• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 17 تیر 1397
کد مطلب : 22381
+
-

بازتاب بسته پیشنهادی اروپا

بسته اروپا در تهران کارشناسی می‌شود

سته پیشنهادی اروپا به ایران قرار بود جمعه به‌دست ایران برسد اما یک روز قبل، انتشار متن مذاکرات تلفنی روحانی با سران آلمان و فرانسه نشان داد بسته اروپا زودتر از موعد به ایران تحویل داده شده است.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز جمعه در جمع خبرنگاران در بخشی از مصاحبه‌اش اشاره کرد که بسته اروپا در تهران به ایران تحویل داده شده است.

البته پیش‌تر طرف ایرانی ابراز تمایل کرده بود که بسته پیشنهادی اروپا برای نشان دادن عزم و اراده سیاسی آنان در تهران و با حضور وزیران خارجه کشورهای انگلیس،  فرانسه و آلمان به ایران تحویل داده شود اما اروپایی‌ها فقط به بخش اول آن عمل کردند.
از دیروز کار کارشناسی برای واکاوی بسته اروپا در تهران آغاز شده و اگرچه در بسیاری موارد صرفا چارچوب‌ها تعیین شده اما دستگاه‌های مختلف در ایران در حال بررسی راهکارهایی هستند تا بتوانند بسته اروپا را تکمیل کنند. در همین رابطه پایگاه آمریکایی «آکسیوس» در تحلیلی درباره نشست کمیسیون مشترک برجام نوشت: وزرای خارجه کشورهای گروه 1+4 بعد از دیدار در وین نتوانستند روشی مشخص برای حفظ توافق هسته‌ای برجام با ایران مشخص کنند.

چاس فریمن، سفیر سابق آمریکا در مصاحبه با اسپوتنیک تأکید کرد: با توجه به برگزاری نشست کشورهای حامی برجام در شهر وین و توافق آنها برای منزوی‌کردن بیشتر آمریکا، این احتمال وجود دارد که جهان به سوی یک جنگ تجاری بزرگ و مهم نزدیک‌تر ‌شود. اما وانگ‌ای وزیر خارجه چین برای بقای برجام 5پیشنهاد ارائه کرده که اجرای برجام،  رعایت مقررات بین‌المللی،  دفاع از ثبات در خاورمیانه و تداوم رایزنی به همراه لغو تحریم‌های یکجانبه مفاد پیشنهادهای اوست.

از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه روز جمعه در واکنش به اقدامات آمریکا علیه ایران تأکید کرد: طرف‌های توافق هسته‌ای توافق کردند که مستقل از هوا و هوس آمریکا راه‌هایی برای تجارت با ایران ایجاد کنند.
لاوروف گفت: اگر تحریم‌های واشنگتن علیه تهران بازگردانده شود،  برای تجارت با این کشور به راه‌های جدید نیاز است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید