• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 20 تیر 1397
کد مطلب : 22649
+
-

قتل، سرقت مسلحانه و گروگانگیری در پرونده اشرار جنوب


14عضو باند تبهکاری که در ده‌ها فقره سرقت مسلحانه دست داشتند در جریان عملیاتی همزمان در 5شهر کشور دستگیر شدند.

به گزارش همشهری، چندی قبل مأموران انتظامی سیستان و بلوچستان در جریان فعالیت های مجرمانه اعضای یک باند تبهکاری قرار گرفتند. اعضای این شبکه به شکل گروهی دست به سرقت های مسلحانه می زدند و با ایجاد رعب و وحشت نقشه‌هایشان را عملی می کردند. تبهکاران در جریان یکی از این سرقت ها یک گله گوسفند را از مردی دامدار زورگیری کرده بودند. شاکی در این‌باره به مأموران گفت: گوسفندانم حدود 100راس بودند که سارقان همه شان را دزدیدند. آنها  4مرد مسلح بودند مرا گروگان گرفته و همه گوسفندانم را دزدیدند و گمان می کنم آنها را به آن طرف مرز برده باشند.


دستبرد به طلافروشی
سرقت های گاه و بی گاه اعضای این باند ادامه داشت تا اینکه ششم تیر‌ماه خبر رسید که سارقان در روز روشن و با شگردی جدید به یک طلافروشی در زابل دستبرد زده‌اند. ماجرا از این قرار بود که صاحب طلافروشی بعد از تعطیل کردن مغازه‌اش به سوی خانه‌اش می‌رفت که آنها او را با تهدید ربوده و در ادامه با استفاده از کلید او به مغازه‌اش دستبرد زده بودند. مالباخته به مأموران گفت: وقتی ظهر شد مثل همیشه مغازه را تعطیل کردم تا به خانه‌ام بروم اما در خیابان ناگهان یک خودرو توقف کرد و چند نفر که یکی از آنها زن بود از آن پیاده شدند و به زور من را با خودشان بردند. آنها در محلی خلوت من را به باد کتک گرفتند و به زور دسته کلیدم را از جیبم بیرون آوردند. چند نفرشان پیش من ماندند و بقیه به طلافروشی رفتند و ساعتی بعد با کیسه های پر از طلا که از مغازه‌ام دزدیده بودند برگشتند و چون به هدف‌شان رسیده بودند من را رها کردند. وقتی به طلافروشی رفتم درها قفل بود اما وقتی وارد شدم دیدم همه طلاها غارت شده است.


پشت پرده باند مخوف
2روز از دستبرد به طلافروشی در زابل می‌گذشت که کارآگاهان پلیس به پشت پرده این سرقت پی بردند. شواهد به‌دست آمده نشان می داد عاملان دستبرد به طلافروشی 7نفر هستند که چند نفر به طور مستقیم و چند نفر دیگرشان به طور غیرمستقیم در این سرقت دست داشتند. این همه یافته های پلیس نبود، چرا که در ادامه معلوم شد این 7نفر از اعضای باند مخوفی هستند که در 3سال گذشته در چندین مورد سرقت مسلحانه و گروگانگیری دست داشته‌اند. اطلاعات به‌دست آمده حاکی از آن بود که اعضای باند تبهکاری 14نفر هستند که هر بار پس از سرقت‌هایشان به استان‌های دیگر فرار می‌کنند تا پلیس نتواند آنها را ردیابی کند. این بار اما مأموران توانستند مخفیگاه آنها را در 5شهر مختلف شناسایی کنند. آنها در گروه های چند نفری به شهرهای زابل، هیرمند، مشهد، یزد و قائن گریخته بودند.


عملیات همزمان در 5شهر
وقتی مخفیگاه اعضای این باند شناسایی شد 5گروه ویژه از زبده‌ترین مأموران پلیس سیستان و بلوچستان به این شهرها اعزام شدند و 48ساعت تمام مخفیگاه اعضای باند را زیرنظر گرفتند. ساعت 5صبح دیروز، سردار محمد قنبری، فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان از اتاق عملیات در زاهدان دستور شروع عملیات را صادر کرد. گروه‌های ویژه با یورش به مخفیگاه تبهکاران در هیرمند، مشهد، یزد و قائن توانستند بدون حتی شلیک یک گلوله آنها را دستگیر کنند. اما در عملیاتی که در زابل انجام شد یکی از تبهکاران شروع به تیراندازی کرد که مأموران مجبور شدند وی را هدف گلوله قرار دهند. در این درگیری این فرد مجروح و به بیمارستان منتقل شد.

   عملیات به روایت رئیس پلیس



سردار محمد قنبری، فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با همشهری جزئیات بیشتری از جرایم 14تبهکار دستگیر شده و چگونگی دستگیری شان را بازگو کرد. او گفت: متهمانی که در مشهد دستگیر شده‌اند همان افرادی هستند که در دستبرد به طلافروشی زابل دست داشتند که بخشی از جواهرات مسروقه از آنها کشف شد. وی ادامه داد: تحقیقات مقدماتی نشان می دهد آنها در چند گروگانگیری نیز دست داشته‌اند که در یک مورد گروگان‌شان را به قتل رسانده‌اند. آنها همچنین در چند مورد با گروهک های ضدانقلاب همکاری داشته‌اند و قصد شان ادامه شرارت‌هایشان بود که در عملیات بامداد سه‌شنبه که در نوع خود کم‌نظیر بود به دام افتادند. به گفته وی، دستگیرشدگان تبعه پاکستان، افغانستان و بومی منطقه سیستان و بلوچستان بوده و در حال انتقال به زاهدان هستند و قرار است به‌زودی بازجویی های تخصصی از آنها آغاز شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید