• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 20 تیر 1397
کد مطلب : 22728
+
-

خط‌7‌روی ریل می‌افتد

6کیلومتر از خط7 پس از ایمن‌سازی‌ روز شنبه به بهره‌برداری می‌رسد

ویژه
خط‌7‌روی ریل می‌افتد


سیدمحمد فخار/ خبرنگار
«ریسک بالا»؛ این عبارت توصیفی از اقدام عجولانه شهردار اسبق بود. مهندسان مترو که 20سال است برای تردد ایمن شهروندان تهرانی تلاش می‌کنند، در واژگان تخصصی خود عبارتی دارند که درست در برابر اصول اولیه آنان قرار دارد. آنان در طول کار می‌کوشند با اصول HSE و امنیت کاری، بهترین شرایط را در اجرا پدید آورند و پس از آن اصول اساسی امنیت مسافر را برای تونل‌ها و ایستگاه‌ها درنظر می‌گیرند. این درست همان چیزی بود که خرداد سال گذشته در خط7 نادیده گرفته شد و قرار است شنبه پیش رو 6کیلومتر از این خط با تأمین ایمنی کامل شهروندان بازگشایی شود.

علی امام مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه در گفت‌وگو با همشهری، ضمن اعلام خبر تکمیل ایمنی خط 7 می‌گوید: فاز نخست خط7 متروی تهران با هماهنگی به‌عمل آمده با دفتر شهردار تهران، شنبه صبح 23تیر بازگشایی خواهد شد و 5‌ایستگاه طی این خط یعنی ایستگاه‌های مهدیه (تقاطع خط3)، بریانک، کمیل، رودکی و نواب(تقاطع خط2) افتتاح خواهند شد. در میان ایستگاه‌هایی که پیش از این آماده بود، ایستگاه مهدیه(تقاطع خیابان ولیعصر) جدید است و تاکنون افتتاح نشده بود. همچنین این بخش از خط7 به این دلیل به‌عنوان فاز یک درنظر گرفته شده تا بتواند با 2‌ایستگاه تقاطعی، برای ترددهای هرچه بیشتر شهروندان، فرصتی نو فراهم آورد.

پیش از این در خرداد96 در اقدامی شتابزده و چند روز پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری، 22کیلومتر از خط7 افتتاح شده بود که به‌علت نواقص بسیار، با دستور محمدعلی نجفی شهردار سابق، بسته شد تا مشکلات ایمنی آن رفع شود. مدیرعامل شرکت متروی تهران در این‌باره می‌گوید: مشکلات و نواقص آنقدر بود که مدیران شهری برای بستن و تکمیل خط تصمیم جدی بگیرند. این ایرادات شامل سامانه‌های کنترلی و نظارتی در ایستگاه‌ها، سیستم سیگنالینگ، اطفای حریق، هواکش‌ها و پله‌های فرار بود که طی 12ماه اخیر تکمیل شده تا ایمنی خط برای تردد عموم مردم تضمین شود. همچنین فازهای بعدی خط در دست تکمیل است تا خط7 بتواند با ظرفیت کامل برای جابه‌جایی شهروندان تهرانی به آمادگی کامل خود برسد.





جنوب شرق تا شمال غرب تهران
طول:  27کیلومتر
مبدأ شرقی: ورزشگاه تختی
مبدأ غربی: میدان کتاب










   دلایل تعطیلی خط7 در آبان96

  عدم‌راه‌اندازی سیستم سیگنالینگ
  عدم‌راه‌اندازی سامانه‌های کنترلی و نظارتی در ایستگاه‌ها
  عدم‌راه‌اندازی سیستم تهویه در محدوده بهره‌برداری
   ایرادات روسازی و ریل‌گذاری مسیر
  ناپایداری سیستم برق‌رسانی
  اجرا نشدن مسیر خروج اضطراری در طول خط
  وضعیت عبور ناایمن قطار در محدوده تقاطع آزادی و نواب

   دلیل انتخاب 6کیلومتر از کل خط7

  آمادگی نسبی ایستگاه‌های محدوده
  امکان راه‌اندازی هرچه سریع‌تر سیستم سیگنالینگ در طول خط
  تکمیل تنها ایستگاه باقی مانده در قطعه جنوبی خط3
  ارتباط با خطوط 2 و 3 از طریق ایستگاه‌های تبادل سفر
  پرمسافر بودن ایستگاه‌های این محدوده
  شرایط بهتر آماده شدن فازهای آتی بهره‌برداری از دو طرف فاز نخست

   فعالیت‌های انجام شده در 8‌ماه اخیر

  نصب و راه‌اندازی سیستم سیگنالینگ تونلی و ایستگاه‌ها
  تست سرد و گرم و راه‌اندازی سیستم ATP
  تأمین تهویه اولیه و تهویه اصلی در تونل
  اجرای 8هواکش میان تونلی و پله‌های فرار
  تکمیل 7مدار برق و اجرای 33کیلومتر کابل 20کیلوولت
   رفع نواقص پست برق شمالی و احداث شفت برای کابل برق
  تکمیل و راه‌اندازی LPS و RS ایستگاه‌های فاز آماده بهره‌برداری
  نصب تجهیزات RIC در ایستگاه بریانک
  رفع نواقص سیستم‌های شبکه، مخابرات و بی‌سیم
  نصب دوربین‌های نظارتی و سوزن‌های محدود
  راه‌اندازی مرکز فرمان و سیستم‌های برق پشتیبان، تلفن، رادیو و نظارت تصویری
  احداث 3خروجی اضطراری میان تونلی
  ایجاد سیستم پمپاژ در خط‌القعرهای خط7
  اصلاح روسازی مسیر برای افزایش سرعت و ایمنی قطار
  تکمیل سازه بتنی در تراز سکو برای عبور ایمن قطار در ایستگاه‌های تقاطعی
  تکمیل سه‌راهی ارتباطی با خط6
  اتصال خط7 به خط4 و ساخت مرکز فرمان اصلی در شرکت بهره‌برداری مترو از طریق احداث گالری ارتباطی
  ساخت کانال کابل آدم رو برای انتقال کابل 20کیلو ولت در محدوده ایستگاه برج میلاد
  تکمیل عملیات ساختمانی در ایستگاه‌ها و ورودی‌های مربوطه

این خبر را به اشتراک بگذارید