• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 20 تیر 1397
کد مطلب : 22749
+
-

ژاپن اگر مثل ما دفاع می‌کرد حذف نمی‌شد

ژاپن اگر مثل ما دفاع می‌کرد حذف نمی‌شد

محمد زارعی | مرتضی پورعلی‌گنجی حالا ستون اصلی خط دفاعی تیم‌ملی است. نمایش او در جام‌جهانی قابل قبول بود و امیدوار است تا در جام ملت‌های آسیا با تیم‌ملی به افتخار تاریخی برسد. پورعلی‌گنجی درعین حال می‌خواهد در فصل پیش‌رو دل از السد و فوتبال آسیا بکند و قدم به فوتبال اروپا بگذارد. گفت‌وگوی او با همشهری‌ورزشی را در ادامه می‌خوانید.
    در جام‌جهانــی عملکــرد تیم‌ملی را چطور می‌بینی؟
به نظرم در جام‌جهانی ایران زنگ تفریح برای سایر تیم‌ها نبود. ما در مسابقه‌های جام‌جهانی و قبل از آن در بازی‌های تدارکاتی با تیم‌های نسبتا خوبی که داشتیم خیلی خوب کار کردیم. به نظرم همه فکر می‌کردند ما می‌رویم و خیلی راحت 3تا بازی را با اختلاف گل می‌بازیم و برمی‌گردیم اما خدا را شکر رفتیم خیلی آبرومند و باشرافت حذف شدیم. در صورتی که می‌توانستیم با یک مقدار شانس و آن چیزی که می‌توانست بدشانسی نباشد صعود کنیم اما فوتبال همین است. مهم این است که چطور حذف شدیم؟! شما نگاه کنید آلمان 3امتیاز داشت اما حذف شد و نتوانست از اعتبار و نامش دفاع کند. ما ایران بودیم، با شرایطی که داشتیم، با بضاعتی که و امکاناتی که داشتیم - در حالی که می‌توان گفت در مقایسه با آنها اصلا هیچ امکاناتی نداشتیم- به نظرم با هیچ رفتیم جام‌جهانی و برای ملت خودمان و شادی مردم جنگیدیم. ولی من احساس می‌کنم با این انرژی و توانی که گذاشتیم مردم درک‌شان بالاست، می‌دانند و می‌بینند. خدا را شکر که توانستیم حداقل در دل مردم یک ذره شادی بیاوریم. 
    بزرگ‌ترین دستاورد جام‌جهانی برای خودت و تیم‌ملی چه بود؟
به نظرم تجربه‌ای بود که شاید هیچ‌کدام از بازیکنان با میلیاردها تومان پول نتوانند آن را به‌دست بیاورند. بزرگ‌ترین دستاورد این جام‌جهانی این بود که ما این باور را داشته باشیم هیچ فرقی بین ما و تمام بازیکنان اروپایی و بزرگ دنیا نیست. به‌خاطر اینکه بزرگ‌ترین فوتبالیست‌های دنیا در دو تیم اسپانیا و پرتغال بودند. این باور پذیری برای موفقیت و بزرگ شدن هم برای خودم هم برای هم تیم‌هایم بزرگترین دستاورد است. 
    تو با وجود اینکه سن بالایی نداری اما نسبت به بازیکنان هم پستت مثل روزبه چشمی و مجید حسینی بازیکن با تجربه‌ای محسوب می‌شدی. به نظرت چطور توانستید در فاز دفاعی نمره قابل قبولی بگیرید؟
به هرحال چیزی‌هایی که باید را مربیان به بازیکنان دفاع وسط گوشزد کردند. ولی من تنها چیزی که هم به روزبه چشمی، هم به مجید حسینی گفتم این بود که من برای شما می‌جنگم شما هم برای من بجنگید! یعنی طوری که در حد مرگ هم برای شما در زمین مسابقه تلاش می‌کنم، پشت شما را کاور می‌کنم و حمایت می‌کنم تا شما هم همین کار را برای من انجام دهید. برای همین که نکته‌های که مربیان می‌گفتند را بچه‌ها در بازی به کار بردند و ما هم توانستیم کنار هم خوب کار کنیم. تجربیاتی که بزرگ‌ترها به من یاد دادند و من هم به کوچک‌تر از خودم یاد دادم.
    در کسب اعتماد به نفس ملی‌پوشان که باعث شد بتوانیم مقابل تیم‌های بزرگی مانند اسپانیا و پرتغال خوب بازی کنیم کارلوس کی‌روش به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی چقدر نقش داشت؟
به نظرم یک مربی می‌تواند یک بازیکن را با اعتماد به نفس 10هزار به زمین بفرست. یک مربی هم می‌تواند اعتماد به نفس یک بازیکن را به صفر برساند. بعد از جام ملت‌های آسیای دوره قبل به این طرف آقای کی‌روش اعتماد به نفسی به من داد که همیشه با حرف‌های او همیشه سعی می‌کردم بهترین عملکرد را داشته باشم. همه بازیکنان با اعتماد به نفسی که آقای کی‌روش به آنها می‌داد بازی کردند. همه مردم دیدند که بچه‌ها جز یک ربع، بیست دقیقه اول بازی با مراکش چقدر با اعتماد به نفس بازی می‌کردند. در کار تیمی خیلی خوب دفاع کردیم و خیلی خوب هم موقعیت‌های گل درست کنیم. 
    با وجود درخشش تیم‌ملی در جام‌جهانی، نتایج تیم ژاپن و برد کره مقابل آلمان باعث شد برخی از سبک بازی تیم‌ملی و استراتژی‌های دفاعی کی‌روش انتقاد کنند. به نظرت این انتقادها چقدر منطقی است؟
شما اگر دقت کرده باشید ما بعد از گلی که از اسپانیا  خوردیم، خیلی خوب حمله کردیم و اصلا اجازه ندادیم یک حمله هم داشته باشند. شما اگر در جام‌جهانی یک اشتباه داشته باشید، گل می‌خورید. ژاپن اگر مثل ایران تیمی دفاع می‌کرد، جلوی بلژیک در عرض 20دقیقه 3تا گل نمی‌خورد! چراکه در جام‌جهانی شما نمی‌توانید اشتباه کنید. شما اگر کره‌جنوبی را می‌بینید که بازی با آلمان پیروز می‌شود برای این بود که دیگر چیزی برای از دست دادن نداشت. چه می‌برد، چه می‌باخت از جام حذف می‌شد. کره‌ای‌ها با خیال راحت مقابل آلمان بازی کردند. توجه داشته باشید جو جام‌جهانی استرسی ایجاد می‌کند که آدم نمی‌تواند همان‌طور که هست خودش را نشان دهد. من فکر می‌کنم کره‌ای‌ها چون می‌دانستند همه جوره حذف هستند دیگر با آرامش کامل وارد زمین شدند و توانستند قهرمان دوره قبل را ببرند. به هرحال اینکه در فوتبال اگر شما از فرصت‌هایت استفاده نکنی و از دروازه‌ات حسابی محافظت نکنی بازی را می‌بازی. ژاپن باید به یک هشتم نهایی می‌رفت ولی متاسفانه باز بازی کرد و نتیجه برده را 3بردو باخت. به نظرم عده محدودی از تیم‌ملی انتقاد می‌کنند و بهتر است کمی فکر کنند که ما با چه تیم‌هایی بازی داشتیم و با چه بازیکنانی مقابلشان بازی کردیم. باید به تیمی که با بازی‌های قابل قبول خود این‌قدر احترام و شخصیت به آسیا داده با احترام بیشتری 
رفتار می‌کردند. 
    تیم‌ملی در گروه سختی بود. خیلی‌ها معتقدند اگر در گروه ژاپن یا سایر تیم‌های آسیایی بودیم شانس زیادی برای صعود داشتیم نظر خودت در این‌باره چیست؟
دقیقا؛ همه می‌گفتند می‌رویم و از هر تیم 2-3 تا گل می‌خوریم و برمی‌گردیم. خدا را شکر همه بچه‌ها هم‌دل شدیم که مردانه بازی کنیم تا اگر هم می‌بازیم مردانه ببازیم. به نظرم هیچ بازی را در جام‌جهانی نباختیم. حتی بازی با اسپانیا را هم ما به داور باختیم. اگر داور گل ما را قبول می‌کرد مساوی می‌شدیم ولی متاسفانه ما یک تیم آسیایی و ایران هستیم نگاه‌ها نسبت به ما با تیم‌های بزرگ برابر نیست. امیدوارم که همه چیز خوب شود و نوع دیدگاه‌ها هم درست شود.
    بزرگ‌ترین حسرتی که از جام‌جهانی‌2018 روسیه برایت باقی مانده چیست؟
من حسرت چیزی را نمی‌خورم، به‌خاطر اینکه بچه ها واقعا از جان مایه گذاشتند. ولی اگر بخواهم حسرت بخورم حسرت این را می‌خورم که چرا داور گلی که سعید عزت‌الهی به اسپانیا زد را به ناحق آفساید گرفت و اگر آفساید نمی‌گرفت ما الان مرحله بعد بودیم. گلی بود که همه مردم ایران خوشحال شدند و بعد از چند لحظه این خوشحالی برگشت؛ این حسرت من بود. 
    خیلی‌ها هم از این سیستم ویدئوچک انتقاد کرده‌اند و معتقدند جذابیت فوتبال را کم کرده. 
نظر تو چیست؟
ویدئو چک شاید برای یکسری از تیم‌ها خوب باشد ولی برای ما تا حالا چهره خوبش را نشان نداده است. فقط شاید یک‌بار صحنه آخر که سردار آزمون در محوطه هیجده قدم توپ را به‌دست بازیکن پرتغال زد و با دیدن ویدئو چک پنالتی اعلام شد به نفع ما بود اما در کل خیلی بد بوده است.
    بعداز بازی با پرتغال گریه کردی و تصویر اشک‌های تو در شبکه‌های تلویزیونی و فضای مجازی خیلی بازتاب داشت. شاید مادرت پای تلویزیون با دیدن تصاویر چشمان گریان پسرش گریه کرده باشد... 
حقیقتش مادرم وقتی بازی‌ها را می‌بیند و حتی خطایی روی من می‌شود نگران می‌شود. به هرحال مادر است و همه مادران نسبت به فرزندانشان حساس هستند. مادرم گویا تا بیهوش شدن هم رفته و ناچارا تلویزیون را خاموش کرده‌اند. اما در کل همین حس مادران است که به ما انرژی می‌دهد تا حال‌مان خوب باشد. مادرم هم نگران من شده بود که اتفاقی برایم نیفتد.
    به نظرت کدام تیم قهرمان جام‌جهانی 2018 روسیه می‌شود؟
من دوست دارم فرانسه قهرمان شود ولی تیم‌ها این‌قدر قوی هستند که اگر بخواهی برای هر تیمی شانس قهرمانی قائل باشی واقعا احتمالش وجود دارد همان تیم قهرمان شود.
    با  کیفیتی که تیم ملی در جام جهانی داشت حالا انتظارات برای جام ملت‌های آسیا که کمتر از 6ماه دیگر در امارات برگزار خواهد شد بالا رفته. به نظرت می‌توانید این انتظارات را برآورده کنید؟
به نظرم بازی‌ها راحت نیست اما با این تیمی که ما ساختیم و تجربه‌ای که بچه‌ها کسب کردند مطمئنا در قواره یک مدعی ظاهر خواهیم شد؛ البته کار آسانی پیش‌رو نداریم ولی رفتن به نیمه نهایی و فینال آسیا با این تیم شدنی است. 
    در برنامه 2018 که حضور داشتی گفتی دیگر اولویت برایت حضور در تیم‌های اروپایی است. 
من دوست دارم پله پله بالا بروم. دنبال این نیستم که یک دفعه در اروپا پیشرفت کنم. الان هم چندتا پیشنهاد هست باید ببینیم شرایط چگونه می‌شود.
    خودت دوست داری در کدام یک از لیگ‌های اروپایی بازی کنی؟
من دوست دارم در لیگ انگلیس بازی کنم دیگر بستگی به میزان پیشرفت خودم در فوتبال دارد. اینکه چقدر در فوتبال پیشرفت کنم.

این خبر را به اشتراک بگذارید