• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 20 تیر 1397
کد مطلب : 22757
+
-

توریست‌های لژیونر، لژیونرهای توریست!

فاصله تماس تلفنی امید ابراهیمی با وینفرد شفر و امضای قرارداد این بازیکن با الاهلی قطر، تنها 24ساعت بود. او برای سرمربی تیمش توضیح داد که تصمیم‌اش را برای رفتن گرفته و این تصمیم را به سرعت عملی کرد. اگر واکنش‌های تند مدیران استقلال ادامه‌دار نباشد، احتمال بازگشت امید به این تیم در آینده نزدیک وجود دارد. چرا که مرور انتقال‌های گذشته نشان می‎دهد دوران لژیونر بودن فوتبالیست‌های ایرانی، حالا از همیشه کوتاه‌تر شده است. همین حالا سروش رفیعی بعد از سپری کردن تنها یک فصل در الخور قطر، به‌صورت رسمی به فوتبال ایران بازگشته تا دوباره پیراهن شماره7 پرسپولیس را بر تن کند. شاید یک سال دیگر در چنین روزهایی نیز، هواداران آبی‌های پایتخت در تب و تاب بازگشت «فرمانده» به خط میانی تیم‌شان باشند.
بازگشت زودهنگام به فوتبال ایران، زمانی یک شکست و سرافکندگی بزرگ برای لژیونرها محسوب می‌شد. آنها به هیچ قیمتی حاضر نبودند قید تیم‌های خارجی را بزنند و قبل از آخرین سال‌های بازی، به فوتبال ایران برگردند. علی دایی 7سال خارج از ایران برای باشگاه‌های قطری، آلمانی و اماراتی فوتبال بازی کرد، مهدی مهدوی کیا 12سال در فوتبال آلمان حضور داشت، علی کریمی 8سال دور از فوتبال باشگاهی ایران بود و وحید هاشمیان نیز 11سال خارج از کشور توپ زد. حتی مهره‌هایی که در لیگ‌های عربی حضور پیدا می‌کردند، زمان بیشتری را در این لیگ‌ها می‌گذراندند. جواد کاظمیان 5سال متوالی در فوتبال امارات دیده شد، رسول خطیبی 4سال پیاپی در این کشور بازی کرد و مهرزاد معدنچی نیز 3فصل پیاپی، بازیکن باشگاه‌های لیگ امارات محسوب می‌شد. شاید همین حالا لژیونرهای برجسته‌ای مثل علیرضا جهانبخش و سردار آزمون تمایلی به حضور دوباره در فوتبال ایران نداشته باشند و به هر قیمتی به بازی در لیگ‌های اروپایی ادامه بدهند اما لژیونرهای زیادی نیز به سرعت گزینه بازگشت را فعال می‌کنند. سروش رفیعی تنها ستاره‌ای نیست که خیلی زود به دوران حضور در لیگ‌های خارجی پایان می‌دهد. سیدجلال حسینی بعد از تنها یک فصل حضور در قطر، دوباره به لیگ‌برتر برگشت. در آن مقطع البته برانکو حاضر به امضای قرارداد با این بازیکن نشد و سید یک فصل را در ترکیب نفت تهران سپری کرد. علی کریمی بعد از تنها یک سال حضور در فوتبال کرواسی و باشگاه دیناموزاگرب، به ایران برگشت و دوباره پیراهن سپاهان را پوشید. سوشا مکانی تنها دو فصل در فوتبال نروژ دوام آورد و با اولین پیشنهاد داخلی، بلیت سفر به آبادان را برای خودش تهیه کرد. خالد شعیفی که با اغراق خاصی در مورد باشگاه اف سی سئول کره جنوبی صحبت می‌کرد، بعد از یک فصل از این باشگاه جدا شد تا در ذوب‌آهن برای امیر قلعه‌نویی به میدان برود. سجاد شهباززاده نیز نتوانست در آلانیااسپور ترکیه دوام بیاورد و مقصد این بازیکن در بازگشت به لیگ‌برتر، نفت تهران بود. مرور همه این نقل‌و‌انتقال‌ها، نشان می‌دهد که احتمال بازگشت امید ابراهیمی به استقلال در آینده‌ای نزدیک، بسیار زیاد خواهد بود. 
چرا درصد زیادی از لژیونرهای فوتبال ایران، به «توریست» تبدیل شده‌اند؟ حقیقت آن است که بخشی از آنها تنها با انگیزه‌های مالی به لیگ‌های عربی منتقل می‌شوند و بعد از دریافت دستمزد اولین فصل، دیگر دلیل خاصی برای ادامه حضور در این کشور احساس نمی‌کنند. گروه دیگری از بازیکن‌ها نیز به پیشرفت مدنظرشان در لیگ‌های درجه دوم اروپایی نمی‌رسند و با اولین پیشنهاد سنگین از لیگ‌برتر، ساز بازگشت را کوک می‌کنند. برخی از لژیونرها نیز علیرغم توانایی فنی‌شان، نمی‌توانند انتظارات بالای تیم جدید را برآورده کنند. درست مثل سروش رفیعی و خالد شفیعی که به‌عنوان در فهرست مازاد باشگاه‌های‌شان قرار داشتند. همه این عوامل در کنار هم، دوران حضور لژیونرها در لیگ‌های خارجی را کوتاه کرده است. در واقع آنها، نمی‌رونند که بمانند. می‌روند که در اولین فرصت با اولین پرواز، دوباره به ایران برگردند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید