• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 21 تیر 1397
کد مطلب : 22846
+
-

5چالش شفر

5چالش شفر

استقلال فصل گذشته را طوری به پایان برد که به‌نظر می‌رسید امسال مدعی اصلی کسب عنوان قهرمانی باشد. با این وجود اتفاقاتی که تا الان برای این تیم رخ داده، دورنمایی مبهم و نگران‌کننده را برای هواداران ترسیم می‌کند. موج جدایی بازیکنان از یک سو و تعلل باشگاه در خریدهای کارآمد از سوی دیگر شرایط را بغرنج کرده است. این وسط بیشترین استرس را پیرمرد آلمانی تحمل می‌کند؛ وینفرد شفر که برای فصل جدید حداقل 5چالش منتظره و غیرمنتظره خواهد داشت.
  به وریا دست نزن
در برهوت اخبار خوش، شاید یکی از معدود اتفاقات مثبت رخ داده برای استقلالی‌ها تمدید قرارداد وریا غفوری با این تیم بود؛ بازیکنی که فصل گذشته یکی از ارکان موفقیت نسبی استقلال به شمار می‌آمد و بعد از مدت‌ها کشمکش بالاخره راضی شد در جمع آبی‌ها بماند. با این وجود وریا مثل پارسال نمی‌تواند به صورت شش‌دانگ و تمام عیار در اختیار شفر باشد. او جام‌جهانی را به این دلیل از دست داد که شفر در چند بازی از این ستاره در خط میانی استفاده کرد. کی‌روش به صراحت گفت غفوری در صورت بازی در پست هافبک راست شانسی برای حضور در تیم‌ملی نخواهد داشت. حالا اگر کی‌روش در ایران ماندگار شود، غفوری برای بازگشت به تیم‌ملی در جام ملت‌های آسیا ناچار است فقط در پست دفاع راست بازی کند و حتی در یک مسابقه هم جلو نرود. این مساله طبعا از حجم اختیارات فنی شفر خواهد کاست. مربی آلمانی در برخی بازی‌ها که تیمش نیاز به هجوم بیشتر داشت (مثل مسابقه برگشت پارسال با نفت تهران) غفوری را یک خط جلو می‌برد و او و خسرو حیدری را همزمان بازی می‌داد، اما حالا نمی‌تواند چنین کاری انجام بدهد.
  با حسینی چه می‌کنی؟
دقیقا مشابه شرایط وریا غفوری برای حسین حسینی هم وجود دارد. گلر رکوردشکن استقلال که به‌نظر می‌رسید از این تیم جدا شود، فعلا به‌خاطر قراردادش در جمع آبی‌ها ماندگار شده، اما ادامه نیمکت‌نشینی او ممکن است تبعاتی برای باشگاه داشته باشد. کی‌روش مدعی بود به‌دلیل نیمکت‌نشینی حسینی در استقلال او را به جام‌جهانی نبرده و حالا اگر همچنان رحمتی فیکس باشد، این مساله می‌تواند به کانون حاشیه در استقلال تبدیل شود. حسینی فصل گذشته هم به‌خاطر نیمکت‌نشینی کم حاشیه برای تیمش درست نکرده بود.
  تیم هزار تختخوابی
بحران بعدی شفر در لیگ هجدهم مصدومیت‌های پرشمار بازیکنان این تیم است. در حال حاضر داریوش شجاعیان به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین و گرانقیمت‌ترین بازیکنان استقلال با مصدومیت از ناحیه رباط صلیبی دست و پنجه نرم می‌کند و به‌نظر می‌رسد مسابقات نیم‌فصل اول را از دست خواهد داد. روزبه چشمی هم با مصدومیتی مرموز از جام‌جهانی برگشته و معلوم نیست چه زمانی شرایط بازی کردن را پیدا کند. دو خرید جدید آبی‌ها یعنی میثم تیموری و مرتضی آقاخان هم همین اول کار مصدوم هستند و در هفته‌های اول فصل به‌خصوص روی تیموری نمی‌شود حساب کرد. محسن کریمی هم که سالی به دوازده ماه مصدوم است و فقط جلوی تیم‌های فراز کمالوند بازی می‌کند! همچنین وضعیت کنونی فرشید اسماعیلی هم چندان روشن نیست. در مجموع به‌نظر می‌رسد بحران مصدومیت، چالش بزرگ استقلال در مقطع آغازین فصل باشد.
  تکیه به مازادها
شاید در شرایط طبیعی بازیکنانی مثل علی قربانی، جابر انصاری یا میلاد زکی‌پور جایی در استقلال نداشتند. آنها یا باید در لیست مازاد قرار می‌گرفتند و یا در صورت ادامه حضور در تیم، نیمکت‌نشین و سکونشین می‌شدند. با این وجود ممکن است شرایطی پیش بیاید که شفر در طول فصل روی همین بازیکنان مازاد حساب کند. در حال حاضر امید نورافکن از استقلال رفته و میثم تیموری هم مصدوم است، پس آبی‌ها باید فصل را با میلاد زکی‌پور یا آرمین سهرابیان در سمت چپ خط دفاعی شروع کنند. همچنین تا لحظه تنظیم این مطلب خبری از مامه‌تیام نیست و این شاید فرصت دوباره بازی را به جابر انصاری و علی قربانی بدهد. البته جابر فعلا از حضور در اردوی ترکیه منع شده تا یک گام به خروج نزدیک‌تر شود، اما او هنوز یک فصل دیگر با باشگاه قرارداد دارد و تکلیفش به صورت قطعی معلوم نیست.
  تمرد ملی‌پوش‌ها
شرایطی که الان برای استقلال پیرامون رابطه‌اش با ملی‌پوشان پیش آمده، بسیار شبیه چیزی است که دو سال پیش برای پرسپولیس اتفاق افتاد. در آغاز لیگ شانزدهم بازیکنان ملی‌پوش پرسپولیس یا حاضر نبودند به موقع سر تمرین بیایند و یا به شکل ناگهانی از جمع سرخپوشان جدا شدند. آن زمان برانکو آن‌قدر عصبانی بود که می‌گفت: «شاید ملی‌پوشان ما موبایل‌شان را گم کرده‌اند!» حالا هم وضع استقلال به‌طور مشکوکی همین‌طور شده. امید ابراهیمی که به قول افتخاری دو هفته جواب تلفن استقلالی‌ها را نداد، مجید حسینی هم که در آستانه جدایی است و البته پژمان منتظری نیز با وجود درخواست باشگاه استقلال در بازگشت به تمرینات تاخیر داشته. این موارد نشان می‌دهد شاید استقلال و شفر وارد همان مسیری شده‌اند که پرسپولیس و برانکو دو سال است آن را پشت‌سر می‌گذارند؛ مسیر پرهزینه و بی‌بازگشت تنش و سوءتفاهم با کارلوس کی‌روش!
 

این خبر را به اشتراک بگذارید