• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 17 تیر 1397
کد مطلب : 22403
+
-

سلاح‌های چین در جنگ تجاری با آمریکا

جهان‌نما
سلاح‌های چین در جنگ تجاری با آمریکا


6ماه کشمکش تجاری میان آمریکا و چین بالاخره از روز جمعه و با اعمال تعرفه‌های تجاری متقابل این دو کشور علیه یکدیگر، به یک جنگ تجاری واقعی تبدیل شد؛ واشنگتن و پکن اکنون نخستین گلوله‌ها را به سمت هم شلیک کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گمرک آمریکا از نیمه شب جمعه طبق دستور دونالد ترامپ، فهرست بلندبالایی از کالاهای ساخت چین را مشمول 25درصد افزایش تعرفه کرد تا رئیس‌جمهور آمریکا بالاخره حرف خود را به کرسی بنشاند و به قول چینی‌‌ها «بزرگ‌ترین جنگ تجاری تاریخ» را آغاز کند. تلویزیون، قطعات هواپیما و تجهیزات پزشکی بخشی از کالاهای مشمول افزایش تعرفه است. چینی‌ها البته از قبل اعلام کرده بودند که خواهان جنگ تجاری با آمریکا نیستند اما اگر آمریکا آن را آغاز کند، آنها هم بیکار نخواهند نشست. چینی‌ها چنین کردند و در مقابل 34میلیارد دلار کالایی که از سوی آمریکا مشمول افزایش تعرفه شدند، روی 545قلم کالای ساخت آمریکا به ارزش 34میلیارد دلار، متقابلا تعرفه بستند. تصمیم ترامپ برای آغاز یک جنگ تجاری با چین در حالی به مرحله اجرا رسید که بسیاری از تحلیلگران اقتصادی آمریکا، آغاز این روند را به ضرر اقتصاد هر دو کشور و حتی تجارت جهانی می‌دانستند. چین غیراز ابزار تعرفه، ابزارهای دیگری نیز برای مقابله با دولت آمریکا در اختیار دارد. یکی از تاکتیک‌هایی که پیش از این هم از سوی چینی‌ها مورد استفاده قرار گرفته، اختلال در روند ورود کالاهای آمریکایی است.

پیش‌بینی می‌شود گمرک چین از امروز روند ترخیص کالاهای آمریکایی خارج از فهرست تعرفه‌ها را نیز با کندی روبه‌رو کند. جنرال موتورز، بزرگ‌ترین خودروساز در آمریکا و سومین خودروساز بزرگ جهان، فروش خودروهایش در بازار چین بیشتر از بازار آمریکاست. تجربه نشان داده دولت چین توانایی آن را دارد که با به راه انداختن یک کمپین تبلیغاتی، فروش خودروهای آمریکایی را در بازار خود با چالش روبه‌رو کند. پیش از این تنش سیاسی با ژاپن و کره‌جنوبی، به 50درصد کاهش فروش خودروهای ساخت این دو کشور در بازار چین منجر شد. چین یکی از مهم‌ترین بازارهای بوئینگ نیز به شمار می‌رود و این شرکت سالانه حدود یک چهارم هواپیماهایش را به پکن می‌فروشد. ضربه به بوئینگ، ضربه بزرگی به صنعت در آمریکا خواهد بود. حتی اگر این ابزارهای تجاری هم جواب ندهد، پکن احتمالا به ابزارهای سیاسی متوسل می‌شود. ترامپ برای فیصله‌دادن ماجرای هسته‌ای کره‌شمالی به‌شدت نیازمند کمک و همراهی چین است. چین نزدیک‌ترین متحد کیم جونگ اون به شمار می‌رود و اگر دامنه جنگ تجاری میان پکن و واشنگتن ابعاد تازه به‌خود بگیرد، احتمالا موضوع خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی هم وارد یک مرحله تازه شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید