• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 17 تیر 1397
کد مطلب : 22413
+
-

تعطیلات بی‌برنامه در جنوب شهر

دریچه
تعطیلات بی‌برنامه در جنوب شهر

علی‌الله‌سلیمی| خبرنگار:

تقریباً همه ما از تابستان و تعطیلات طولانی مدارس خاطره داریم.‌گاه این خاطرات با دوستان و هم‌محله‌ای‌ها مشترک و‌گاه خاص است. البته وضع اقتصادی خانواده‌ها و همچنین موقعیت جغرافیایی محله‌ای که در آن زندگی می‌کنیم تا حد زیادی در شکل‌گیری خاطرات تعطیلات تابستانی نقش دارد.  شاید برای همین است که این روزها علاوه بر گرمای روزهای داغ تابستان، نداشتن برنامه مشخص برای گذراندن اوقات فراغت فرزندان، بیش از پیش بعضی از خانواده‌ها را کلافه و نگران کرده است. اگر به این مسئله مشکلات شغلی سرپرست و نان‌آور خانواده را هم اضافه کنیم، آن موقع وضعیت به مراتب پیچیده‌تر می‌شود چراکه معمولاً برنامه‌ریزی برای گذران اوقات فراغت فرزندان خانواده با موقعیت اقتصادی آن خانواده ارتباط مستقیم دارد. به‌ویژه در محله‌های حاشیه‌ای جنوب شهر که اکثر ساکنان آنها را قشرهای متوسط و‌گاه کم‌درآمد تشکیل می‌دهد.

کارشناسان امور اجتماعی هم که توجه به بعد اقتصادی در برنامه‌ریزی اوقات فراغت جوانان را بسیار مهم می‌داند، به امکانات محدود تفریحی، ورزشی و فرهنگی و‌ همچنین بالا بودن هزینه‌های استفاده از همین امکانات که گاهی برای جوانانی از قشر متوسط و ضعیف جامعه غیر‌ممکن است، اشاره دارند. در واقع برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت تحت تأثیر اشتغال است زیرا عمده خانواده‌های اقشار محروم و کم‌درآمد توان مالی برای ساماندهی و نظم‌بخشیدن به اوقات فراغت جوانان‌شان را ندارند. به جرأت می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در بروز انواع آسیب‌های اجتماعی مربوط به نداشتن مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح برای بهینه‌سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان است.

بنابراین، به لحاظ اینکه اوقات فراغت مطلوب نقش مؤثری در پیشگیری از انواع آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری‌های نوجوانان و جوانان دارد، برنامه‌ریزی صحیح برای اوقات فراغت جوانان ضروری است، چراکه تحقیقات کارشناسان نشان داده است افرادی که اوقات فراغت مفید و مطلوبی دارند از لحاظ اقتصادی بازده مطلوب‌تری دارند و همچنین این افراد عمر بیشتری می‌کنند. اما چگونگی گذراندن اوقات فراغت بر ابعاد اجتماعی، فرهنگی فرد تأثیرگذار است. به نحوی که گذراندن اوقات فراغت مطلوب منجر به افزایش سطح شعور، آگاهی و تبادل افکار می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید