• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 23 تیر 1397
کد مطلب : 22909
+
-

توانمندسازی تعاونی‌های مرزنشینان

آنا مغانلو| اردبیل- خبرنگار:

مهم‌ترین هدف از تشکیل تعاونی‌ مرزنشینان ارتقای سطح معیشت و تامین رفاه و آسایش بیشتر آنان بود که باید تمامی فعالیت‌ها در این راستا هدف‌گذاری شده و از تخلفات در این حوزه جلوگیری شود و باید میزان تحقق اهداف تشکیل تعاونی‌های مرزنشینان در استان بررسی شود تا سود حاصل از فعالیت‌های این تعاونی‌ها در بین مرزنشینان که جامعه هدف بوده توزیع شده و از سودآوری آن به نفع تجار و واسطه‌گران جلوگیری شود. 
همچنین سود حاصل از واردات کالاها باید نصیب خود تعاونی‌ها شود که کارشناسان معتقدند راهکار آن انعقاد قرارداد مالی با تجار و واسطه‌گران است تا زمینه‌ساز کوتاهی دست واسطه‌گران و بهره‌مندی مستقیم مرزنشینان از سود حاصل از این کار شود. توانمند کردن تعاونی‌های مرزنشین یکی از راهکارهای حمایت از مرزنشینان است. 

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی اردبیل از صادرات 6 میلیون دلاری تعاونی‌های مرزنشین این استان طی سال گذشته خبر می‌دهد. 
«قاسم رحیمی» می‌افزاید: در حال حاضر ۱۴ تعاونی مرزنشینان با ۱۷۰ هزار عضو در استان اردبیل فعالیت می‌کند که نبود توان مالی تعاونی‌های مرزنشین برای ورود مستقیم به این حوزه و نبود فرهنگسازی و همکاری اعضا تعاونی‌ها در خصوص نحوه مشارکت اقتصادی از مشکلات اصلی تعاونی‌های مرزنشین استان است. 
وی تاکید می‌کند: با توجه به بنیه مالی ضعیف شرکت‌های تعاونی مرزنشینان، این شرکت‌های تعاونی در قالب قرارداد مشارکتی با تجار توانمند از ظرفیت موجود بهره‌مند شوند. 
رحیمی یادآور می‌شود: کلیه اهالی ساکن در مناطق صفر مرزی تا شعاع 30 کیلو متری از آن به استثنای اهالی ساکن در مرکز شهرستان‌های استان می‌توانند با دریافت کارت مبادلات مرزی از تسهیلات مبادلات مرزی استفاده کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید