• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 20 تیر 1397
کد مطلب : 22627
+
-

صنایع دستی، برگ برنده توسعه صادرات غیر‌نفتی

نسیم زمانی| اصفهان- خبرنگار:

در چند سال اخیر نهضتی برای توسعه، ‌ترویج و صادرات صنایع‌ دستی در کشور ایجاد شده است. به گونه‌ای که هم‌اینک صادرات صنایع ‌دستی کشورمان با ۱۱۱درصد رشد در مقایسه با سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ از مرز درآمد ۲۵۰‌میلیون دلار در سال گذشته است. حال با توجه به این که اصفهان یکی از اصلی‌ترین قطب‌های تولید صنایع دستی کشور به‌شمار می‌رود، قطعاً می‌تواند جایگاه بالایی در تولید صنایع دستی داشته باشد. مسئولان بر این باورند اگرچه استان یکی از اصلی‌ترین قطب‌های صنایع دستی کشور به شمار می‌رود، با تلاش و کوشش همگان در کشور به‌ویژه با همت مسئولان و هنرمندان اصفهانی باید بتوانیم تا پایان برنامه ششم توسعه رقم ۲۵۰‌میلیون دلار حاصل از صادرات صنایع دستی را به یک میلیارد دلار افزایش دهیم. در این زمینه با «فریدون ‌اللهیاری»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، صحبت کرده‌ایم. 


نقش صنایع دستی در توسعه صادرات تا چه میزان است؟ 

یکی از راه‌حل‌های دوری از وابستگی به نفت توجه به صادرات محصولات غیر‌نفتی است و البته باید بسترهای چنین کاری فراهم شود. حال با توجه به هویت سازی، اشتغال‌زایی و ارزآوری صنایع دستی تمرکز بر صادرات این محصولات می‌تواند نقشی مهم در این زمینه داشته باشد. همان‌گونه که کشورهای دیگری که در حوزه صنایع دستی معروفیتی دارند به این صنعت توجه بسیار دارند و همواره سعی در صادرات این محصولات داشته‌اند. 

مشکلات فعالان این بخش برای صادرات چیست؟ 

بی‌توجهی به بسته‌بندی مناسب، شناخت نداشتن از سلایق بازارهای هدف، نبود بازاریابی صحیح، فقدان بانک جامع اطلاعاتی از فعالان صنایع دستی استان و کشور، آشنا نبودن با شیوه‌های بازار‌یابی مدرن از مشکلاتی است که فعالان این حوزه برای صادرات با آن روبه‌رو هستند. به علاوه لازم است هر شخص، کارگاه یا شرکت تولید‌کننده صنایع دستی برای خود برند یا نشانی تعریف کند. 

راهکارهای توسعه صادرات صنایع دستی کدام است؟ 

ضرورت دارد با ایجاد ثبات در بازار صنایع دستی اصفهان،شرایط توسعه کیفی این محصولات را فراهم و تنوع آن‌ها را بیشتر کنیم. همچنین با فراهم‌سازی زیرساخت‌هایی مانند راه‌اندازی مرکز عرضه و فروش مستقیم صنایع دستی استان و افزایش سطح سفارش‌پذیری، به کار‌گیری و عرضه مواد اولیه باکیفیت و ارزان‌قیمت به تولید‌کنندگان، توجه به گروه‌های تخصصی بازاریابی و توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنایع دستی به توسعه صادرات این محصولات کمک فراوانی کرد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید