• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 17 تیر 1397
کد مطلب : 22364
+
-

چالش‌های تهران با 2340میلیارد تومان کسری بودجه

برخورد نزدیک
چالش‌های تهران با 2340میلیارد تومان کسری بودجه

حامد فوقانی | خبر‌نگار

کسری بودجه شهرداری‌ها به یک موضوع مهم تبدیل شده است،  موضوعی که بیش از 50 میلیون شهروند ساکن در شهرهای مختلف کشور را به بحرانی تازه وارد می‌کند.منابع درآمدی محدود از یک سو و عدم کمک دولت به شهرداری‌ها از سوی دیگر  به این مسئله نیز دامن می‌زند. 
اینطور که پیش‌بینی‌های معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران نشان می‌دهد، حدود 2340میلیارد تومان از بودجه اداره پایتخت محقق نخواهد شد. بودجه مصوب امسال شهرداری تهران، 17هزار و 500میلیارد تومان تعیین شده است و حالا به دلایل مختلفی گفته می‌شود که بخشی از منابع درآمدی محقق نشده و بودجه‌‌‌ای که تأمین می‌شود 15هزار و 160میلیارد تومان خواهد بود. به‌نظر می‌رسد اصلی‌ترین دلیل تحقق این رقم قابل توجه، به رکود در بخش ساخت‌وساز و مسکن ارتباط پیدا کند. بنابراین فشار روی شهرداری تهران بیش از پیش خواهد شد چراکه طبق تجربه سالیان گذشته و تنگناهای دولت، سهم قانونی دولتی نیز به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل عمومی پرداخت نمی‌شود. اگرچه رایزنی‌های اعضای شورای اسلامی تهران برای دریافت کمک‌های دولتی آغاز شده است، این درصورتی است که سال گذشته نیز حدود 30درصد از درآمدهای نقدی و غیرنقدی شهرداری تهران محقق نشد که علت اصلی را می‌توان به تغییر کابینه مدیریت شهری ارتباط داد.

حسن رباطی، معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران همچنین مسئله‌ای را مورد تأیید قرار می‌دهد. او می‌گوید: «تا پایان سال 96 میانگین درآمدهای نقدی و غیرنقدی شهرداری حدود 70درصد محقق شد؛ یعنی 30درصد تحقق نیافت.» البته به گفته رباطی موردهایی که سبب‌شده تا بخشی از بودجه‌های پیش‌بینی‌شده محقق نشده و کسری رخ دهد، کاملا استخراج شده و سعی می‌شود در برنامه پنج‌ساله سوم شهر، راهکارهای لازم برای این منظور اتخاذ شود.

امیر آریازند، قائم‌مقام معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران هم در رابطه با کسری بودجه سال گذشته می‌گوید: «بررسی‌ها در ماه‌های پایانی سال96 نشان می‌داد که شهرداری با کسری بودجه 3هزار میلیارد تومانی روبه‌روست. به همین‌خاطر با تلاش‌های فراوانی میزان قابل توجهی از این کسری رفع شد.» آریازند اعتقاد دارد که برنامه دوم پنج‌ساله شهرداری تهران شکست خورده به‌حساب می‌آید و این مسئله به‌خودی خود روی بودجه‌های سنواتی نیز تأثیر گذاشته است. او می‌گوید: «برنامه پنج‌ساله دوم آخر سال97 به پایان می‌رسد. ما برای اینکه برنامه سوم کاملا واقع‌بینانه تدوین شود، سعی کردیم نظرات بسیاری از مردم، معتمدین محله‌ها و شورایاران را در جمع‌آوری داده‌ها داشته باشیم.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید