• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 24 تیر 1397
کد مطلب : 23014
+
-

گودبرداری غیر‌اصولی باعث فروریختن ساختمانی 3 طبقه در خیابان نبی اکرم شد

آوار سهل‌انگاری در ظهر سه‌شنبه

آوار سهل‌انگاری در ظهر سه‌شنبه

مژگان مهرابی| خبرنگار:

منطقه 14


چندی پیش ساختمانی 3 طبقه در خیابان نبی اکرم(ص) بر اثر گودبرداری غیر‌اصولی ملک همجوار فروریخت. حادثه‌ای غیر‌مترقبه که در یک لحظه همه هستی ساکنان یک ساختمان را به زیر خاک برد. این اتفاق به سبب اهمال‌کاری یک سرمایه‌گذار و رعایت نکردن نکات ایمنی رخ داد. حادثه خسارت جانی در برنداشت، اما ضرر مالی زیادی برای سکنه ساختمان رقم زد. به گفته اهالی سازنده ساختمان با اینکه بارها از سوی شهرداری ناحیه 2 اخطار گرفته بود، اما توجهی نمی‌کند و نتیجه این می‌شود که خانه‌ای خراب و چندین خانواده بی‌خانمان می‌شوند. 

خیابان نبی اکرم(ص) نرسیده به میدان اول، ساختمان ویران شده‌ای به چشم می‌خورد. نمای سنگی‌اش به خاکستری می‌زند. جلو ساختمان از سوی مسئولان شهرداری ناحیه 2 منطقه 14، برای اینکه خطری سلامت شهروندان را تهدید نکند، حصاری کشیده شده است. نیمی از وسایل زندگی ساکنان ساختمان زیر آوار مانده و باقی لوازم هم خاک می‌خورد و امکان بیرون آوردنش وجود ندارد. «سیدحسین موسوی» همسایه همجوار ساختمان آوار شده است. می‌گوید: «طبقه اول ساختمان مغازه یراق‌‌فروشی بود که حالا زیر خاک رفته و صاحب آن حتی نمی‌تواند اجناسش را تخلیه کند. در طبقات دیگر خانه هم 2 خانواده زندگی می‌کردند که بعد از این اتفاق ناگزیر به خانه دوست و آشنا رفته‌اند.»

به گفته موسوی، مالک ساختمان 210 متری خودش سرمایه‌گذار بوده و ساکن محله نیست. او توضیح می‌دهد: «هنگام گودبرداری متوجه ترک ساختمان شدیم. چند بار به او تذکر دادیم، اما در جواب می‌گفت اگر خانه خراب شد 50 میلیون تومان بیشتر از قیمت ملک را می‌دهم. ساکنان ساختمان همجوار مرتب به او گوشزد می‌کردند که هنگام گودبرداری خانه‌شان تکان‌های شدید می‌خورد، اما باز توجهی نمی‌کرد. نکته مهم اینکه به اخطارهای شهرداری هم اهمیتی نداد.» روز سه‌شنبه نزدیک ظهر شکاف دیوار بیشتر می‌شود تا اینکه همسایه‌ها با سامانه آتش‌نشانی تماس می‌گیرند و مأموران ایستگاه 48 خود را سریع می‌رسانند. احتشامی شهروند دیگری است که در ادامه صحبت‌های همسایه‌اش می‌گوید: «وقتی مأموران آمدند و موقعیت را دیدند، به ساکنان تذکر دادند که ساختمان را تخلیه کنند، البته این را هم گفتند نمی‌توانند بیش از این وارد عمل شوند. ساکنان در حال جمع‌آوری لوازمشان بودند که ساختمان آوار شد. از تخلیه ساختمان تا آوار شدن آن فقط چند ثانیه طول کشید.» احتشامی می‌گوید: «هنگام حادثه مأموران آتش‌نشانی و بحران موظف به قطع انشعاب هستند، اما اقدامی برای این کار انجام نشد و اهالی خودشان با اداره آب و گاز و برق تماس گرفتند.» این اتفاق به خیر گذشت و خطر جانی نداشت، اما همیشه حوادث به خیر ختم نمی‌شود.

بی‌توجهی سازنده به تذکر همسایه‌ها و اخطار شهرداری را جز خودخواهی نمی‌توان تفسیر کرد. «کریم موسوی» همسایه دیگری است که در این‌باره نظرش را می‌گوید: «همه ساکنان ساختمان فروریخته مستأجر بودند. یکی‌ 2 فرزند و دیگری یک فرزند دارد. جان این بچه‌ها ممکن بود به خطر بیفتد، مغازه‌دار هم همین‌طور. اگر این حادثه خسارت جانی داشت، سرمایه‌گذار چطور می‌توانست جوابگوی خانواده‌شان شود. هرکدام از مستأجرها عصر که می‌شود، می‌آیند و روی جدول کنار خیابان می‌نشینند با حسرت زندگی بر باد رفته‌شان را نظاره می‌کنند. دیدن آنها خاطر همسایه‌ها را آزرده می‌کند.‌کاری هم از دست‌ کسی برنمی‌آید.» این‌طور که اهالی می‌گویند از قرار معلوم مستأجرها شکایت کرده‌اند، اما دادگاه در پاسخ به شکواییه‌شان گفته برای تشکیل پرونده باید 200 هزار تومان به عنوان ابطال تمبر بپردازند، مستأجری که ماهانه یک میلیون اجاره خانه می‌دهد، با دریافت حقوق کارگری چطور می‌تواند این هزینه را پرداخت کند. 


جبران خسارت با 20 میلیون تومان

«احمد حسنی» مالک ساختمان تخریب شده از اتفاق پیش آمده، ناراحت و بیشتر نگران مستأجرهایش هست که تمام هستی‌شان به یک چشم برهم‌زدنی نابود شده است. او می‌گوید: «به مالک زمین کناری گفتم خانه من خراب شد عیبی ندارد، اما حداقل تکلیف مستأجرها را روشن کن. اصلاً به روی خودش نمی‌آورد که چنین فاجعه‌ای رخ داده است. خیلی راحت می‌گوید به هر نفر 20 میلیون تومان می‌دهم. در صورتی که کارشناس دادگستری حدود 90 میلیون تومان خسارت برای هر یک از مستأجرها تخمین زده است. به نظر من او خلاف بزرگی مرتکب شده که باید مجازات شود، چون با دستگاهی گودبرداری کرده که هر ضربه‌اش 7 تن نیرو وارد می‌کند و به رغم اخطارهای شهرداری باز به کار خود ادامه داده است.» ضعف مدیریتی مهندس ناظر ساختمان و سودجویی مالک حادثه‌ای را رقم زد که دودش فقط به چشم مستأجرها رفت. 


ناظر و مالک متخلف هستند

 حادثه آوار ساختمان 3 طبقه خیابان نبی اکرم(ص) در ناحیه2 شهرداری منطقه 14 رخ داده است. سراغ «مهدی اتحاد» شهردار ناحیه 2 می‌رویم تا درباره این اتفاق توضیحات بیشتری دهد. او می‌گوید: «16‌درصد از ناحیه 2 را بافت فرسوده تشکیل داده است. ساختمان آوار شده در محدوده بافت فرسوده قرار نداشت، اما اصولی‌ساز هم نبود. برای همین وقتی زمین کناری را گودبرداری کرد، دیوار ساختمان تحمل نکرده و فروریخت.» اتحاد متذکر می‌شود 3 بار به مالک زمین اخطار داده شده که نکات ایمنی را رعایت کند ولی متأسفانه مالک اهمیتی نداده است. او ادامه می‌دهد: «نظارت بر ساخت‌وساز برعهده مهندس ناظر است و شهرداری نمی‌تواند در این حوزه ورود کند. در حد اخطار دادن می‌توانیم اقدام کنیم. در مورد ساختمان خیابان نبی اکرم(ص) ناظر و مالک هر دو متخلف هستند. سازنده بعد از گودبرداری وقتی متوجه خاک دستی شده، باید ایمنی را با دقت بیشتری انجام می‌داد. اگر شمع‌بندی می‌شد یا دیوار تکیه‌گاه ایجاد می‌کرد، ساختمان آوار نمی‌شد» به گفته اتحاد بسیاری از خانه‌های این محدوده قدمت 40 ‌ـ 50 ساله دارند و اگر مالکان توان نوسازی ندارند، خوب است برای مقاوم‌سازی بنای خود به دفاتر خدمات نوسازی مراجعه کنند. او می‌گوید: «در دفاتر نوسازی مشاوره رایگان ارائه می‌شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید