• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 20 تیر 1397
کد مطلب : 22663
+
-

کوره‌های آجرپزی، تهدید یا فرصت؟

یادداشت
کوره‌های آجرپزی، تهدید یا فرصت؟

زهرا صدراعظم نوری| عضو شورای شهر:

تعطیلی کوره‌های آجرپزی در مناطق جنوبی پایتخت در سال‌های گذشته اتفاق خوبی بود. چون فعالیت این کوره‌ها در بافت مسکونی محله‌های مختلف شهر تهران هیچ توجیهی نداشت و آلودگی‌های مختلف زیست‌محیطی را ایجاد کرده بود. البته فراموش نکنیم کوره‌های آجرپزی دستی یادگار سال‌های دور پایتخت است. در آن سال‌ها کوره‌ها در فضایی خارج از بافت مسکونی ساخته شد ولی با توسعه بی‌امان شهر، آنها همسایه دیوار به دیوار شهرنشینان شدند و فعالیتشان آلودگی‌های مختلف زیست‌محیطی را به وجود آورد. 

بیشتر کوره‌های آجرپزی در مناطق جنوبی تهران از جمله منطقه 17، 18، 19 و 20 قرار دارد و بر اساس آماری که به دست ما رسیده اکنون بسیاری از آنها تعطیل شده‌اند. درست است که این تعطیلی، آلودگی‌های زیست‌محیطی را به حداقل رسانده ولی مشکلات دیگری را در مناطقی که کوره‌های آجرپزی در آن قرار دارد به وجود آورده است. بسیاری از کوره‌های تعطیل شده به فضای بی‌دفاع شهری و مکان امنی برای حضور معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها تبدیل شده است که این معضل باید توسط شهرداران مناطقی که کوره‌ها در آن قرار دارد رصد شده و چاره‌ای برایش اندیشیده شود. 

بعضی از کوره‌ها در مالکیت بخش خصوصی قرار دارد. سازمان میراث فرهنگی باید وضع کوره‌های آجرپزی را مشخص کند. بعضی از کوره‌ها می‌تواند تغییر کاربری داده و با اعمال تغییراتی در محیط پیرامونی به فضای گردشگری تبدیل شود. به‌زودی با بازدید از مناطقی که کوره‌ها در آن قرار دارد، از شهرداران مناطق جنوبی می‌خواهم آمار دقیق کوره‌های آجرپزی تعطیل شده‌ای که به فضای بی‌دفاع شهری تبدیل و دچار معضلات مختلف اجتماعی شده‌اند را ارائه دهند. معتقدم می‌توان کوره‌های آجرپزی را با تمهیداتی از تهدید به فرصت 
تبدیل کرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید