• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 18 تیر 1397
کد مطلب : 22495
+
-

کام روستاییان شیرین نشد

با وجود افتتاح طرح آب‌رسانی «غدیر» آب روستاهای آبادان و خرمشهر هنوز شور و غیرقابل شرب است

پیگیری
کام روستاییان شیرین نشد

سیده فاطمه هلالات| خرمشهر- خبرنگار:

11 سال از عمر طرحی می‌گذرد که 14 تیر و در پی اعتراضات اخیر مردم آبادان و خرمشهر، فاز دوم آن تکمیل و با حضور «رضا اردکانیان» وزیر نیرو در ام‌الدبس دشت‌ آزادگان افتتاح شد.
گره خوردن مشکل آب خرمشهر و آبادان به طرح آب‌رسانی «غدیر» که شامگاه پنج‌شنبه گذشته افتتاح شد، بارزترین نکته‌ای است که این طرح را مهم‌ترین طرح عمرانی در تابستان خشک 97 برای این دو شهرستان کرده است.
طرح آب‌رسانی غدیر پروژه‌ای است که سال 86 در خوزستان کلید خورد و طبق گفته مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان تا سال 93 تنها 30 درصد پیشرفت داشت و بنا به گفته وزیر نیرو در ام‌الدبس، فاز دومش پس از سفر رئیس‌ جمهوری در سال 96 به خرمشهر و در پی تصویب آن در مجمع وزیران بلافاصله اجرا شد.

خشکسالی امسال و دلایل دیگر باعث شد که آورده آبی حوضچه رودخانه‌های خوزستان به حدود یک‌دوم سال گذشته کاهش یابد که در این میان می‌توان به کاهش میزان آورد حوضچه کارون تا گتوند از 6 هزار و 286 به 3 هزار و 692 اشاره کرد. این امر و کاهش 50 درصدی ذخایر پشت سدهای خوزستان و همچنین رهاسازی دیرتر از سال گذشته آب پشت سدها باعث شد آب دریا در رودخانه کارون پیشروی کند و از آنجا به بهمنشیر راه یابد و به عاملی در تنش شوری آب پایین‌دست کارون در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر تبدیل شود؛ شوری‌ای که به قول مردم محلی، شورَش را درآورده بود و چاره‌ای جز اعتراض برایشان باقی نگذاشته بود.

نارضایتی از وضعیت آب باعث برخی اقدامات شد که از این میان می‌توان به احداث بند خاکی «مارد» برای جلوگیری از پیشروی آب دریا به کارون و بهمنشیر و همچنین سرعت‌بخشی به اجرای فاز دوم طرح آب‌رسانی غدیر شد که بنا به گفته اردکانیان در 11 ماه اجرا شد.
توزیع آب شرب با 48 تانکر در آبادان و 18 تانکر آب‌رسانی در خرمشهر از دیگر اقداماتی بود که توسط استاندار خوزستان به عنوان اقدامات دولت برای کنترل بحران آب مطرح شد؛ اقدامی که امام جمعه خرمشهر در نماز جمعه هفته گذشته در جمع معترضان، شیوه توزیع را به دلیل در نظر نگرفتن شأن مردم مورد انتقاد قرار داد.


اولویت طرح آب‌رسانی غدیر

طبق گفته مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان، بخش‌های زیادی از طرح غدیر باقی مانده است و مناطق خرمشهر، آبادان و شادگان به دلیل این‌که در انتهای رودخانه‌ها قرار دارند و کیفیت آب در این مناطق به‌خصوص در سال‌های اخیر بسیار نامناسب است در اولویت قرار گرفته‌‌اند.
«محمدرضا شمسایی» گفت: طرح آب‌رسانی غدیر شامل 950 کیلومتر لوله‌گذاری است که آب آن از دریاچه سد کرخه تامین می‌شود و به 25 شهر و 1608 روستا آب‌ می‌رساند. این طرح در گام نخست وظیفه انتقال آب به 5 شهرستان خرمشهر، هویزه، دشت آزادگان، آبادان و اهواز را دارد و با لوله یک هزار و 800 میلی‌متری آب را به خرمشهر، آبادان، دشت آزادگان و هویزه منتقل می‌کرد.
مدیرعامل سازمان آب و برق استان افزود: در گام دوم این طرح، آب از سد کرخه تا ام‌الدبس منتقل می‌شود و از آنجا با دستگاه پمپاژ دشت آزادگان به سمت آبادان و خرمشهر هدایت می‌شود و در گام سوم نیز این طرح به سد دز متصل می‌شود که بنا به گفته مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان، به علاوه 2 هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار صرف‌شده به 6 هزار میلیارد دیگر اعتبار احتیاج دارد.


کم شدن شوری آب در شهر

در این میان، کاهش شوری آب در دو شهرستان آبادان و خرمشهر اتفاقی است که ذائقه مردم این دو شهرستان نیز آن را چشیده است. «احمد مطوری» یکی از شهروندان خرمشهری در این خصوص به همشهری می‌گوید: شوری آب نسبت به گذشته خیلی کمتر شده است. قبلا برای استفاده غیرشرب هم نگران بودیم. الان شوری آن با آب آب‌شیرین‌کن‌ها یکی شده است.
«مینا منیعاوی» یکی از شهروندان آبادانی نیز می‌گوید: ما ساکن ایستگاه 12 هستیم. آب چند روزی است که بهتر شده. البته امروز حس می‌کنم کمی کدرتر و شورتر از دیروز است، اما به طور کلی بد نیست.


کام شور روستاها

آب شیرین غدیر اما هنوز کام روستاییان آبادان و خرمشهر را شیرین نکرده است. در لوله آب شرب روستاهای آبادان و اروندکنار و منیوحی و چوئبده آبادان و منیخ و حفار شرقی خرمشهر هنوز آب شور جاری است. استاندار خوزستان در این خصوص می‌گوید: آب شرب روستاهای حفار شرقی خرمشهر، ایستگاه‌های کشتکار و شهرهای مجاور مثل چوئبده و اروندکنار و مناطقی از آبادان که به طرح غدیر وصل نبودند، هم به‌زودی از طرح غدیر تامین می‌شود.


دولت از نصب آب‌شیرین‌کن غافل نشود

همه این وعده‌ها مربوط به رسیدن آب غدیر به روستاهاست که قرار است صرف مصارف شرب شود، در حالی که در حال حاضر بیشتر روستاهای خرمشهر و آبادان با مشکل جدی آب مواجه هستند و ائمه جمعه آبادان، خرمشهر و مینوشهر هرکدام جداگانه درباره خشکی مزارع و تلفات دام‌ها هشدار داده و خواستار اتخاذ تدبیری فوری و موثر برای این مشکل شده‌اند.

از جمله این درخواست‌ها می‌توان به احداث دستگاه آب‌شیرین‌کن در شهر اشاره کرد که امام جمعه آبادان در این خصوص اظهار کرده است: در آبادان و خرمشهر کشاورزی و دامداری مردم مورد تهدید جدی قرار گرفته و سرمایه بسیاری از مردم شامل دام و محصولاتشان از بین رفته که امید است دولت جبرانش کند.حجت‌الاسلام «علی ابراهیمی‌پور» اضافه کرد: همین‌طور درخواست می‌شود نصب آب‌شیرین‌کن‌ها در آبادان و خرمشهر با جدیت بیشتری بررسی شود.
وی گفت: این دستگاه‌ها امنیت خاطر زیادی برای کشورهایی که در کنار دریاها واقع شده‌اند ایجاد کرده است.
*** 
افتتاح طرح آب‌رسانی «غدیر» در زمان اوج مشکلات آبی خرمشهری‌ها و آبادانی‌ها رویداد مهمی بود که نشان می‌دهد مردم و مسئولان در صورت همدلی و همراهی می‌توانند مشکلات را حل کنند تا رفاه و آسایش، رهاوردی شود برای همه مردم.
در این میان، باید تلاش کرد تا روستاییان نیز که جمعیت بالایی را در استان خوزستان تشکیل می‌دهند و نقش غیرقابل‌انکاری در اقتصاد استان دارند، طعم آسایش و رفاه را بچشند تا با انگیزه بیشتری به کار و زندگی ادامه دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید