• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 21 تیر 1397
کد مطلب : 22833
+
-

ترامپ: آلمان اسیر دست روسیه است

ترامپ: آلمان اسیر دست روسیه است

همانطور که انتظار می‌رفت، دونالد ترامپ نخستین روز از نشست دو روزه سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل را طوفانی آغاز کرد و به متحدان آمریکا به‌شدت تاخت. 

به گزارش رویترز او در نشست صبح با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، بار دیگر موضوع بودجه دفاعی ناتو را پیش کشید و اعضا را به‌خاطر عدم‌پرداخت تعهدات مالی‌‌شان مورد انتقاد قرار داد. او خطاب به دبیرکل ناتو گفت: «بهتر است در مورد میلیاردها دلاری حرف بزنیم که به کشوری پرداخت می‌شود که ما باید شما را در مقابلش حفاظت کنیم. ما باید از شما در مقابل روسیه حفاظت کنیم اما سؤال این است که چرا شما میلیاردها دلار به‌خاطر تأمین انرژی به روسیه پرداخت می‌کنید؟» 

دونالد ترامپ در ادامه به‌طور مشخص به آلمان اشاره کرد و گفت که آلمان‌ها 60تا 70درصد از انرژی مورد نیاز‌شان را از روسیه تأمین می‌کنند و «عملا اسیر دست روسیه هستند». ترامپ در نشست با استولتنبرگ، بارها تأکید کرد که وابستگی آلمان و اروپا به انرژی روسیه تهدیدی برای امنیت ناتو و آمریکاست. او همچنین به تعهد اعضا به تخصیص 2درصد از تولید ناخالص داخلی‌شان به هزینه‌های دفاعی ناتو اشاره کرد و آلمان را به‌خاطر تخصیص تنها یک درصدی‌اش مورد انتقاد قرار داد. این در حالی است که آمریکا بیش از سقف تعیین شده و حدود 4.2درصد از تولید ناخالص داخلی‌‌اش را به هزینه‌های ناتو اختصاص می‌دهد.

مقام‌های ناتو طی روزهای گذشته دائما با این پرسش روبه‌رو بودند که رویکرد ترامپ در نشست امسال چگونه خواهد بود. آنها البته خیلی زود در نشست رئیس‌جمهور آمریکا با دبیرکل ناتو پاسخ سؤال‌شان را گرفتند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز که ساعتی پس از سخنان ترامپ به بروکسل رسیده بود در جمع خبرنگاران ضمن انتقاد از او گفت که آلمان هیچ‌گاه تحت نفوذ و کنترل روسیه نبوده است. او در عین حال گفت که آلمان بعد از آمریکا بیشترین تعداد نیروی نظامی ناتو را تأمین می‌کند و به اندازه کافی در افغانستان و دیگر جاها از منافع آمریکا دفاع کرده است. سخنان ترامپ درباره پرداخت میلیاردها دلار پول به روسیه به پروژه بزرگ «نوردستروم 2» اشاره دارد که قرار است پس از اجرا، سالانه 55میلیارد مترمکعب گاز از روسیه به آلمان انتقال دهد. روسیه از سال 2011با بهره‌برداری از پروژه «نوردستروم»، به همین میزان گاز به اروپا صادر می‌کند. نوردستروم 2اما یک پروژه مشترک بین‌المللی با حضور فرانسه، اتریش، انگلیس، هلند، آلمان و روسیه است. در چارچوب این پروژه، 2خط لوله به طول 866کیلومتر از کف دریای سیاه در ادامه 2خط لوله قبلی کشیده می‌شود تا گاز روسیه را به اتحادیه اروپا برساند. کشورهای شرق اروپا ازجمله لهستان و اوکراین و همچنین آمریکا مخالف این خط لوله جدید هستند. با ساخت این خط لوله، اهمیت خط لوله‌ای که از شرق اروپا گاز روسیه را به کشورهای اروپایی می‌رساند کاهش پیدا می‌کند. از سوی دیگر، آمریکایی‌ها سال‌هاست که به‌دنبال صادرات گاز طبیعی مایع (LNG) خود به اروپا هستند؛ پروژه‌ای که هنوز عملی نشده است.

نشست امسال سران کشورهای عضو ناتو در بروکسل به‌خاطر حضور دونالد ترامپ و سخنان تند او علیه اعضا پرتنش‌ترین نشست سالانه این سازمان در طول عمر 69ساله آن نام گرفته است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید