• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 20 تیر 1397
کد مطلب : 22633
+
-

طرحی که خاموشی را دور زد

ادارات و نهادهای دولتی ملزم به رعایت اجرای ساعت کار جدید و خاموشی سیستم‌های سرمایشی راس ساعت مقرر هستند

انرژی
طرحی که خاموشی را دور زد

نسرین صفربیرانوند| خرم آباد- خبرنگار:

انعکاس خبر تغییر ساعات کارادارات لرستان ظرف چند روز گذشته واکنش‌هایی را به دنبال داشته است. با توجه به گرمای بالای فصل تابستان وافزایش مصرف برق، شاهد خاموشی‌های مکرر درشهرستان‌های مختلف بودیم. باید دید این تغییر روند در ساعات کار ادارات آیا می‌تواند درکاهش مصرف برق و کاهش خاموشی موثر باشد یا خیر.


ضرورت رعایت مصوبه از سوی دستگاه‌ها 

مدیر کل اداری و مالی استانداری درباره تغییر ساعات کار ادارات لرستان دراین باره می‌گوید: با توجه به مصوبه هیات وزیران و به منظور صرفه جویی و تامین برق مورد نیاز در ساعت پیک مصرف و بنابر پیشنهاد شرکت توزیع برق لرستان این تصمیم اتخاذ و از سوی استاندار ابلاغ شد؛ از این رو، همه دستگاه‌ها موظف به رعایت این دستورالعمل هستند.
«رضا خزایی » در گفت‌و‌گو با همشهری می‌افزاید: البته نکته قابل توجه این است که ساعات کار دستگاه‌های خدمات رسان از جمله بیمارستان‌ها، آتش نشانی‌ها و دیگر دستگاه‌ها طبق روال گذشته خواهد بود؛ یعنی در روند خدمات رسانی به مردم خللی ایجاد نخواهد شد.
وی به مزایای این تصمیم هم اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: این پیشنهاد می‌تواند در کاهش مصرف برق موثر باشد؛ زیرا ساعات اولیه صبح با توجه به خنک بودن هوا نیازی به استفاده از سیستم‌های سرمایشی نیست. از سوی دیگر در اوج گرما یعنی ساعت 13:05 تا 16 ادارات تعطیل هستند.


خاموشی سیستم‌های روشنایی غیر ضروری

مدیر کل اداری و مالی لرستان تأکید می‌کند: کلیه دستگاه‌ها ملزم به رعایت مواردی از قبیل خاموش کردن سیستم‌های سرمایشی و روشنایی غیر ضروری پس از پایان وقت اداری و استفاده از حداقل انرژی الکتریکی برای روشنایی در طول روز هستند.
خزایی معتقد است؛ در صورت رعایت مصرف برق می‌توان شاهد کاهش مصرف برق و در نهایت جلوگیری از خاموشی‌های مکرر بود. و این نکته‌ای است که به نظر می‌رسد دستگاه‌ها و شهروندان باید به آن توجه کنند؛ زیرا در نهایت تبعات بد آن متوجه خودمان خواهد بود.


پیک بار مصرفی از ساعت 14 تا 15

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان هم می‌گوید: ساعت 11 تا 19 با مشکل تولید برق در کشور و به تبع آن دراستان مواجه هستیم ودلیل آن این است که دراین ساعات به دلیل مصرف بالای برق، استفاده از سیستم‌های سرمایشی مانند کولرهای آبی، کولرهای گازی و چیلر‌ها افزایش پیدا می‌کند و فشار مضاعفی بر مدار وارد می‌شود.همچنین پیک بار مصرفی کشورهم تقریبا ساعت 14 تا 15 است.
«فریدون خودنیا» اضافه می‌کند: با این شرایط هیات دولت مصوبه‌ای را در دستور کار خود مبنی بر کاهش استفاده از سیستم‌های سرمایشی درادارات تنظیم کرده است؛ یعنی اگر سیستم‌های سرمایشی ادارات از ساعت 14 تا 15 از مدار خارج شوند، در روند صرفه جویی و کاهش مصرف برق تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

وی ادامه می‌دهد: نکته قابل تامل اینکه حدود 20 درصد از بار شبکه برق متعلق به دستگاه‌ها و نهادهای دولتی است. بنابراین قرار شد ساعات کار ادارات یک ساعت به جلو بیاید نه اینکه ساعات کار ادارات کاهش پیدا کند؛ بلکه یک ساعت زودتر به محل کار مراجعه و از آن طرف هم یک ساعت زودتر محل کار خود را ترک کنند. مدیر عامل شرکت توزیع برق لرستان بیان می‌کند: برای این جابه جایی و تغییر ساعات کاراختیاراتی به استانداران داده شد که استاندار لرستان هم بنابر پیشنهاد ما و با توجه به مصوبه هیات وزیران و کارهای کارشناسی موافقت کرد تا یک ساعت کارادارات جلو بیاید که این جابه جایی ابلاغ شده است.


نظارت بر عملکرد ادارات 

به گفته خودنیا، درزمان اوج مصرف برق یعنی ساعت14 تا 15 ادارات تعطیل هستند که دراین صورت 20 درصد بار مصرفی ادارات به صفر می‌رسد که بدون شک تاثیر قابل توجهی در کاهش مصرف برق خواهد داشت.
وی ادامه می‌دهد: ضمن اینکه به تمام ادارات ابلاغ کرده‌ایم راس ساعت یک سیستم‌های سرمایشی خود را خاموش کنند و گروه‌های بازرسی را هم مامور کرده‌ایم به همه ادارات سرکشی کنند که اگر اداره‌ای موارد مطرح شده را رعایت نکرده باشد اول اخطار می‌گیرد، سپس برق آنها قطع می‌شود. همچنین هر 15 روز یک بار باید روند بازرسی را به استاندار گزارش بدهیم.
مدیر عامل شرکت توزیع برق لرستان تأکید می‌کند: همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی موظف به اجرای این دستور هستند. زیرا بازرسان همه موارد را انعکاس می‌دهند و با اداراتی که توجهی به موارد ابلاغی نداشته باشند برخورد جدی می‌شود.
به گفته خودنیا، درزمان تغییر ساعات کار ادارات و خاموشی سیستم‌های سرمایشی در ساعت پیک قطعا باعث کاهش مصرف برق و به تبع آن شاهد کاهش خاموشی‌ها در استان خواهیم بود. 


کاهش مصرف برق

مدیر کل روابط عمومی استانداری می‌گوید: ساعات کار ادارات و دستگاه‌های دولتی استان از ساعت 6:15 تا ساعت 13:45 دقیقه درراستای سیاست‌های ابلاغی وزارت نیرو وهمچنین هماهنگی بین استانداران تغییر پیدا کرده است. براساس هماهنگی بین استانداران مختلف شاهد جابه جایی تغییر ساعات کار ادارات هستیم.
«بهرام رشیدی نیا » معتقد است: تغییر ساعات کار ادارات طبیعتا موجب کاهش میزان مصرف برق در زمان پیک مصرف خواهد شد.
وی ادامه می‌دهد: البته این جابه جایی ساعت، در روند خدمات به مردم خللی وارد نمی‌کند. همه هماهنگی‌ها در خصوص تغییر ساعات کار ادارات صورت گرفته و اطلاع رسانی از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی انجام شده تا شهروندان در شهرستان‌های مختلف به امور اداری خود بپردازند.در بحث حمل‌و‌نقل هم با مشکلی مواجه نیستیم.


آمادگی ناوگان حمل ونقل برای ارائه خدمات

مدیرعامل سازمان حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد نیز درباره تغییر ساعات کارادارات می‌گوید: ناوگان حمل‌و‌نقل تاکسی که قبل ازاین بخشنامه هم از ساعت 6 صبح فعال بود، دراین خصوص با مشکل خاصی در سطح شهر مواجه نیستیم زیرا ساعت کار از قبل به آنها ابلاغ شده است. «محمد فتحی بیرانوند» عنوان می‌کند: اما ناوگان اتوبوس به دلیل اینکه به آنها به تازگی ابلاغ کرده‌ایم طبیعتا چند روزی طول می‌کشد تا رانندگان به این وضع عادت کنند و نتیجه مطلوب حاصل شود. اما بازرسان ما هم نظارت خود را دراین زمینه افزایش خواهند داد.به گفته وی، 2300 تاکسی، 1000دستگاه سواری ساماندهی شده، 30 دستگاه ون، 500 دستگاه مینی بوس و 150 اتوبوس، کار جابه جایی مسافران را درشبانه روز انجام می‌دهند.

مدیر عامل سازمان حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد معتقد است: این تغییر ساعات کار ادارات مثبت است اما چون ساعت اتمام کار ادارات نیم ساعت زودتر از گذشته است نمی‌تواند تاثیر آنچنانی بر مصرف برق داشته باشد. بنابراین بهتر بود درعین اینکه ساعات کار زودتر آغاز می‌شود، از آن طرف هم زودتر تمام شود یعنی ساعت یک. در این صورت این تغییر ساعت تاثیر بیشتری برجا می‌گذاشت. البته کار دستگاه‌های خدمات رسانی مانند شهرداری 24 ساعته و آماده خدمت رسانی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید