• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 20 تیر 1397
کد مطلب : 22665
+
-

اسرائیل به‌دنبال فروپاشی اتحادیه اروپا

نتانیاهو با تقویت جریانات راست افراطی در اروپا به‌دنبال تضعیف یکی از نهادهای بین‌المللی منتقد اسرائیل است

خاورمیانه
اسرائیل به‌دنبال فروپاشی اتحادیه اروپا


 نزاع میان اسرائیل و اتحادیه اروپا مدت‌هاست که به موضوع گزارش‌ها و تحلیل‌های بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی تبدیل شده است؛ از شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در سرزمین‌های اشغالی و پرونده شهر قدس گرفته تا توافق هسته‌ای ایران، اختلافات جدی میان اسرائیل و اتحادیه اروپا وجود دارد. اما روزنامه هاآرتص اخیرا پا را فراتر از این گذاشته و در گزارشی مدعی شده که دولت نتانیاهو به‌دنبال فروپاشی اتحادیه اروپاست. براساس این گزارش، دولت نتانیاهو طی سال‌های گذشته در قالب برنامه‌ای هدفمند به تقویت روابط خود با کشورهای اروپای شرقی پرداخته است؛ کشورهایی که در اختیار جریانات راست افراطی و پوپولیست قرار دارند. در این گزارش به‌طور مشخص از رومانی، مجارستان، لهستان و جمهوری چک به‌عنوان کشورهایی نام برده شده که در حال تشکیل ائتلافی غیررسمی با اسرائیل با هدف تضعیف مواضع سیاسی اتحادیه اروپا در قبال مسائل خاورمیانه هستند.

این در حالی است که مواضع کشورهای نامبرده طی سال‌های گذشته در زمینه اسلام‌هراسی و مخالفت با مهاجرت آوارگان آسیایی و آفریقایی به اروپا تا حد زیادی تشدید شده و از سوی دیگر نیز تسهیلاتی در روابط این کشورها برای ارتباط اقتصادی و تجاری با آمریکا ایجاد شده است. به گفته پایگاه خبری العربی الجدید، اسرائیل از طریق توسعه روابط مستقیم با کشورهای اروپای شرقی از حق رأی این کشورها در رأی گیری‌های داخلی اتحادیه اروپا استفاده کرده و به این ترتیب بخش عمده‌ای از تلاش‌های این اتحادیه برای محکومیت اقدامات اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی و نوار غزه (به‌ویژه در زمینه شهرک‌سازی‌ها) را بی‌نتیجه می‌گذارد.

هاآرتص علاوه بر این اطلاعات در گزارش خود با عنوان «ائتلاف اسرائیل با کشورهای اروپای میانه با هدف فروپاشی اتحادیه اروپا» نوشته است: انتشار سخنان محرمانه نتانیاهو با روسای جمهور مجارستان، جمهوری چک، لهستان و اسلوواکی درحالی‌که میکروفون خبرنگاران باز بوده نشان می‌دهد نخست‌وزیر اسرائیل مستقیما به‌دنبال تغییر ساختار حاکم بر اتحادیه اروپاست. نتانیاهو در جریان این مکالمات منتشر شده می‌گوید: اتحادیه اروپا تنها نهاد بین‌المللی است که برای رابطه با اسرائیل شروط سیاسی مطرح می‌کند. روسیه، چین و حتی هند همچنین رفتاری در قبال اسرائیل ندارند.

او در ادامه این سخنان خطاب به روسای جمهور کشورهای اروپایی حاضر در نشست بوداپست می‌گوید: به همکاران اروپایی خود بگویید دست از توطئه علیه تنها دولتی که در خاورمیانه از منافع شما صیانت می‌کند، بردارید. وی در پایان این نشست تهدید کرده است: رفتار اروپا، تهدید علیه امنیت اسرائیل به شمار می‌آید و این اتحادیه باید تصمیم بگیرد که امنیت و پیشرفت را می‌خواهد یا عقب‌ماندگی و بحران را؟

پایگاه خبری العربی الجدید با بررسی این رخداد می‌نویسد: انتشار مکالمات محرمانه نتانیاهو با روسای جمهور کشورهای شرق اروپا، چه عامدانه باشد چه ناخواسته، نشان‌دهنده موضع قاطع وی در قبال اتحادیه اروپا است.

تمام اینها در حالی است که تلاش‎های رژیم اسرائیل محدود به کشورهای شرق اروپا نیست و این رژیم به‌دنبال تقویت جریانات راست افراطی در کشورهای آلمان، فرانسه و ایتالیاست. شبکه الجزیره در گزارش خود با اشاره به این موضوع می‌نویسد: مواضع سیاسی رهبران کشورهای قدرتمند اروپا در قبال بحران فلسطین و توافق هسته‌ای ایران، اسرائیل را برای حمایت از جریانات تندرو در این کشورها تحریک کرده است. این در حالی است که به گفته الجزیره، رویکرد یادشده در قبال کشورهایی نظیر آلمان و فرانسه محدود به اسرائیل نبوده و کشورهای عربی همچون امارات نیز با استفاده از لابی‌های اقتصادی خود در این زمینه اسرائیل را همراهی کرده‌اند. مواضع کشورهای آلمان و فرانسه در بحران اخیر خلیج‌فارس تا حد زیادی با سیاست‌های عربستان و امارات در تقابل بود به‌طوری‌که رسانه‌های سعودی، اتحادیه اروپا را به حمایت آشکار از قطر متهم می‌کردند. آلمان و فرانسه در پرونده گروگانگیری سعد حریری نیز به شکل کاملا آشکاری از سیاست‌های عربستان سعودی انتقاد کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید