• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 23 تیر 1397
کد مطلب : 22987
+
-

سوت ایرانی در بازی اروپایی

امروز (شنبه) بازی رده‌بندی جام‌جهانی میان دو تیم بلژیک و انگلیس برگزار می‌شود. البته پیش‌بینی خیلی از کارشناسان، تماشای بازی این دو تیم در فینال بود، چنان که خیلی از ایرانی‌ها هم پیش‌بینی می‌کردند قضاوت بازی فینال به علیرضا فغانی برسد. اما هم انگلیس و بلژیک به بازی رده‌بندی رسیدند و هم علیرضا فغانی. داور ایرانی بعد از 3قضاوت موفق در این تورنمنت حالا باید جدال سوم-چهارمی را میان دو تیم اروپایی سوت بزند.
  عذرخواهی بابت نبودن در فینال
علیرضا فغانی در اولین واکنش به انتخاب برای بازی رده‌بندی، بابت اینکه در فینال حضور ندارد ابراز تاسف کرد: «تمام تلاش‌مان را کردیم تا عملکرد خوبی از خودمان در جام‌جهانی بر جای بگذاریم و در آخر منتهی به این شد که برای بازی رده‌بندی انتخاب شویم. از همه عذرخواهی می‌کنم که بیشتر از این نشد ولی امیدوار هستم این بازی را هم به خوبی پشت‌سر بگذاریم. به نظرم وقتی اسم و تیم داوری ایران همیشه در مراحل پایانی بازی‌ها عنوان می‌شد، برای ما افتخار بوده ولی باز هم اگر کم‌کاری از طرف ما اتفاق افتاده عذرخواهی می‌کنم.»
  جو دادند و توقعات بالا رفت
در هفته‌های گذشته گمانه‌زنی‌های زیادی مبنی بر شانس بالای تیم داوری ایران برای قضاوت در فینال صورت گرفت. بنابراین وقتی خبر حضور فغانی در بازی رده‌بندی منتشر شد موضع‌گیری‌هایی نسبت به تصمیم فیفا صورت گرفت و گلایه‌هایی مطرح شد. اما فغانی درباره این موضوع گفت: «جوی در ایران به‌وجود آمد که توقع از تیم داوری را بالا برد. همین که شانس حضور در فینال را برای ما قائل شدند برای من کفایت می‌کند و تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا قضاوت صحیحی در این بازی داشته ‌باشیم و در آینده نیز همین روند را ادامه می‌دهیم.»
  جلب اعتماد
علیرضا فغانی در جام‌جهانی روسیه تا پیش از این مرحله 3بازی را قضاوت کرده است. «آلمان-مکزیک»، «برزیل-صربستان» و «آرژانتین-فرانسه». او در بازی فرانسه و اروگوئه نیز به‌عنوان داور چهارم حضور داشت. فغانی درباره عملکردش در این 3بازی می‌گوید: «‌فقط سعی کردیم درس‌هایی را که در سمینارها یاد گرفتیم در زمین پیاده کنیم. همچنین از لحاظ بدنی در بالاترین سطح باشیم. در نهایت با 3قضاوت مثبت توانستیم اعتماد حاصل کنیم و قضاوت بازی رده‌بندی نیز به ما داده ‌شد.»
  سوت دو میلیون دلاری
بازی رده‌بندی نه‌تنها از لحاظ کسب جایگاه سومی بلکه به‌خاطر مبلغ جایزه‌ای که به تیم‌ها تعلق می‌گیرد اهمیت دارد. فغانی درباره اهمیت این بازی می‌گوید: «تمامی بازی‌های جام دشوار و مهم است. حتی تیم‌هایی که شانس صعود ندارند سعی می‌کنند با یک برد جام را ترک کنند مثل تیم‌ملی ایران. اما بازی رده‌بندی حساسیت‌های خود را نیز دارد. چراکه نه‌تنها یک تیم بالای سکو می‌رود بلکه اختلاف جایزه تیم‌های سوم و چهارم دو میلیون دلار است.»
  داور برای حیثیتش داوری می‌کند
در طول بازی‌ها نقدهایی به چیدمان داوری وجود داشت که این نقدها شامل حال داور فینال یعنی نستور پیتانا آرژانتینی هم شده است. فرانسه پیش از این توسط آرژانتین حذف شده و قضاوت بازی فرانسه در فینال حالا به یک داور آرژانتینی رسیده است. فغانی در این‌باره می‌گوید: «در مسابقات فیفا همیشه باید توقع هر اتفاقی را داشته باشید. برای من عادی بود که داور بازی افتتاحیه در مسابقه فینال هم قضاوت کند و زیاد تازگی نداشت. اما این موضوعات تنها در کشورهایی مثل کشور خودمان مطرح می‌شود. به‌طور مثال در بازی با اسپانیا مطرح شده بود که چرا داور همزبان اسپانیایی قضاوت را بر عهده داشته، اما دیگر این حرف‌ها در فوتبال جایی ندارد. همان‌طور که تیم‌ها در جام‌جهانی برای اعاده حیثیت بازی می‌کنند، تیم‌های داوری هم برای حیثیت خود قضاوت می‌کنند.»
  حاشیه روی سکوها
درست در همان روزی که داوری بازی رده‌بندی به فغانی رسید، انتشار یک عکس در شبکه‌های مجازی هم حاشیه‌هایی را برای این داور به‌وجود آورد. فغانی که برای تماشای دیدار فرانسه و کرواسی در استادیوم لوژنیکی حضور‌ داشت، در جریان این بازی با همکار خانم خود دست داد که انتشار این عکس حاشیه‌هایی به‌دنبال داشت. او در خصوص حرف‌وحدیث‌های پیش‌آمده گفت: «من متوجه دلیل این حرکت نمی‌شوم. من با ایشان از سال۲۰۱۳ آشنا هستم. ایشان همسر همکار بنده هستند و رابطه نزدیکی با همسر و البته خود ایشان دارم. وقتی مرا دید بابت قضاوت‌هایم تبریک گفت. اگر می‌خواهند حاشیه درست کنند همین الان بگویم که می‌ر‌وم. نه با کسی مشکل دارم و نه از کسی خرده برده دارم. دست همسر و خانواده‌ام را می‌گیرم و از ایران می‌روم!» تیم داوری ایران در چنین شرایطی روز گذشته از مسکو راهی سن‌پترزبورگ شد تا برای قضاوت بازی رده‌بندی میان دو تیم انگلیس و بلژیک آماده شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید