• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 21 تیر 1397
کد مطلب : 22803
+
-

محمدرضا عارف: نمی‌خواهیم قهرمان یک‌شبه باشیم

محمدرضا عارف: نمی‌خواهیم قهرمان یک‌شبه باشیم

فرزانه آیینی | خبر‌نگار

به‌نظر می‌رسد از اجلاسیه سوم مجلس دهم که نهم خرداد‌ماه گذشته برگزار شد، روح جدیدی در کالبد فراکسیون امید و در صدر آن محمد رضا عارف دمیده شده است. بعد از موفقیت این فراکسیون در تصاحب اکثریت کرسی‌های هیأت رئیسه و نشستن امیدی‌ها بر مسند ریاست برخی کمیسیون‌های تخصصی مجلس، حالا مواضع آنها در موضوعات روز کشور صریح‌تر، بی‌تعارف‌تر و به‌موقع شده است؛ انگار که فراکسیون امید در 3 سالگی‌اش تازه جایگاه و نقش خود را براساس انتظار جامعه بازیابی کرده است.

محمد رضا عارف، رئیس فراکسیون امید و رئیس شورای سیاستگذاری اصلاحات دیروز در نشستی صمیمی با خبرنگاران با آنها به گفت‌وگو نشست و از باید‌ها و شاید‌های پیش روی کشور و اصلاح طلبان گفت. پخش اعترافات تلویزیونی برخی متهمان قضایی، گشایش فضای سیاسی کشور و رفع محدودیت از چهره‌های اصلاح طلب، محدودیت‌های ایجاد شده در فضای مجازی، ماجرای سپنتا نیکنام و صدور احکام سنگین برای دانشجویان بازداشتی در اعتراضات دی‌ماه ازجمله موضوعاتی بود که عارف بدون تعارفاتی که در گذشته درگیر آن بود و صریح‌تر از همیشه درباره آنها سخن گفت. تغییر لحن و ادبیات عارف در نشست دیروزش آنچنان عیان بود که پاسخ‌های او در کمترین زمان ممکن در شبکه‌های اجتماعی انعکاس یافت.

به همین دلیل هم بود که برخی از بازیابی امید در فراکسیون امید سخن به میان آوردند و برخی این روند را ادامه تاکتیک فراکسیون امید در مسیر 3 سالگی‌اش دانستند؛ تاکتیکی که با وزن کشی فراکسیون در انتخابات هیأت رئیسه بهارستان کلید خورد و حالا با اعلام مواضع شفاف و صریح رئیس آن به خارج از گود پارلمان منعکس می‌شود.

هرچند عارف صریح‌تر از گذشته با خبرنگاران سخن می‌گفت اما تأکید مدامش بر اخلاق‌مداری و رعایت آرامش هم بخش جدا‌نشدنی سخنانش بود به‌ویژه آنکه تأکید کرد فراکسیون امید رویکردش آرامش است؛« ما هم می‌توانیم با نطق‌ها یا مصاحبه‌های آتشین 10 تیتر خبر ساز درست کنیم و یک شبه هم قهرمان شویم اما رویکرد ما آرامش است و اخلاق مداری و پیشبرد امور در آرامش را انتخاب کرده‌ایم و به آن پایبندیم.»
تغییر لحن عارف در اعلام نظرهایش، از ورود غیره منتظره او به ماجرای پخش اعتراف دختران اینستاگرامی در رسانه ملی کلید خورد که گفت: رسانه باید جایگاه ارزشمندی داشته باشد اما شاهد حمایت واقعی از رسانه نیستیم و اگر حمایتی باشد جانبدارانه است. وقتی به رسانه ملی می‌رسیم این موضوع تشدید می‌شود. یک موضوع کوچک را به یک معضل جدی تبدیل می‌کند و به‌نظر می‌رسد سلیقه حاکم است نه راهبرد.

او ادامه داد: دیدید رقص یک دختر بچه حاشیه‌هایی را ایجاد کرد اما چه ضرورتی داشت که مطرح شود و آیا این موضوع از حوزه فرهنگی اجتماعی ضروری بوده یا خیر. اعلام یک خبر و بازجویی به ارتقای مسئله فرهنگی کمک می‌کند یا مسئله ایجاد می‌کند؟
نماینده تهران در ادامه سخنانش با خبرنگاران همچنین با اشاره به رویکرد نامناسب سلبی نسبت به شبکه‌های اجتماعی گفت: با شبکه‌های اجتماعی برخورد نادرستی داریم. ما همیشه به هر فناوری جدیدی در ایران نگاه منفی داشته‌ایم؛ چه در زمان رادیو، چه زمان فاکس و حتی زمان ویدئو نگاه‌مان به فناوری منفی بود و حالا هم در بحث فضای مجازی این دید وجود دارد اما این نگاه منفی مثل این می‌ماند که به‌خاطر اینکه یک کامیون بار غیرمشروع دارد اتوبان را ببندیم.
موضوع گشایش فضای سیاسی، رفع محدودیت‌ها از چهره‌های اصلاح طلب و رفع حصر ازجمله محور‌های پرتکرار نشست دیروز رئیس فراکسیون امید با خبرنگاران بود. عارف در این‌باره تأکید کرد: انتظار داشتیم این پرونده در جلسه با رئیس شورای‌عالی امنیت ملی حل و فصل شود که بعد از جلسه‌ با رئیس شورای‌عالی امنیت ملی و پیگیری‌هایی که می‌شود اگر لازم باشد ملاقاتی با رهبری داشته باشیم. طبیعتا هیچ مانعی برای ملاقات با رهبری قائل نیستیم. البته اگر به نتیجه برسیم باید تقاضا کنیم و اگر ایشان امر فرمودند خدمتشان برسیم.

رأی مصلحتی مجمع دو سوم رأی می‌خواهد و این دشوار است
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره رفع تعلیق عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد و تعلل مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اعلام نظر در مورد مصوبه مجلس درباره عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر و روستا نیز گفت: امیدوارم نخستین دستور جلسه بعدی مجمع موضوع سپنتا نیکنام باشد. قبلا 2 کمیسیون مجمع درخصوص موضوع سپنتا نیکنام 2 نظر مختلف داشتند، کمیسیون مشترک گذاشتند و نظرشان در این خصوص مثبت شد و امیدوارم در صحن مجمع نیز تصویب شود. نکته‌ای که وجود دارد این است که در امور مصلحتی موضوعات مطروحه باید به رأی دو سوم اعضای مجمع برسند که این امر کمی دشوار است.

تذکر به دانشگاه تهران
رئیس دانشگاه تهران در سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶ در ادامه نشست خبری خود درباره پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشت شده در دی‌ماه گذشته و صدور احکام سنگین برای آنها در مقام رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: از دی‌ماه با دانشگاه در این خصوص پیگیری‌هایی داشته‌ایم و به دانشگاه تهران برای پیگیری وضعیت دانشجویان و احکام آنها تذکر داده‌ایم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید