• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 5 دی 1396
کد مطلب : 2272
+
-

فوق‌العاده| حقیقت و مرد دانا

بهرام بیضایی
فوق‌العاده| حقیقت و مرد دانا

10 فیلم بلند سینمایی (رگبار، غریبه و مه، کلاغ، چریکه تارا، مرگ یزدگرد، باشو غریبه کوچک، شاید وقتی دیگر، مسافران، سگ‌کشی و وقتی همه خوابیم) و 3 فیلم کوتاه (عمو سیبیلو، سفر، گفت‌وگو با باد) همه فرصتی بوده که سینمای ایران در طول نزدیک به نیم قرن در اختیار بهرام بیضایی گذاشته است.

بیضایی در این سال‌ها چند برابر کارنامه سینمایی‌اش، فیلمنامه نوشته (و خوشبختانه منتشر کرده)، چند نمایش به صحنه برده و باز انبوهی نمایشنامه را پس از ناامیدی از اجرایشان منتشر کرده و در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری، پژوهش و تحقیق عالمانه انجام داده است. جای بهرام بیضایی به عنوان یکی از چهره‌های تابناک فرهنگ و هنر این سرزمین سال‌هاست که در سینما و تئاتر ایران خالی است.

 

از بم تا تهران؛ آیا برای زمین‌لرزه آماده‌ایم؟

زمین‌لرزه سهمگین بم، به‌خاطر حجم ویرانی‌ها و تعداد تلفاتش، یکی از فجایع طبیعی فراموش‌نشدنی در کشورمان است. امروز، دقیقا 14سال از آن واقعه تلخ گذشته و زمین‌لرزه، بخش‌های دیگری از کشور را لرزانده است؛ از شمال غرب گرفته تا غرب و همین هفته گذشته تهران و البرز را.

حالا که کابوس زلزله، به واقعیتی در زندگی روزمره ما تبدیل و حساسیت‌ها نسبت به آن زیادشده، وقت پرسیدن سؤال‌های اساسی و از آن مهم‌تر پیگیری پاسخ‌های آنهاست. اینکه مسئولان کشور چطور خود را برای مقابله با این پدیده طبیعی آماده می‌کنند، تنها بخشی از نحوه تعامل تمام جامعه با زمین‌لرزه است. بخش بزرگ همین جامعه‌ای که به آن اشاره شد، خود ما، یعنی مردم هستیم.

آیا در این 14سال، رابطه ما با زلزله از بهت و ترس و غم، فراتر رفته است؟ آیا به فرزندان خود اصول اولیه برخورد با زمین‌لرزه را آموزش داده‌ایم؟ آیا مطمئن شده‌ایم خانه‌هایمان برابر زلزله ایمن هستند؟ آیا در محل کار، پیشنهاد داده‌ایم که سالانه یا هر فصل، مانور زلزله برگزار شود؟ تا وقتی چنین پرسش‌هایی بی‌پاسخ بمانند، نمی‌توانیم از عبور ایمن از زمین‌لرزه صحبت کنیم.

ما در کشوری زلزله‌خیز زندگی می‌کنیم و بر ما واجب است نه‌تنها خودمان را برای آن آماده کنیم، که از مسئولان، مدام و بدون‌خستگی درخواست کنیم شرایط را برای عبور ایمن از زلزله آماده کنند. آمادگی برای مقابله با زمین‌لرزه، از خودمان شروع می‌شود و به رأس مدیریت کشور می‌رسد.

 

14 درجه سانتی‌گراد، گرم‌ترین زمستان 66 سال گذشته در تبریز

تبریز، سوم دی‌ماه دمای 14درجه سانتی‌گراد را تجربه کرد که بالاترین دمای ثبت‌شده این شهر در ابتدای زمستان از سال 1330به شمار می‌رود.

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید