• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 20 تیر 1397
کد مطلب : 22693
+
-

کاهش 8درصدی تأخیر پروازها در خرداد امسال

 آمار سازمان هواپیمایی کشوری نشان می‌دهد وضع تأخیر پروازهای انجام شده در فرودگاه مهرآباد تهران در خردادماه امسال با 8.3درصد کاهش از 38.9درصد در خرداد پارسال به 30.5درصد در خردادماه امسال رسیده است.

به گزارش همشهری، هرچند میزان تأخیر پروازها در ایران همچنان دست‌کم 2برابر استانداردهای جهانی است، اما تلاش دولت برای نوسازی خطوط هواپیمایی با 2ابزار خرید هواپیماهای جدید و همچنین نظارت بر فعالیت ایرلاین‌ها باعث شده تا مسافران در خردادماه امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال کمتر شاهد تأخیر در پروازها باشند.

از مجموع 5هزار و 315پرواز داخلی انجام شده در فرودگاه مهرآباد در خرداد ماه، 3هزار و 692پرواز یعنی 70درصد به موقع انجام شده که نسبت به خردادماه پارسال تمامی خطوط هواپیمایی موفق شده‌اند تأخیر در پروازهایشان را کاهش دهند. شرکت هواپیمایی کارون یا همان نفت سابق با 46.9درصد، آتا با 42.5درصد، آسمان با 37.5درصد، ایران‌ایر با 37.2درصد و زاگرس با 33.3درصد بیشترین تأخیر را نسبت به تعداد پروازهای انجام شده به ثبت رسانده‌اند و رکورد بیشترین تأخیر در پروازها را به‌خود اختصاص داده‌اند.

2شرکت معراج با 4.2درصد و ساها با 7.3درصد کمترین تأخیر را داشته‌اند. البته از حیث شاخص تأخیر در پروازها به نسبت کل پروازهای انجام شده در خردادماه هم آمارهای سازمان هواپیمایی نشان می‌دهد که 36درصد از کل پروازهای انجام شده با تأخیر متعلق به 2شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و آسمان هرکدام 18درصد، 12درصد متعلق به ایرلاین آتا و 10درصد مربوط به زاگرس بوده است.

خردادماه امسال در فرودگاه‌های ایران 3میلیون و ۸۶۰ هزار مسافر جابه‌جا شده‌اند که فرودگاه مهرآباد تا سقف ۱۰ هزار و ۶۰۰ پرواز پرترددترین فرودگاه ایران بوده و یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر را جابه‌جا کرده است. پس از آن فرودگاه مشهد با ثبت 5 هزار پرواز و فرودگاه امام خمینی(ره) با ثبت 4هزار پرواز در رتبه‌های بعدی فرودگاه‌های فعال ایران قرار گرفته‌اند.

ادغام ایرلاین‌های کوچک و تذکر به وزیر

رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت با انتقاد از رشد بی‌ضابطه صدور مجوز ایجاد خرده‌ایرلاین‌ها گفت: ادغام ایرلاین‌ها اقدامی در مسیر بهبود خدمات هوایی است. محمدرضا رضایی با بیان اینکه برخی ایرلاین‌ها با کمترین پرواز طی سال فعال هستند، تأکید کرد: بارها به سازمان هواپیمایی درخصوص وجود این خرده‌ایرلاین‌ها و کیفیت نامطلوب خدمات‌دهی آنها تذکر داده شده است.

او با تأکید بر اینکه در کشورهای پیشرفته در نهایت 5 ایرلاین بزرگ مشغول فعالیت هستند، تأکید کرد: متأسفانه خدمات بی‌کیفیت ایرلاین‌ها در کنار نرخ بلیت‌های نجومی بیشترین نارضایتی‌ها را میان مسافران رقم زده است. رضایی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی باید تجدیدنظری در آیین‌نامه‌های ایجاد ایرلاین جدید داشته باشد، گفت: هم‌اکنون بسیاری از خرده‌ایرلاین‌های فعال، هواپیمای جایگزین هم ندارند که اگر مشکل فنی برای هواپیمای اصلی صورت گرفت جایگزین آن شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص اقدامات مجلس درباره تأخیرهای پروازی گفت: مجلس فرصت شش‌ماهه به وزارت راه‌وشهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری برای ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در بحث برخورد با ایرلاین‌های متخلف در این حوزه داده است. رضایی ادامه داد: بارها درخصوص آمارهای رو به افزون تأخیرهای پروازی به مجموعه وزارت راه و شهرسازی تذکر داده‌ایم. رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: ایجاد محدودیت‌های شدید برای ایرلاین‌های متخلف در حوزه تکرار تأخیرهای پروازی مطالبه جدی کمیسیون عمران مجلس از سازمان هواپیمایی بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید