• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 23 تیر 1397
کد مطلب : 22966
+
-

خصوصی‌سازی به پارک‌ها رسید

وحید شامبیاتی :‌به‌زودی شاهد واگذاری 16 پارک به بخش خصوصی خواهیم بود

شهری
خصوصی‌سازی به پارک‌ها رسید

حامد کاویان خواه| کرمانشاه- خبرنگار:

به دنبال رشد روز افزون جمعیت و ایجاد چالش‌های زیست محیطی، توسعه فضای سبز و ارتقای کیفیت زندگی امری ضروری است.در این میان نقش برنامه‌ریزان و سازمان‌هایی نظیر شهرداری بسیار برجسته‌تر است. در این میان بر مبنای پژوهش‌های انجام شده، این فضاهای سبز شهری به دلیل بازدهی اجتماعی و زیست محیطی آن، سبب مساعد‌سازی زندگی شهرنشینی می‌شود و از سوی دیگر در ارتقای کیفیت زندگی مردم حائز اهمیت است، به همین دلیل میزان فضای سبز در جامعه کنونی از جمله شاخص‌های توسعه یافتگی محسوب می‌شود. با این وجود در مواردی و البته به عللی متفاوت شاهد محرومیت نسبی برخی از محلات و مناطق از فضای سبز و در نتیجه نا‌رضایتی مردم هستیم. کمبود بوستان‌ها و تجهیزات نامناسب ورزشی و بازی در این بوستان‌ها باعث گلایه مردم کرمانشاه از شهرداری است.


توجه بیشتر به مناطق مرفه‌نشین 

یکی از همشهریان در این باره در گفت‌و‌گو با همشهری می‌گوید: متاسفانه شاهد این هستیم که هرچه پول بدهی آش می‌خوری، یعنی محلات پولدار‌نشین پارک‌های مجهز‌تری دارند. به گفته «احمد رضایی» در حالی که مردم محلات فقیر‌نشین به دلیل شرایط زندگی سخت و نامطلوب‌تر بیشتر به توسعه فضای سبز و احداث و تجهیز پارک‌ها نیاز دارند، این امر کمتر در شهر کرمانشاه رخ داده است.


نبود پارک‌ در محله‌ها

یکی دیگر از شهروندان کرمانشاهی با گلایه از کمبود پارک‌ها و بوستان‌های مجهز در برخی محلات اظهار می‌کند: کمبود پارک‌های محله‌ای و تجهیز نبودن آن‌ها به وسایل بازی به‌ویژه در ایام تابستان به عنوان روزهای اوقات فراغت جوانان ونوجوانان یکی از معضلاتی است که سبب ایجاد مشکلاتی می‌شود.
«رسول کریمی» ادامه می‌دهد: چنانچه در محلات پارک‌های مناسب با تجهیزات استاندارد وجود داشته باشد فرزندان ما می‌توانند در آن فضا آزادانه مشغول بازی شوند، اما در نبود این فضاها آنان سرگردان کوچه می‌شوند یا در فضای مجازی پرسه می‌زنند. «سرور رحیمی» نیز با گلایه از این‌که بانوان محرومیت بیشتری از نظر امکان انجام ورزش دارند، بیان می‌کند: هم ما وهم فرزندان و خانواده‌های ما از نبود پارک‌های محله‌ای مجهز به وسائل ورزشی گلایه داریم، زیرا وجود این پارک به خودی خود مشوقی برای همگان به‌منظور روآوردن به 
ورزش است.


واگذاری 16 پارک به بخش خصوصی 

سرپرست سازمان سرمایه‌‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری کرمانشاه با اعلام واگذاری پارک‌ها به بخش خصوصی می‌گوید: با توجه به این‌که درآمدهای شهرداری کاهش یافته درصدد واگذاری شماری از پارک‌ها برای کاهش هزینه‌های شهرداری و همچنین ارتقای خدمات به شهروندان هستیم. «وحید شامبیاتی»با بیان این‌که 2 پارک شبدیز و آزادگان به بخش خصوصی واگذار شده‌است، می‌افزاید: به‌زودی شاهد واگذاری 16 پارک دیگر به بخش خصوصی خواهیم بود.
شامبیاتی با بیان این‌که پس از واگذاری، بخش خصوصی اقدام به راه‌اندازی مراکز تفریحی، کافی شاپ و فست فودفروشی  مطابق با ضوابط طرح تفصیلی می‌کند، ادامه می‌دهد: پس از واگذاری پارک‌های مذکور حدود 30 میلیارد ریال در هزینه‌های شهرداری صرفه جویی می‌شود. وی خاطر نشان می‌سازد: پس از واگذاری این 16 پارک، بر اساس مقررات طرح تفصیلی مربوطه در هر پارک 20 درصد فضا برای احداث مجموعه‌های تفریحی و بازی و 3درصد نیز برای ایجاد فضای مسقف اختصاص خواهد یافت.


کاهش درآمدهای شهرداری در سال‌های اخیر 

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرمانشاه نیز می‌گوید: در سال‌های اخیر شهرداری‌ها با رکود درآمدی مواجه شدند که اثراتی منفی بر بخش فضای سبز برجا گذاشته است.
«سیروس کومه» در گفت و گو با همشهری، بیان می‌کند: مثل سال‌های گذشته اقداماتی در پارک‌های شهر انجام دادیم، از جمله تجهیز مبلمان شهری، وسایل بازی و ورزشی داخل پارک‌ها، ایمن‌سازی این وسایل، به دلیل این‌که استفاده کنندگان از آن عموما بچه‌ها هستند.  وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان اداره استاندارد برای استاندارد‌سازی بوستان‌های شهر، بیان می‌کند: کار استاندارد‌سازی وسایل بازی جدید و ورزشی پارک‌های شهر انجام شده است. کومه می‌گوید: از سال قبل تا کنون 20 هزار متر مربع کفپوش استاندارد برای وسایل بازی کودکان نصب کرده‌ایم. در خصوص موارد دیگر مثل مبلمان شهری وسرویس بهداشتی و گلکاری میادین، بلوارها و داخل پارک‌ها نیز اقداماتی انجام شده است که کاملا قابل مشاهده است. این مسئول می‌افزاید: همچنین نمایشگاه‌های فرهنگی با هماهنگی سازمان فرهنگی- اجتماعی شهرداری در پارک‌ها تدارک دیده شده که در تابستان نیز برگزار خواهد شد.  

کومه اضافه می‌کند: واگذاری تعداد 16 پارک به سرمایه‌گذار بخش خصوصی در دست اقدام است تا کار نگهداری و تجهیز این پارک‌ها به نحو شایسته با کمک سرمایه‌گذاران بخش خصوصی انجام شود. وی درباره گلایه‌های مردم از کمبود تجهیزات در پارک‌ها نیز می‌گوید: چند سالی است شهرداری‌ها با رکود درآمدی مواجه هستند و این رکود در‌آمدی در همه بخش‌ها تاثیر منفی گذاشته، در نتیجه بخش فضای سبز هم از این قضیه مستثنیا نیست. این مسئول اضافه می‌کند: با این حال و با وجود مشکلاتی که از نظر کسر در‌آمدها داشتیم، بیشترین هزینه در مناطق شهرداری صرف ایجاد فضای سبز شد. در برنامه‌ها نیز درصدد تجهیز وسایل بازی و ورزشی داخل پارک‌ها و مبلمان شهری هستیم. وی می‌افزاید: همچنین گامی مهم که در انتهای 3 ماهه آخر سال قبل و سه ماه ابتدایی
 امسال برداشتیم.
حذف وسایل بازی قدیمی نظیر تاب و سرسره در پارک‌ها بود که از نظر استاندارد و ایمنی رد شده بودند که با کمک شهرداری مناطق و نظارت سازمان پارک‌ها در این مدت اقدام به جمع‌آوری این وسایل کردیم و با وسائل مدرن مورد تایید اداره استاندارد و پلی اتیلن جایگزین شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید