• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 20 تیر 1397
کد مطلب : 22661
+
-

جرمی هانت؛ چهره جدید دیپلماسی انگلیس

جهان‌نما
جرمی هانت؛ چهره جدید دیپلماسی انگلیس


بوریس جانسون پس از 2سال حضور در وزارت خارجه انگلیس،  سرانجام بر سر خروج این کشور از اتحادیه اروپا با دیگر اعضای کابینه و به‌خصوص با نخست‌وزیر دچار مشکل شد و تصمیم به ترک دولت گرفت. ترزا می ‌بلافاصله وزیر بهداشتش را جانشین او کرد. «جرمی هانت» که طی 6سال گذشته هدایت وزارت بهداشت انگلیس را به‌عهده داشته،  از همفکران ترزا می ‌در حزب محافظه‌کار به شمار می‌رود.

جانسون ساعاتی پس از استعفای وزیر برگزیت،  جدایی‌اش را از کابینه ترزا می‌ اعلام کرد تا دولت انگلیس یک دوشنبه طوفانی را از سر بگذراند. جانسون و دیو دیویس،  طرح جدید خانم می ‌را که روز جمعه پس از 12ساعت مذاکره به تصویب کابینه رسید مغایر با خواست مردمی می‌دانند که 2سال پیش به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند. جانسون در نامه‌‌ای به خانم می،  برگزیت رارؤیای انگلیسی‌ها خواند که در حال مرگ است. او نخست‌وزیر را متهم کرد که با اقدامات نابجا در حال «خفه‌کردن» این رویاست. او همچنین تأکید کرد که مسیری که دولت در مذاکره با اروپا در پیش گرفته،  در نهایت انگلیس را به «مستعمره» اتحادیه اروپا تبدیل می‌کند.

دوشنبه‌‌ای که برای خانم نخست‌وزیر با زلزله استعفای دو وزیر کلیدی کابینه آغاز شده بود،  با بحث‌های داغ او در پارلمان و در مقابل نمایندگان احزاب مخالف به‌خصوص حزب کارگر ادامه پیدا کرد. نمایندگان حزب کارگر ازجمله جرمی کوربین در نشست پرتنش روز دوشنبه بارها وضعیت دولت را آشفته توصیف کردند و خواستار کناره‌گیری ترزا می‌ از قدرت شدند. خانم می ‌اما بر ماندنش در دولت پافشاری کرد.

جرمی هانت در نخستین اظهارنظر پس از انتشار خبر مسئولیت جدیدش،  با اعلام حمایت از طرح جدید ترزا می ‌تلاش کرد کمی از فشارهای داخل و خارج حزب را از روی او بردارد. او حمایت از رویکرد ترزا می‌ را در مذاکرات برگزیت وظیفه خود دانست و گفت: «اگر می‌خواهیم برنامه خروج از اتحادیه اروپا به خوبی و درست انجام شود،  همه نمایندگان و اعضای کابینه باید از ترزا می‌حمایت کنند. باید درک کنیم که همین الان به این حمایت نیاز است؛ یا الان یا هیچ وقت.»

جرمی هانت از زمان تاسیس وزارت بهداشت در انگلیس در سال 1948،  رکورددار حضور در این وزارتخانه است. او از دوره نخست‌وزیری دیوید کمرون در این پست حضور داشت و با وجود تغییرات چندباره کابینه انگلیس،  همچنان جایگاهش را حفظ کرد. جذب بودجه 20میلیارد پوندی او برای وزارت بهداشت پس از 10سال ریاضت اقتصادی،  مهم‌ترین دستاورد او بوده است.

هانت 2سال پیش،  زمانی که انگلیسی‌ها برایاعلام نظر در مورد ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا به پای صندوق‌های رأی رفتند،  طرفدار ماندن بود اما پس از رأی مثبت مردم به خروج،  طبق برنامه اعلامی از سوی دولت اعلام کرد به خواست مردم احترام می‌گذارد و در راستای به نتیجه رسیدن مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا تلاش می‌کند. هانت در میان اعضای کابینه ترزا می،  از نزدیکان او به شمار می‌رود هرچند پیش از این در سال 2016برای رسیدن به کرسی رهبری حزب محافظه‌کار،  ابتدا در مقابل او قرار گرفت و بعد که از سوی هم‌حزبی‌ها حمایت چندانی ندید انصراف داد. جرمی هانت همانطور که در کابینه دیوید کامرون به خواست نخست‌وزیر موافق ماندن در اتحادیه اروپا بود،  در کابینه جدید هم موافق خروج به سبک خانم می‌است و همین نکته برای خانم نخست‌وزیر کافی بود تا او را جانشین بوریس جانسون کند. بوریس جانسون جزو افرادی بود که در سال 2016به‌شدت خواستار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بود و موفق شد حمایت بسیاری را در این زمینه جلب کند.


دیدگاه‌های سیاسی وزیر جدید

جرمی هانت 51ساله دانش‌آموخته دانشگاه آکسفورد در رشته اقتصاد و سیاست و از 12سال پیش تاکنون عضو پارلمان بوده است. هانت در سال 2010به‌عنوان وزیر فرهنگ،  رسانه و ورزش وارد کابینه دیوید کامرون شد و 2سال بعد به وزارت بهداشت رفت.

او به‌دلیل سمت‌هایی که طی این سال‌ها داشته کمتر در مورد مسائل مرتبط با سیاست خارجی اظهارنظر کرده و دیدگاه‌های او در زمینه مسائل جهانی چندان شناخته شده نیست. شاید یکی از معدود دفعاتی که نام جرمی هانت در رسانه‌های جهان به چشم خورد زمانی بود که او پاسخ تندی و تیزی به یک از پست‌های توییتری دونالد ترامپ داد. ترامپ با اشاره به تلاش‌های دمکرات‌ها برای حفظ نظام درمان همگانی باراک اوباما گفت که نظام مشابه درمانی در انگلیس کارایی لازم را ندارد و به همین دلیل است که مردم در این کشور به خیابان‌ها ریخته‌اند و اعتراض می‌کنند. جرمی هانت در پستی توییتری نوشت: «ممکن است در انگلیس به نظام درمانی اعتراض‌هایی وجود داشته باشد اما مطمئنم هیچ‌یک از معترضان انگلیسی دوست ندارند در کشوری زندگی کنند که 28میلیون نفر بدون پوشش درمانی زندگی می‌کنند.»

جرمی هانت در جایی اعلام کرد که با کمپین‌هایی که برای بایکوت محصولات ساخت سرزمین‌های اشغالی به راه افتاده «به‌شدت» مخالف است،  چرا که در راستای سیاست‌های انگلیس برای توسعه تجارت با رژیم اسرائیل قرار نمی‌گیرد. او البته طی سخنانی از کشتار فلسطینیان از سوی نظامیان اسرائیلی انتقادهایی نه چندان جدی نیز داشته است. پس از افزایش تخریب خانه‌های فلسطینیان طی سال‌های اخیر،  او در بیانیه‌ای خواستار توقف این روند شد و آن را «غیرضروری» و در تقابل با سیاست دو کشور دانست. جرمی هانت اوایل سال‌جاری میلادی درباره حزب‌الله لبنان نیز موضع‌گیری داشته و در بیانیه‌ای خواستار ممنوعیت کامل فعالیت حزب‌الله در انگلیس شده است.

او 5‌ماه پیش نیز با اشاره به بازپس‌گیری غوطه شرقی از سوی ارتش سوریه،  اقدامات دولت این کشور را زیر سؤال برد و خواستار توقف  آنچه«رفتار وحشیانه» با معارضان خواند شد. درباره یمن او طی بیانیه‌ای ارسال کمک‌های بشردوستانه را برای مردم این کشور از سوی دولت انگلیس اعلام کرد. در بیانیه او اما نشانه‌ای از اعتراض به اقدامات غیرانسانی عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی هم‌پیمان او دیده نمی‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید