• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 20 تیر 1397
کد مطلب : 22652
+
-

اسامی واردکنندگان تجهیزات پزشکی با ارز دولتی اعلام می‌شود

سلامت
اسامی واردکنندگان تجهیزات پزشکی با ارز دولتی اعلام می‌شود


سخنگوی وزارت بهداشت گفت: لیست اسامی وارد‌کنندگان تجهیزات پزشکی با ارز دولتی را به بانک مرکزی ارسال می‌کنیم و از این بانک خواسته‌ایم اسامی شرکت‌هایی که در این حوزه ارز دولتی دریافت کرده‌اند را اعلام کند. به گزارش همشهری، ایرج حریرچی درخصوص واردات آمبولانس به کشور نیز گفت: من کل پرونده واردات آمبولانس را در اینجا با خود آورده‌ام. نمی‌دانم چرا برخی افراد که خودشان دوآتیشه داخل نظام هستند، هر کس هر اقدامی می‌کند فکر می‌کنند آن فرد متخلف یا دزد است. نمی‌توانیم بگوییم اصل بر این است که همه کسانی که در داخل دولت و مجلس و قوه قضاییه کار می‌کنند، متخلفند. وی گفت: طبق اسناد موجود برای واردات ۴۰۰دستگاه آمبولانس قرارداد بسته شده است. غیراز وزارت بهداشت، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نیز بررسی‌هایش را انجام داده و ثبت سفارش با عنوان ۴۰۰دستگاه آمبولانس وجود دارد. نامه شرکت بازرسی به بانک و تصویب نامه هیأت دولت و قرارداد خرید و سایر اسناد نیز موجود است. به هر حال در سیستم دولتی ذی‌حساب وجود دارد؛ اینطور نیست که قرارداد ۴۰۰دستگاه آمبولانس را بنویسند و بعد بگویند یک خودروی دیگر وارد شود. معمولا برخی از افراد خارجی‌ها را بیش از ما قبول دارند. باید بگویم که قراردادهای ما با خارجی‌ها هم موجود است.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه آمبولانس ابتدا به‌صورت یک خودرو تولید می‌شود و سپس شرکت‌های تخصصی تجهیزات لازم را روی آن سوار می‌کنند، ادامه داد: در همه جای دنیا هم روال به همین صورت است. از طرفی نمی‌توان گفت که مأمور گمرک فرق آمبولانس و خودروی سواری را نمی‌شناسد. از برخی هم باید بپرسیم که چه نفعی برای نظام و کشور می‌برید که بگویید همه ما دزد هستیم.



حریرچی در پاسخ به سؤالی درباره تخلفات شرکت‌های وارد‌کننده تجهیزات پزشکی و دارو گفت: اولا باید تأکید کنم که اکثر شرکت‌هایی که در این حوزه‌ها کار می‌کنند، به درستی اقدامات‌شان را انجام می‌دهند و ما نفعی نمی‌بریم که بگوییم همه شرکت‌های وارد‌کننده متخلف هستند و اصلا هم اینگونه نیست؛ بلکه بسیاری از این شرکت‌ها هموطنان ما هستند و به ما کمک می‌کنند اما به هر حال هم در میان تولیدکنندگان و هم در بین واردکنندگان، متخلف وجود دارد. به‌عنوان مثال اخیرا 2شرکت تولید‌کننده انحصاری که ارز دولتی دریافت کرده بودند، قیمت‌هایشان را بیش از 70درصد قیمت مصوب عرضه می‌کردند. به همین دلیل ما برای حل مشکل، واردات آن اقلام را انجام دادیم. بنابراین اگر تولیدکننده‌ای بگوید چون من تولید‌کننده انحصاری هستم، قیمت را براساس قیمت مشابه خارجی ارائه می‌دهم، تخلف است و ما با شرکت متخلف برخورد می‌کنیم. تجهیزات پزشکی که با ارز مبادله‌ای 3هزار و 860تومان یا 4هزار و 200تومان وارد شده‌اند با همین قیمت هم فروش رفتند. وی ادامه داد: در این میان، عده‌ای تجهیزات‌شان را با ارز آزاد وارد کرده‌اند که داریم برایشان تدابیری می‌اندیشیم. در عین حال این استدلال را که برخی می‌گویند اگر من جنسم را فروختم چه چیزی جایش بگذارم، از نظر ما قابل‌قبول نیست. در این حوزه که دلار و طلا خرید و فروش نمی‌کنیم. بنابراین هر شرکتی که ارز دولتی دریافت کرده است، باید با قیمت مصوب اقلامش را بفروشد و ما هم نظارت‌هایمان را روی این موضوع انجام می‌دهیم. اگر هم بیمارستانی تجهیزات یا دارو را بالاتر از نرخ مصوب خریداری کند، هم با خریدار و هم با فروشنده برخورد می‌کنیم. خریدار هم باید درصورت مشاهده تخلف آن را اطلاع دهد. بر این اساس با متخلف برخورد می‌کنیم و این برخوردها شامل محرومیت از ارز، ارائه مجوز واردات به شرکت‌های دیگر، معرفی به محاکم قضایی و اقدامات دیگر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید