• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 20 تیر 1397
کد مطلب : 22760
+
-

سوت پایان جام

 داور: ژان لانژنوس (بلژیک) کمک‌ها: اولیسس ساسه‌دو (بولیوی) و هنری کریستوف (بلژیک)
اینکه داور اولین فینال جام‌جهانی یک بلژیکی بوده، در تاریخ فوتبال این کشور به‌ثبت رسیده است. لانژنوس متولد1891 و درگذشته اکتبر1952 است. او پیش از جام‌جهانی اروگوئه، در بازی‌های المپیک1928 آمستردام سوت زده بود.
ایوان اکلیند (سوئد) کمک‌ها: لوئیس بارت (بلژیک) و میهالی ایوانیشیس (مجارستان)
یک داور 29ساله، قضاوت بازی نهایی را برعهده داشت. او جوان‌ترین داوری بود که یک مسابقه رسمی را سوت می‌زد. اکلیند که تا جام‌جهانی1950 داوری می‌کرد، در 23جولای 1981 درگذشت.
 داور: ژرژه کاپدووی (فرانسه) کمک‌ها: هانس ووتریخ (سوئیس) و آگوستین کریست (چکسلواکی)
برای نخستین‌بار داوری از کشور میزبان، بازی نهایی را سوت زد و البته این آخرین نمونه از چنین کاری بود. تا به امروز داوری از میزبان بازی فینال را سوت نزده است. کاپدووی متولد 30اکتبر1899 بود و در 24فوریه 1991 از دنیا رفت.
جورج ریدر (انگلستان) کمک‌ها: آرتور ادوارد الیس (انگلستان) و جورج میچل (اسکاتلند)
ریدر تا سال1930 فوتبال بازی می‌کرد. قضاوت بازی مهم برزیل و اروگوئه که نخستین فینال پس از جنگ‌جهانی دوم محسوب می‌شد، به او سپرده شد. او متولد 22نوامبر 1896 بود که در 13جولای 1978 از دنیا رفت.
 ویلیام لینگ (انگلستان) کمک‌ها: وینچنزو اورلاندینی (ایتالیا) و سندی گریفیتس (ولز)
برای دومین دوره پیاپی قضاوت بازی نهایی جام‌جهانی به یک داور انگلیسی سپرده شد. آلمان‌غربی و مجارستان در برن روبه‎روی هم ایستادند و این درحالی بود که انگلیسی‌ها و آلمانی‌ها هنوز خاطرات تلخ جنگ‌جهانی دوم را از یاد نبرده بودند. لینگ که در یکم آگوست 1908 متولد شده بود در هشتم ماه مه 1984 از دنیا رفت.
 داور: مائوریس گیگه (فرانسه) کمک‌ها: آلبرت دوش (آلمان) و خوان گاردیسابل (اسپانیا)
گیگه دومین داور فرانسوی تاریخ بود که فینال جام‌جهانی را سوت زد. او که در روز 4آگوست 1912 به‌دنیا آمده بود، در 27فوریه 2011 درگذشت.
 داور: نیکولای لاتیشف (شوروی) کمک‌ها: لئو هورن (هلند) و بابی دیویدسن (اسکاتلند)
لاتیشف هم پیش از داوری، بازیکن بوده است و سابقه بازی در دینامومسکو را هم دارد. او نخستین داور اروپای شرقی بود که قضاوت دیدار نهایی جام‌جهانی را برعهده می‌گیرد. او در دوم نوامبر1913 به‌دنیا آمد و در 18فوریه 1999 درگذشت.
  داور: گاتفرید دینست (سوئیس) کمک‌ها: توفیق بهراموف (شوروی) و دکتر کارول گالبا (چکسلواکی)
بازی پرحاشیه آلمان‌غربی و انگلستان در فینال و در ورزشگاه ومبلی لندن، با یک اشتباه تاریخی از سوی بهراموف، کمک‌داور اول مسابقه، به سود میزبان به پایان رسید. او توپی را که از خط نگذشته بود، به‌سود انگلستان گل اعلام کرد تا سه‌شیرها در وقت‌های اضافه 3بر2 از آلمان پیش بیفتند و در نهایت 4بر2 برنده شوند. دینست که متولد 9سپتامبر 1919 بود در یکم ژوئن 1998 از دنیا رفت.
  داور: رودی گلوکنر (آلمان‌شرقی) کمک‌ها: رودولف شوئرر (سوئیس) و آنخل نوربرتو کوئرتسا (آرژانتین)
بازی تماشایی برزیل و ایتالیا در فینال70 را داوری از آلمان‌شرقی سوت زد که این موضوع در نوع خود قابل‌توجه بود. در شرق آلمان، فوتبال به دید یک ورزش غربی نگریسته می‌شد و همین امر باعث عقب ماندن آن نسبت به بخش غربی شد. اما حضور یک داور از آلمان‌شرقی در فینال جام‌جهانی مکزیک جالب‌توجه بود. گلوکنر متولد 20مارس 1929 بود و در 25ژانویه 1999 درگذشت.
   داور: جک تیلر (انگلستان) کمک‌ها: رامون باره‌تو (اروگوئه) و آلفونسو گونسالس آرچوندیا (مکزیک)
برای سومین‌بار، قضاوت داوری فینال جام‌جهانی به یک انگلیسی سپرده شد. او در بازی نهایی بین هلند و آلمان‌غربی 2پنالتی برای هر کدام از تیم‌ها گرفت. این دومین فینال آلمان‌غربی با داوری یک انگلیسی بود. جک تیلر در وولورهمپتون قصابی داشت. او پس از تعطیل کردن قصابی‌اش، 2سال به داوری فوتبال در برزیل پرداخت. تیلر که در 21آوریل 1930 به‌دنیا آمده بود، در 27جولای 2012 چشم از جهان فروبست.
 داور: سرجیو گونه‌لا (ایتالیا) کمک‌ها: رامون باره‌تو (اروگوئه) و اریک لینه‌مایر (اتریش)
برای نخستین‌بار قضاوت یک بازی فینال جام‌جهانی به داوری ایتالیایی رسید. او در شروع بازی آرژانتین و هلند تاخیر ایجاد کرد که به بانداژ یکی از بازیکنان هلندی که مورد اعتراض بازیکنان آرژانتین قرار گرفته بود، رسیدگی کند. گونه‌لا که روز 23مه 1933 به‌دنیا آمده بود، 19ژوئن 2018 یعنی در روزهای ابتدایی جام‌جهانی2018 از دنیا رفت.
   داور: آرنالدو سزار کوئلیو (برزیل) کمک‌ها: وویتک کریستوف (چکسلواکی)
فیفا برای نخستین‌بار از یک داور غیراروپایی در فینال جام‌جهانی استفاده کرد. او در ابتدا داور فوتبال ساحلی بود. کوئلیو متولد 15ژانویه 1943 است.
   داور: روموآلدو آرپی فیلهو (برزیل) کمک‌ها: اریک فریدریکسن (سوئد) و برنی اولا موره‌را (کاستاریکا)
برای دومین دوره پیاپی یک برزیلی عهده‌دار داوری بازی نهایی جام‌جهانی شد. بازی آرژانتین و آلمان که در پایان بازی برتری آلبی‌سلسته به پایان رسید. او متولد 7ژانویه 1939 است.
   داور: ادگاردو کوده‌سال (مکزیک) کمک‌ها: آرماندو پرس هویوس (کلمبیا) و میشائیل لیسکیویژ (لهستان)
پدر بزرگ کوده‌سال آرژانتینی بود و پدرش در جام‌جهانی1966 داوری کرده بود. او داوری را در اروگوئه شروع کرد و این درحالی بود که در دوران کودکی به‌عنوان دروازه‌بان در یک تیم باشگاهی در مکزیک بازی می‌کرد. او در دقایق پایانی بازی آرژانتین و آلمان در فینال جام‌جهانی90 یک پنالتی بحث‌برانگیز را علیه آلبی‌سلسته گرفت.
   داور: ساندرو پل (مجارستان) کمک‌ها: ونانسیو ساراته (پاراگوئه) و محمد فنایی (ایران)
پس از 3دوره بازهم یک اروپایی برای قضاوت بازی نهایی برگزیده شد. دیداری که برای نخستین‌بار در ضربات پنالتی تکلیف قهرمان آن مشخص شد. برای ایرانی‌ها، حضور محمد فنایی به‌عنوان کمک‌داور در این فینال، ارزشمند بود. ساندرو پل متولد 14جولای 1955 است.
   داور: سعید بلقوله (مراکش) کمک‌ها: مارک وارن (انگلستان) و اچمت سالی (آفریقای‌جنوبی)
برای نخستین‌بار یک داور از قاره آفریقا، بازی فینال جام‌جهانی را در سن‌دنی فرانسه سوت زد. او که متولد 30آگوست 1956 بود در روز 15ژوئن 2002 بر اثر سرطان درگذشت.
   داور: پیر لوئیجی کولینا (ایتالیا) کمک‌ها: لیف لوندبرگ (سوئد) و فیلیپ شارپ (انگلستان)
کولینا دومین ایتالیایی تاریخ است که فینال جام‌جهانی را سوت زده و البته آخرین آن هم نبود. او متولد 13فوریه 1960 بوده و درحال حاضر رئیس کمیته داوران یوفا است.
  داور: اوراسیو الیسوندو (آرژانتین) کمک‌ها: داریو گارسیا و رودولفو اوته‌رو (آرژانتین)
برای نخستین‌بار در تاریخ و بر اساس سیاست جدید فیفا، تیم داوری از یک کشور بودند. الیسوندو که بازی افتتاحیه را هم سوت زده بود، بازی نهایی بین ایتالیا و فرانسه را قضاوت کرد. او نخستین داور آرژانتینی بود که داوری فینال جام‌جهانی را برعهده داشت. برای دومین‌بار در تاریخ، بازی فینال به ضربات پنالتی کشید. الیسوندو در این بازی زین‌الدین زیدان را به‌دلیل آن ضربه سری که به سینه مارکو ماتراتزی کوبید از میدان اخراج کرد. او متولد 4نوامبر 1963 است.
   داور: هاوارد وب (انگلستان) کمک‌ها: دارن کان و مایک مالارکی (انگلستان)
او چهارمین داور انگلیسی بود که فینال جام‌جهانی را سوت زد تا آنها رکورددار داوری در بازی نهایی باشند. وب روز 14جولای 1971 به دنیا آمد و در کنار داوری، یک شغل مهم دیگر هم داشت و دارد؛ او مامور اداره پلیس یورک‌شیر است.
   داور: نیکولا ریتزولی (ایتالیا) کمک‌ها: رناتو فاوه‌رانی و آندره‌آ استفانی (ایتالیا)
ریتزولی که سال گذشته بازنشسته شد، سومین داور ایتالیایی فینال جام‌جهانی محسوب می‌شود. او روز 5اکتبر 1971 به‌دنیا آمد. شغل اصلی ریتزولی معماری بوده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید