• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 17 تیر 1397
کد مطلب : 22414
+
-

زندگی در حریم خطوط برق فشار قوی به صلاح نیست

زندگی در حریم خطوط برق فشار قوی به صلاح نیست

علی گورانی مسئول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت با تأیید خطراتی که زندگی در حریم دکل‌های فشار قوی می‌تواند برای ساکنان مناطق داشته باشد، می‌گوید: زندگی در مجاورت و حریم خطوط برق فشار قوی به هیچ عنوان به صلاح نیست چرا که اگر چه انرژی حاصل از برق‌های فشار قوی قابل مشاهده نیست؛  اما با توجه به‌شدت میدان‌های الکترومغناطیسی که ایجاد می‌شود و بنابر مدت زمان پرتوگیری و فاصله انسان از این منابع انرژی،  می‌تواند در طولانی مدت بر سلامت انسان تأثیر منفی بگذارد.

او در مورد آثار مخرب این انرژی بر سلامت انسان با توضیح بیشتر می‌گوید: همه وسایل برقی چه با ولتاژ پایین و چه با ولتاژ بالا،  2میدان الکتریکی و مغناطیسی ایجاد می‌کنند و هرکدام از این میدان‌ها،  حاوی انرژی است که بدون شک برانسان تأثیر می‌گذارد. اما نکته مهم این است که بسته به میدانی که ایجاد می‌کند،  حاوی میزان متفاوتی انرژی است و می‌تواند فرد را تحت‌تأثیر قرار دهد. باید حریم این خطوط از سوی دستگاه‌های مسئول مشخص و برای آگاهی مردم روی پست‌ها نشان داده شود. همچنین باید حریم این خطوط از سوی ادارات برق مشخص و برای آگاهی مردم روی پست‌ها نشان داده شود؛ موضوعی که متأسفانه آن را اصلا نمی‌بینیم و همین نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است؛ مثلا مردم باید بدانند که هر خط،  پست و تاسیساتی که ولتاژ ۱۰۰۰ولت و بالاتر دارد به‌اصطلاح فشار قوی خوانده می‌شود و بسیاری از این دکل‌ها که در محدوده شهر قرار دارند دارای این خصوصیت نیستند و به همین سبب مشکلاتی که با عنوان بیماری‌های سرطانی و روانی و... مطرح می‌شود،  صحت ندارد.

وی در ادامه می‌گوید: البته نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که برخی تخلفات در ورود به این حریم‌ها صورت می‌گیرد، بویژه در شهرهای بزرگی مانند تهران به‌علت بالا بودن قیمت زمین اما در مجموع مردم باید از حقوق شهروندی خود در مواجهه با برق‌های فشار قوی آگاهی داشته باشند. البته دستورالعمل‌های خاصی برای ساخت‌و ساز در مناطقی که دارای دکل‌های برق فشارقوی هستند وجود دارد که در این دستورالعمل‌ها نحوه ساخت،  فاصله ساخت و ولتاژ دکل‌ها ذکرشده است. درصورتی‌که در ساخت‌و سازها این استانداردها و فواصل مجاز رعایت نشود، ممکن است تأثیراتی برسلامتی انسان داشته باشد و باید برخوردهای قانونی صورت بگیرد؛ مثلا شهرداری‌ها موظف‌ هستند براساس قوانین و استانداردهای تعیین‌شده مجوز ساخت منازل مسکونی را صادر کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید