• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 21 تیر 1397
کد مطلب : 22805
+
-

شهر در رسانه‌ها

خروج یکی از خانه‌های تاریخی تهران از انزوا
روزنامه «اعتماد» ماجرای نجات «خانه سیاسی تهران» را روایت کرده است. موضوع این گزارش، مرمت خانه مستوفی الممالک به دستور وزیر جوان ارتباطات است. بنابر این گزارش، همه‌‌چیز از یک توییت خبرنگار حوزه میراث فرهنگی آغاز شده که از وزیر ارتباطات خواسته بود به وضعیت این بنای تاریخی که در اختیار آن وزارت است، رسیدگی کند. وزیر پاسخگو همان روز در توییتی چنین پاسخ داده بود: «از مسئولان مربوطه خواستم گزارشی تهیه کنند تا تصمیم‌گیری در این خصوص انجام شود. حفظ آثار ملی وظیفه همه ماست.» پس از 20روز از این ماجرا، مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران از کلید خوردن پروژه مرمت خانه مستوفی‌الممالک خبر داد. به نوشته اعتماد، حالا یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی تهران از انزوا بیرون آمده و می‌شود امید داشت به احیای این بنای ارزشمند که طبق مستندات تاریخی نخستین کابینه مشروطیت در آن تشکیل شده است.

غفلت از ظرفیت‌های شبانه شهر
روزنامه «آرمان» به تعطیلی زندگی شبانه در شهر تهران پرداخته است. در این گزارش آمده است: «با به خواب رفتن زودهنگام شهر گردشگری شبانه از رونق می‌افتد و کوچه پس‌کوچه‌های شهر محل تردد و تجمع معتادان می‌شوند. این در حالی است که اگر زنگ خواب فضای شهری دیرتر به صدا در‌آید، به اشتغال‌زایی در شب هم کمک می‌کند؛ آنچنان که سالن‌های تئاتر و سینما، موزه‌ها، فروشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و... به ناچار تعطیل می‌شوند و رخصت نمی‌دهند که خانواده‌ها و حتی توریست‌ها نیز به گشت و‌گذار شبانه بپردازند.» به نوشته آرمان، ساکنان عمده شهرهای بزرگ دنیا حتی کشورهای اسلامی، بخشی از فعالیت‌هایشان در حوزه خرید، تفریح، ورزش و گردشگری را در زمان شب انجام می‌دهند؛ به‌طوری که حجم ترددهای شبانه درون‌شهری در آنها دست‌ کمی از روز ندارد؛ بنابراین باید با چاره‌اندیشی تهران را از خواب اجباری بیرون آوریم و نگذاریم که تمامی اماکن در یک ساعت مشخص تاریک شوند.

ساماندهی صنایع مزاحم، یک طرح شکست خورده است
«تیتر شهر» در گزارشی، ساماندهی صنایع مزاحم پایتخت را یک «طرح شکست خورده» دانسته و با استناد به بند 20ماده 55قانون شهرداری‌ها درباره ساماندهی مشاغل و صنایع مزاحم نوشته است: «بررسی عملکرد یک دهه اخیر این شرکت حکایت از آن دارد که به‌رغم آنکه در دوره‌های مختلف مدیران آن در گزارش‌هایی که در مورد عملکرد سازمانی خود در انجام وظایف محوله ارائه کرده‌اند، اما نتوانسته‌اند به این وظایف به‌طور کامل بپردازند و به همین دلیل است که همچنان مشاغل مزاحم و صنوف به‌عنوان یکی از پارامترهای آلودگی‌های محیطی در این کلانشهر به فعالیت خود ادامه می‌دهند.» بنابر این گزارش، بررسی‌ها نشان می‌دهد که از تعداد 2176واحد انتقال‌یافته به شهرک‌های صنعتی استان تهران، 1000واحد از ماندن و فعالیت در این مناطق سر باز زده‌اند و مایلند به شکل غیرقانونی، حتی در زیرزمین‌های تنگ و تاریک حومه یا درون شهر تهران فعالیت داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید