• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 20 تیر 1397
کد مطلب : 22641
+
-

600هزار حاشیه‌نشین

ارومیه، خوی، میاندوآب، مهاباد و بوکان بیشترین میزان حاشیه نشینی را در استان دارند

شهری
600هزار حاشیه‌نشین

نسا خلخالی| ارومیه- خبرنگار:

حاشیه نشینی از جمله معضلاتی است که با افزایش مهاجرت از روستا به شهر و در برخی مواقع به دلیل فقر به وجود می‌آید. دولت در سال‌های اخیر با ایجاد امکاناتی در روستاها و شهرهای دور افتاده نظیر برق، گاز، مخابرات، راه‌های مواصلاتی و فضاهای آموزشی سعی در کاهش آمار مهاجرت مردم به کلان شهرها داشته و با اجرای طرح‌های متعددی سعی در رسیدن به این هدف دارد.


دفتر تسهیل گری

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی از حاشیه نشینی جمعیتی بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر در استان خبر می‌دهد. «اکبر محمدی» ادامه می‌دهد: حاشیه نشینی با ساخت و سازهای غیراصولی و ایجاد محله‌های بدون ضابطه اصولی چهره و منظره شهرها را به هم می‌زند و گاهی نیز فضای کافی برای ایجاد امکاناتی نظیر فضاهای آموزشی، بهداشتی و خدماتی را
 ندارد.

وی ایجاد دفاتر «تسهیل گری» در سال جدید توسط دستگاه‌های اجرایی را اولین اقدام و مهم ترین برنامه در بازآفرینی در بافت قدیم و جدید شهری اعلام می‌کند.مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری با بیان این که در برنامه ششم توسعه کشور برای کنترل، گسترش و توانمندسازی مناطق حاشیه ‌ای شهر، تمهیدات مناسبی پیش بینی شده است، تصریح می‌کند: دفاتر تسهیل گری به صورت آزمایشی در ۱۰ استان کشور که آذربایجان غربی نیز یکی از آن هاست راه اندازی می‌شوند، در آذربایجان غربی نیز این طرح در ۱۰ محله ارومیه به صورت پایلوت با همکاری نهادهای استانی که در راس آن استانداری و فرمانداری هستند اجرا می‌شود.محمدی با تاکید بر این که این دفاتر بر اساس اولویت‌ها، اهداف را پیش می‌برند، ابراز می‌کند: دفاتر تسهیل گری در این طرح برنامه ریزی خود را بر اساس اعلام نیاز مردم محلات و پس از نیازسنجی اجرایی می‌کنند و صرفا جنبه مطالبه گری از دولت را ایجاد نمی‌کنند، به طور مثال در یک محله اگر نیاز مردم و خواست آنان ساخت مدرسه باشد نباید قبل از ساخت مدرسه اقدام به ایجاد پایگاه آتش نشانی شود.


بالا بودن آمار جرم در حاشیه شهرها

به گفته محمدی، ارومیه، خوی، میاندوآب، مهاباد و بوکان بیشترین حجم حاشیه نشین را نسبت به سایر شهرهای استان دارند.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی با بیان اینکه آمار جرم خیزی در نقاط حاشیه شهری بیش از مراکز شهر است، بیان می‌کند: همواره آمار جرم در نقاط حاشیه شهری به دلیل حضور کمرنگ دستگاه‌های نظارتی و امنیتی بیش از نقاط متراکم و پر جمعیت شهر هاست، افزایش خشونت‌ها، درگیری و اعتیاد از اصلی‌ترین بزه‌هایی هستند که در این مناطق با آن مواجه هستیم.
محمدی با اشاره به برخی از عوامل بسترساز آسیب‌های اجتماعی در حاشیه‌های شهرها می‌گوید: زمانی که شهروندی از محیط روستای خود یا شهر کوچکی که در آن ساکن است و همه اطرافیان وی شامل فامیل، دوست و آشنا هستند و حتی مدیر مدرسه فرزندش آشنایی کامل با او دارد، خارج و در محیط اجتماعی جدید ساکن می‌شود عوامل بازدارنده و نظارت‌های اجتماعی که یکی از عوامل تاثیرگذار در کاهش آمار جرم و بزه است، کم می‌شود و فرد مرتکب خشونت‌ها می‌شود.

وی درباره مهم ترین عوامل و دلایل حاشیه نشینی توضیح می‌دهد: فقر، توزیع نابرابر امکانات شهری در مرکز استان‌ها و شهرهای محروم و نیز نابرابری‌های اجتماعی به افزایش حاشیه نشینی دامن زده و یا از عوامل بروز این پدیده است، زمانی که بهترین پزشکان متخصص در مرکز استان بوده، بهترین فروشگاه‌ها با تنوع بیشتر و حتی مراکز آموزش عالی و دانشگاهی در شهرهای بزرگ قرار دارند افراد برای تامین نیاز خود و بهره‌مندی از این امکانات اقدام به مهاجرت و اسکان در حاشیه شهرها می‌کنند. این تنها به جامعه کنونی اختصاص ندارد بلکه از گذشته‌ها در جوامع مختلف شاهد بروز این پدیده هستیم اما در ایران پس از سال ۱۳۴۲ که زمان آغاز اصلاحات ارضی بود کم کم شیوع بیشتری یافت.


انشعاب آب موقت در مناطق حاشیه نشین

معاون درآمد و امور مشترکین آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی با اشاره به نحوه خدمات‌رسانی این شرکت به مردم مناطق حاشیه نشین استان اظهار می‌کند: شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی به تمام متقاضیانی که داخل محدوده قانونی شهر از این شرکت تقاضای انشعاب آب دارند بدون هیچ گونه محدودیتی اقدام به ارائه خدمات می‌کند.
«لطیف خوش سیرت» می‌گوید: متقاضیان انشعاب آب با در دست داشتن مدارک خود مبنی بر اتمام کار ساختمانی از جمله گواهی پایان کار ساختمان و یا پروانه ساختمانی خود بدون هیچ محدودیتی می‌توانند انشعاب آب بگیرند.
وی درباره ساختمان‌هایی که بدون مجوز ساخته شده اند و تقاضای انشعاب آب هم دارند، ابراز می‌کند: از تیر سال ۹۶ شرکت آب و فاضلاب به ساختمان‌هایی که مجوز ندارند یا به صورت قانونی تفکیک نشده اند، اقدام به ارائه انشعاب آب غیردائم کرد که در برنامه‌های این شرکت پس از تامین و مطالعه طی مدتی کوتاه مجاز به دریافت انشعاب آب دائم می‌شوند.


هیچ مشکلی در بخش آب وجود ندارد

«لطیف خوش سیرت» معاون درآمد و امور مشترکین آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی بیان می‌کند: طی اقدامات شرکت آب و فاضلاب در بخش آب مشکلی نداریم و تنها در بخش فاضلاب درصدد رفع مشکلات بخش فاضلاب از طریق اعتبارات داخلی هستیم؛ بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده و طی بررسی‌های کارشناسانه مشکل مناطق رفع می‌شو د.خوش سیرت با اشاره به شاخص ۷۴ درصدی بهره مندی از فاضلاب در ارومیه اذعان می‌کند: میانگین بهره  مندی از فاضلاب در کشور ۴۵ درصد بوده که این آمار در ارومیه ۷۴ درصد است.
وی می‌گوید: از نظر قانون گذار مناطق غیررسمی و حاشیه ای شهر در مرکز استان که مطالعات آن برای ارائه انشعاب آب غیردائم به اهالی این مناطق ارائه شده شامل محله‌های امیرآباد، اسلام آباد، بادکی، انتهای خیابان رودکی، انتهای خیابان بهداری، کمربندی، خاتم الانبیا(ص) ، کوی لاله و نیز انتهای جاده انهر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید