• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 20 تیر 1397
کد مطلب : 22743
+
-

جشن هست، اما کم است!

جشن هست، اما کم است!

جشن هست، اما کم است!


مسعود میر/ روزنامه‌نگار
احوالپرسی دلچسب علی نصیریان به‌عنوان رئیس بیستمین جشن خانه سینما، هوای نخستین نشست خبری این جشن را مطبوع کرد؛ هوایی که خیلی زود و همزمان با آغاز سخنان مدیرعامل خانه سینما درباره تصمیمات جدید درباره جشن امسال شرجی شد.

چند وقتی هست که خبرهای پراکنده‌ای درباره تغییر و تحول در برگزاری جشن خانه سینما به گوش می‌رسد و حتی سال گذشته هم همزمان با سر و شکل گرفتن انجمن عالی هنرها و فنون سینمای ایران حرف‌هایی مطرح شد درباره اینکه از این به بعد همین انجمن یا به‌اصطلاح آکادمی بناست با تغییرات اساسی جشن سینمای ایران را به‌سامان برساند. این حرف‌ها ماند تا امسال و حالا در نخستین نشست خبری بیستمین جشن خانه سینما که ریاست آن را به‌صورت افتخاری علی نصیریان بر عهده دارد صحبت از ابهام در برگزاری جشن امسال شنیده می‌شود.


سینما رو به مردم دارد
«ایام پر غصه و قصه‌ای است و سینما به مجموع وقایع نامراد اقتصادی و فرهنگی بی‌تفاوت نیست. سینمای ایران رو به مردم دارد و به همین جهت این خانواده در قالب خانه‌سینما تصمیمی گرفته‌است که هیأت رئیسه انجمن عالی هنرها و فنون سینمای ایران، هیأت مدیره خانه‌سینما، گروه اجرایی جشن خانه‌ سینما و البته نقطه مرکزی جشن امسال یعنی آقای علی‌نصیریان هم با آن موافق هستند. بناست که در جشن بیستم خانه سینما با داوری‌های خوب و قضاوت‌های عادلانه به ارتقای فنی و تکنیکی سینما بیشتر بها دهیم اما از برگزاری هرگونه مراسم مفصل و خرج کردن هر‌گونه هزینه اضافی به‌شدت بپرهیزیم.»

 این چند جمله، برجسته‌ترین نقل قول‌های منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما بود که کلامش را با یک مصرع از غزل حضرت حافظ به پایان برد؛ یارب از ابر هدایت برسان بارانی...

شاهسواری البته در پایان نشست و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا خانه سینما جشن خود را به کمک اسپانسر برگزار نمی‌کند دوباره لب به سخن گشود و گفت: «ما جشن سال گذشته را از صفر تا صد با هزینه 824میلیون تومانی جمع کردیم و این در حالی است که بسیاری از کارها به‌صورت داوطلبانه و صنفی و بدون هزینه انجام شد. این را هم می‌دانیم که حتی اکران خصوصی بعضی فیلم‌ها هم اسپانسر دارند اما ما حاضر نیستیم استیج جشن خانه سینما را به اسپانسر واگذار کنیم و ترجیح می‌دهیم خانه سینما از این ماجراها دور بماند.»


نیازمند جشن هستیم ولی...
رئیس جشن امسال خانه سینما که با گریم فیلم «مسخره‌باز» همایون غنی‌زاده در نشست خبری حاضر شده بود و اشاره‌ای هم به همکاری‌اش در فیلم اول این کارگردان خوش‌آوازه تئاتر داشت در آغاز کلام مواضع خودش با جشن را شفاف اعلام کرد. علی نصیریان گفت: «من با جشن و جشنواره در حوزه فرهنگ بسیار موافقم و معتقدم وقتی در مملکت این‌ همه هزینه‌های متفرقه وجود دارد کاش بخشی از آن برای فرهنگ و هنر خرج شود. تردیدی ندارم که ما به جشن‌ها و جشنواره‌ها نیازمندیم چون از این راه تشویق و ترغیب استعدادها میسر می‌شود. با این حال اما دوستان و همکاران من پیشنهاد دادند تا جشن امسال را جمع‌وجور برگزار کنند و من هم از این ایده استقبال کردم.»  نصیریان در بخش دیگری از حرف‌هایش با اشاره به اینکه سینمای ایران با فرخ‌ غفاری، فریدون رهنما، ابراهیم گلستان، مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی و ناصر تقوایی سینما شده تأکید کرد که جوان‌های سینما که مانند بچه‌ها و نوه‌های او هستند نباید از اخلاق غافل شوند. او گفت: «ما جامعه با اخلاقی بوده‌ایم و باید دوباره اخلاق را جدی بگیریم.»


پوست‌اندازی جشن
تورج منصوری دیگر سخنگوی این نشست بود که تأکید کرد: «در دو سه سال گذشته انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران در تلاش بوده تا با رفع موانع برگزاری این جشن را بر عهده بگیرد و اکنون هم امیدوارم جشن بیستم آخرین دوره برگزاری این جشن به این شکل و سیاق باشد. امسال می‌خواهیم با صرفه‌‌جویی در بودجه، هم به استقبال برگزاری جشن توسط انجمن عالی برویم و هم همسو باشیم با فرمان قلبی مردم ایران مبنی بر صرفه‌جویی. در عوض تلاش می‌کنیم تا هزینه بیشتری برای از کار‌افتادگی و بیمه و کمک به اقشار نیازمند خانه سینما درنظر بگیریم.»

 این فیلمبردار پیشکسوت با اشاره به اینکه هنوز تصمیمی مبنی بر عدم‌برگزاری قطعی جشن گرفته نشده و احتمالا جشن به‌صورت محدود برگزار خواهد شد تأکیدکرد: «ما براساس پیشنهاد کانون کارگردانان برای داوری فیلم‌های دارای پروانه ساخت در جشن امسال به این نتیجه رسیدیم که40فیلم در سال94، 45فیلم در سال 95 و 43فیلم در سال 96 تولید شده ولی اکران نشده‌اند. بر همین اساس داوری این 128فیلم برای داوران میسر نیست و ضمن اینکه باید توجه داشت بیش از 70فیلم هم حائز شرایط داوری برای جشن امسال هستند. یعنی در سال گذشته اکران شده‌اند که به‌خودی خود امری دشوار است. گروهی هم پیشنهاد توجه به بعضی فیلم‌ها در بخش غیررقابتی را دادند که به گمان ما شدنی است، اما طبیعی است که تهیه‌کننده فیلم‌ها و کارگردانان آنها مایل به این کار نباشند.»

   رخوت؟ هرگز

مازیار میری مدیر اجرایی جشن خانه سینما در پاسخ به سؤال همشهری درباره چرایی بروز این رخوت در جشنی که نگین سینمای ایران در بخش غیردولتی به شمار می‌رفت می‌گوید: «من با این موضوع موافق نیستم. بالاخره همه‌‌چیز طبق برنامه در حال انجام است و اگر حرف از کمرنگ شدن آیین اختتامیه به میان آمده باید آن را تلاشی برای همزبانی سینما با مردم و تلاش برای استفاده بهینه‌تر از منابع به‌حساب آورد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید