• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 24 تیر 1397
کد مطلب : 23006
+
-

قاضی‌زاده هاشمی: در اینکه افرادی نفوذی در میان ما هستند، شک نکنید

افشاگری وزرا

ربیعی: برخی فکر می‌کنند اگر دولت را بزنند گروه دیگری را سرکار می‌آورند

دولت
افشاگری وزرا

 کابینه دوازدهم این روزها تحرک بیشتری در پاسخ به انتقادات مطرح شده از عملکرد دولت دارد؛ از پشت‌پرده مشکلات خبر می‌دهند و سمت و سوی افشاگری به مواضع خود می‌دهند. این رفتار پیشگیرانه قبل از شروع تحریم‌های آمریکا باعث شده تا آنان مسائل را با مردم در میان بگذارند؛ تیزی برخی توقعات را کند کنند و پیشاپیش حیطه انتظارات از مدیریت دولت در بحران‌های احتمالی را کنترل کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور آغازکننده این حرکت بود و به‌دنبال آن برخی وزرای کابینه نیز هوشمندی را در سخنگویی و مواجهه با غرض‌ورزی‌ها دیدند و نه در انفعال و محافظه‌کاری. حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی سراسر کشور از یک موضوع اصلی در کشور سخن گفته که «خود جریانات سیاسی نیز متوجه آن نیستند» و آن اینکه «امروز مهم‌ترین مسئله کشور و تمامیت ارضی ما رضایت مردم است. نباید در خواب غفلت به سر بریم. در ۴۰‌سال گذشته هیچ وقت شرایط مانند امروز نبوده است.

در اینکه افرادی نفوذی در میان ما هستند شک نکنید، چون اتفاقاتی را می‌بینیم که با هیچ عقلی قابل توجیه نیست. ظاهر، حرف و عمل این افراد با نیت‌شان کاملا متفاوت است. باید بتوانید دشمن‌شناس باشید و مسائل اصلی و فرعی را از یکدیگر تفکیک و شبانه‌روز کار کنید.» قبل از او اسحاق جهانگیری بالاترین حجم هشدارها نسبت به سوءاستفاده‌های احتمالی از شرایط حساس کشور را حداقل در 3سخنرانی داده بود. او در این سخنرانی‌ها از تعابیری همچون خیانت، دستبرد و مفسد کوته‌فکر در قبال این افراد یاد کرده است.

جهانگیری سه‌شنبه گذشته در جلسه شورای اداری استان اصفهان با اشاره به 2موج تحریم کشور در مردادماه و آبان‌ماه هشدار داد: «عده‌ای آدم‌های کوته‌فکر در مقطعی که مردم در سختی و دولتمردان نگران آینده کشور هستند، درصدد دستبرد زدن به جیب ملت، سوءاستفاده و غارت منابع ملی هستند اما باید بدانند در این دوره به‌شدت با آنها برخورد خواهد شد زیرا فعالیت کردن در صف دشمن و اعمال فشار به مردم و تخریب اعتماد آنها به دولتمردان حرکتی غیرقابل بخشش است.»

 او همچنین دهم تیرماه در همایش روز ملی صنعت و معدن مدیران را خطاب قرار داد و گفت: «همه باید کمک کنیم تا هر مفسد و رانت‌خواری که در این شرایط به‌دنبال فساد و سودجویی است، مورد برخورد شدید قرار بگیرد»؛ 2 روز بعد نیز شرکت‌هایی که ارز از دولت می‌گیرند و کالا را به قیمت بازار آزاد با مردم حساب می‌کنند به خیانت متهم  شدند.

 جهانگیری گفت: «اگر شرکتی ارز به نرخ رسمی برای واردات دریافت کرده اما محصول خود را در بازار به قیمت آزاد به فروش رسانده باشند و یا کمتر از میزان ارز دریافت شده کالا به کشور وارد کرده و مابقی ارز را در بازار سیاه به فروش رسانده مرتکب خیانت شده است و دولت به کمک قوه قضاییه با آنها برخورد خواهد کرد.»

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیگر عضو کابینه است که به استقبال مدیریت بحران‌های احتمالی در آینده رفته است. توییت‌های او در صفحه شخصی‌اش زیاد نیستند ولی در پست آخر خود در روز ابتدای هفته نوشت: «دولت از پس تحریم‌ها برخواهد آمد، اگر از داخل اعتماد و سرمایه نظام را تحریم نکنیم. اظهارات من درخصوص بازنشستگان با تیتری نادرست و اشتباه روایت شده است. مردم را ناامید نکنیم. ناکارآمدی دولت را القا نکنیم. برخی فکر نکنند اگر دولت را بزنند، موفق می‌شوند گروه دیگری را سرکار بیاورند.» اشاره او به تیتر «قدرت خرید بازنشستگان ۷‌درصد کاهش یافت» بود که برخی رسانه‌ها به نقل از او منتشر کرده بودند.

او پنجشنبه‌شب نیز در پاسخ به پرسشی در شهرکرد درباره انتقادات از عملکرد کابینه گفته بود: «برخی‌ها فکر می‌کنند اگر در این شرایط دولت را بزنند، موفق می‌شوند تا گروه دیگری سر کار بیاید. امروز دولت با نظام پیوسته است و دولت باید از پس مسئله پیش رو برآید.»

 ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز پس از چند هفته انتقاد از عملکرد ارزی دولت، سکوتش را شکست و در یک مصاحبه و یک پست توییتری از فشارها گفت. ظن جابه‌جایی سیف بیش از هر عضو کابینه در فهرست تغییرات احتمالی کابینه می‌رفت و او در گفت‌وگو با فارس برخی صاحبان منافع ویژه از مؤسسات مالی غیرمجاز را زمینه‌ساز این فشارها دانسته است. سیف در گفت‌وگو با فارس گفته: «مخالفان و کسانی که منافع‌شان با اقدامات اصلاحی بانک‌ مرکزی به خطر می‌افتد، طرفدار تغییر اینجانب هستند و در این خصوص جوسازی و شایعه‌پراکنی می‌کنند.»

 او هم جزو اعضای نه‌چندان فعال دولت در شبکه‌های اجتماعی است و 2ماه پس از آخرین پست توییتری خود روز شنبه در توییت جدیدی نوشت: «یکی از شگردهای مدیران مؤسسات مالی غیرمجاز و بانک‌های متخلف این بود که با استفاده از امکانات حاصله از سپرده‌های مردم در طبقات و بخش‌های مختلف اجتماعی نفوذ کرده و برای خود حامیانی دست و پا کنند. در عمل هم با این حمایت‌ها مشکلات و مزاحمت‌هایی برای اینجانب و همکارانم ایجاد کردند.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید