• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 24 تیر 1397
کد مطلب : 23028
+
-

خطر «پس زدن» کلیه‌های پیوندی

مکث
خطر «پس زدن» کلیه‌های پیوندی


رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی درباره کمبود و افزایش هزینه‌های دارویی بیماران کلیوی می‌گوید: متأسفانه قیمت داروی این بیماران از 100 تا 300درصد افزایش یافته است و این در حالی است که بیماران کلیوی قبل از این گرانی دارویی جدید، توان پرداخت هزینه‌های دارو را نداشتند و حال با این شرایط بحرانی برای بیماران کلیوی باید منتظر پس زدن کلیه بسیاری از بیماران پیوندی باشیم زیرا آنها نمی‌توانند داروهای عدم‌پس‌زدن کلیه خود را تهیه کنند. 
داریوش آرمان در توضیح بیشتر می‌گوید: شرایط به‌گونه‌ای شده که حتی بیمار دیالیزی تمایل ندارد که پیوند شود و ترجیح می‌دهد درد دیالیز را تحمل کند اما پیوند نشود؛ به این علت که پس از پیوند دیگر دفترچه بیماری‌های خاص نخواهد داشت و این یعنی شروع هزینه‌های سرسام‌آور. در واقع نخستین اتفاقی که پس از پیوند رخ می‌دهد این است که دفترچه بیماران خاص تبدیل می‌شود به دفترچه عادی و این یعنی پرداخت 10 تا 30درصد فرانشیز داروها و از آنجایی که بیمار باید تا آخر عمر دارو بخورد ترجیح می‌دهد که دیالیز شود تا هزینه‌هایش رایگان باشد. به‌هرحال ما راجع به بیماری صحبت می‌کنیم که با یارانه زندگی می‌کند، به‌دلیل ازکارافتادگی کار نمی‌کند و حتی پول کرایه و برخی هزینه نان شب خود را نیز ندارند؛ به‌طور مثال در همین کرمانشاه وضع اصلا خوب نیست دارو گران شده است، بیمار باید کیلومترها طی کند تا به مرکز دیالیز برسد. این در حالی است که اگر وزارت بهداشت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی بودجه بگذارند و یک تا 2هزار بیمار را به مرحله پیوند برسانیم تا بیماران پشت نوبت ترافیکشان را کم کنیم هزینه‌ها بسیار کمتر می‌شود. 

در واقع با هزینه تنها چند روز دیالیز می‌توانیم 1000 تا 2000 نفر را پیوند کنیم و این در حالی است که روزانه 50 میلیارد تومان هزینه دیالیز در کل کشور است. انتظار ما این است با توجه به اینکه این بیماران هر روز بر تعداشان افزوده می‌شود بودجه‌ای اختصاص دهند تا بیماران از مرحله دیالیز خارج شوند؛ البته این کار عزم جدی می‌خواهد که ما چنین عزمی را در مسئولانمان نمی‌بینیم. وی درباره خبرهایی مبنی‌بر کمبود و نبود وسائل مورد نیاز دیالیز هم می‌گوید: اخبار خوبی نمی‌شنویم و برخی از بیمارستان‌های بزرگ اعلام کرده‌اند به‌دلیل کمبود صافی و محلول و پودر با شرایط سختی روبه‌رو هستند و تنها برای چند روز وسایل مصرفی دارند؛ این به‌شدت نگران‌کننده است. برخی مراکز دیالیزهم در استان‌های کشور تعطیل شده‌اند چون مشکل مواد مصرفی دارند. ضمن اینکه به این علت که تعرفه‌ها معقول نیست و ضررده است بخش خصوصی و خیرین هم حاضر نیستند ادامه دهند و ما با تعطیلی مراکز خیریه هم روبه‌رو شده‌ایم. به هر حال گرانی ارز و تحریم و هر مسئله‌ای دیگر روی این موضوع تأثیرگذاشته است ولی باید تا دیر نشده مشکلات بیماران برطرف شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید