج‌خواهان معدود، شناسایی شده و از طریق مراجع قضایی پیگیری‌های لازم به عمل خواهد آمد چراکه نمی‌توان به بهانه شفافیت، اقدام به نبش قبر شرکت‌ها کرد. این درحالی است که همه می‌دانند برخی شرکت‌های خصوصی دو یا چنددفتره هستند اما وقتی قصد ورود به بازار را دارند می‌خواهند شفاف شده و وارد بازار سهام شوند ولی برخی چنان برخورد می‌کنند که به‌مثابه فردی است که می‌خواهد مسلمان شود ولی عده‌ای نمی‌گذارند. این درحالی است که طبق قانون می‌توان خواهان دریافت اطلاعات 5 سال آخر شرکت‌ها بود و بیش از این زمان اجازه داده نشده است.

هامونی ادامه داد: باید همه فعالان بازار، ارکان، رسانه‌ها و مدیران کمک کنند تا شرکت‌های بخش خصوصی بتوانند با ورود به بازار سرمایه از مزایای آن بهره‌مند شوند و بازار هم توسعه‌یافته و بزرگ‌تر شود اما طرح برخی حواشی، نتیجه‌ای جز تخریب اقتصاد و گریزان‌شدن شرکت‌ها از حضور در بازار سرمایه ندارد. وی در مورد ابهامات مطرح شده در مورد این شرکت با سرمایه بیش از 10میلیارد تومانی و دارای سهامدار حقیقی با مالکیت 99درصدی هم توضیح داد: سازمان بورس و فرابورس و هیأت پذیرش همواره حساسیت‌هایی برای ورود شرکت‌ها با حداکثر شفافیت دارند و هنگام پذیرش در مورد این شرکت در اردیبهشت سال‌جاری هم با آگاهی به مسائل شرکت‌های خصوصی، طبق مقررات رفتار و اطلاعات لازم دریافت و منتشر شد. وی ادامه داد: طبق بررسی اطلاعات و تأییدیه حسابرس، همه فروش‌های شرکت نخ عطرین قم واقعی بوده و مشکلی نداشت. پیش از این نیز از سهامدار عمده تعهداتی دریافت و دیروز منتشر شد. حتی علاوه بر این، سهامدار عمده تعهد کرده چنانچه بدهی مازاد در دفاتر صورت‌های مالی 6ماهه وجود داشت که به ضرر سهامداران جدید باشد، اقدام به جبران کند.

هامونی افزود: با این اوصاف بعد از جلسه دیروز، مقرر شد یکی دو نامه از سوی شرکت و حسابرس در کدال منتشر شود تا زمینه عرضه اولیه 15درصد سهام عطرین در نخستین فرصت که به‌احتمال زیاد امروز خواهد بود، فراهم شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید