• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 18 تیر 1397
کد مطلب : 22489
+
-

از آب تا برق، از گرما تا خاموشی

شرکت توزیع نیروی برق برنامه زمان بندی خاموشی‌ها را در سایت خود منتشر کرده است

گزارش
از آب تا برق، از گرما تا خاموشی

حمید نصرتی قانعی
همدان- خبرنگار

با افزایش دما و به تبع آن افزایش مصرف برق، برنامه ‌زمان‌بندی خاموشی در شهر همدان هم مانند دیگر شهرهای کشور اعمال می‌شود. بجاست که مشترکان برای جلوگیری از خاموشی‌های بیشتر مصرف بهینه برق و آب را مورد توجه قرار دهند.


 زمان‌بندی‌ خاموشی‌ها

معاون بهره‌برداری و امور دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان همدان می‌گوید: اعمال سهمیه خاموشی‌ها با برنامه شرکت توزیع برق استان همدان و درخواست مدیریت شبکه برق ایران اجرا شده که دلیل آن افزایش دما در تابستان امسال و رشد مصرف برق مشترکان است. با اعمال این برنامه به دنبال ایجاد پایداری و مدیریت هرچه بهتر در شبکه‌های برق هستیم. 

پیک بار برق مصرفی شرکت توزیع نیروی برق استان در روز‌های گذشته به 675 مگاوات رسید در حالی که پیک بار برق مصرفی تابستان سال گذشته شرکت توزیع نیروی برق استان همدان 666 مگا‌وات بود. با افزایش دما، افزایش مصرف 7 تا 8 درصدی مصرف را پیش‌بینی می‌کردیم که ضرورت دارد برای پایداری تولید و استمرار توزیع برق در شبکه‌‌ها این برنامه اجرا شود.

شیرزاد جمشیدی می‌افزاید: برنامه زمان‌بندی‌ خاموشی‌ها در تار‌نمای این شرکت اطلاع‌رسانی شده است و مردم استان می‌توانند با جست‌وجوی نشانی این تار‌نما در اینترنت اطلاعات کافی در این ‌زمینه به دست بیاورند و از زمان مشخص‌شده برای خاموشی برق در محدوده سکونت خود مطلع شوند. نهایت سعی این بوده است که خاموشی‌ها در حداقل زمان ممکن اعمال شود مگر آنکه به هر دلیل تعمیرات ضروری هم به زمان‌بندی خاموشی افزوده شود که اجتناب‌ناپذیر است. سعی می‌کنیم خاموشی‌ها طوری اعمال شود که مردم بتوانند به امور روز‌مره خود برسند.


همکاری مردم

 این مسئول در شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با قدر‌دانی از همراهی و مشارکتی که مردم استان همدان تاکنون در این زمینه با شرکت توزیع نیروی برق داشته‌اند می‌افزاید: از مشترکان تقاضا داریم با مدیریت بهینه مصرف برق در ساعت‌های اوج بار این شرکت را در ارائه خدمات مطلوب در تابستان گرم امسال یاری دهند تا همه مشترکان بتوانند از این انرژی پاک بهره‌مند شوند.

 حتی خاموشی یک لامپ هم در محیط کار یا استفاده از کولرهای آبی به‌جای کولرهای گازی در حوزه فعالیت اداری، تجاری، مسکونی یا خدماتی تاثیر مطلوبی در پایدارتر شدن برق در شبکه توزیع برق استان همدان دارد و کمک می‌کند که استان اوج بار مصرفی تابستان را با کمترین خاموشی پشت سر بگذارد. 

 وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر در استان همدان 724‌ هزار و 976 مشترک برق داریم. برای بهینه‌سازی مصرف مشترکان در حوزه‌های برق دیماندی هم تفاهم‌نامه‌هایی امضا کرده‌ایم که بر مبنای آن تشویق‌هایی برای مشترکان کشاورزی، تجاری و صنعتی و اداری اعمال می‌شود. عمده مصرف برق استان در تابستان با 38 درصد مصرف در بخش کشاورزی  است.
 امسال با بارش‌هایی که در فصل بهار داشتیم پیک برق مصرفی در اردیبهشت در مقایسه با سال قبل کاهش داشت. پیک بار مصرف برق استان همدان در تابستان از ساعت 12 تا 16 و 20 تا 24 است.
 امسال سهمیه برق استان همدان 702 مگاوات است که سال گذشته 692 مگاوات بود. امیدواریم با اقدام‌های انجام‌شده در مدیریت مصرف، پیک بار استان همدان به این مقدار نرسد. اکنون پیک بار 666 مگاوات است.


برنامه ذخیره ‌عملیاتی

رئیس گروه مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان همدان می‌گوید: برنامه ذخیره عملیاتی نیروی برق را از 20 خرداد تا 15 شهریور با همکاری و تعامل مشترکان اجرا می‌کنیم. برای مبنای این برنامه، مشترک باید آماده باشد با درخواست شرکت توزیع نیروی برق استان همدان بار مصرف خود را کاهش دهد و همزمان در هیچ طرح دیگری نباید شرکت کند. روزهای کاری تعیین‌شده در این طرح هم شامل همه روزهای هفته به غیر از پنجشنبه، جمعه و تعطیلات رسمی است. 

لیدا یوسفی می‌افزاید: همه مشترکان صنعتی با قدرت قراردادی 200 کیلووات و بیشتر، به شرط اینکه امکان اندازه‌گیری بار ساعت به ساعت آنها وجود داشته باشد، می‌توانند در این برنامه مدیریت مصرف برق با شرکت توزیع نیروی برق استان همدان همکاری داشته باشند.
وی می‌افزاید: اگر مشترکی بعد از امضای تفاهم‌نامه مشترک 2 بار در مدت اجرای برنامه همکاری و مشارکت مناسب در هر روز نداشته باشد به ازای هر بار همکاری نکردن (بیش از 2 بار)، 10درصد از پاداش همکاری و 10درصد از پاداش اعلام آمادگی او را کاهش خواهیم داد. با ارائه درخواست همکاری مشترک، پاداش مشترک متناسب با ساعت‌‌های همکاری و میزان مشارکت مشترک پرداخت خواهد شد. برای اجرای این طرح نیاز است فرم مرتبط توسط مشترک تکمیل و کنتور با قابلیت ثبت بار ساعت به ساعت برای وی نصب شود. اگر در مدت همکاری مشترک به تعداد 5 بار در بازه مشارکت همکاری مناسب نداشته باشد، از این برنامه حذف می‌شود. همچنین  با ارائه درخواست همکاری در حالت اضطراری (حداکثر 2 ساعت قبل از کاهش بار)، ملاک محاسبه پاداش دو برابر
 می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید