• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 17 تیر 1397
کد مطلب : 22348
+
-

هفت‌‌سنگان؛ تشنه آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب : تنها با ۱۰ درصد صرفه‌جویی می‌‌‌توان از فصل گرما با کمترین تنش آبی عبور کرد

شهری
هفت‌‌سنگان؛ تشنه آب

میثم مالمیر|  قزوین - خبرنگار:

یک هفته پیش بود که مدیرعامل آب و فاضلاب شهری قزوین در نشست خبری گفته بود اگر مردم با صرفه‌جویی آب مصرف کنند، قطعی آب نخواهیم داشت، اما درست از همان زمان ‌برخی از نقاط شهر قزوین با افت فشار آب و بعضا قطعی آب مواجه شد‌ند. هفت‌سنگان، خیابان پادگان، رسالت و حتی بلوار آزادگان از جمله مواردی بود که مردم از قطعی آب برای چند ساعت خبر دادند که موجب نارضایتی شهروندان شده بود.  در این میان وضعیت هفت‌سنگان به مراتب وخیم‌تر بود. علت را که جویا شدیم، مشخص شد مشکل کنونی هفت‌سنگان ریشه در غفلت مسئولان استانی دارد که نزدیک به چند دهه است با وجود اطلاع از اوضاع نابسامان آبرسانی به این منطقه، هیچ اقدام درخورتوجهی انجام نداده‌اند. 


قطعی آب 

یکی از ساکنان منطقه هفت‌سنگان در این باره گفت: دقیقا بعد از ماه مبارک رمضان بود که کاهش فشار آب در منطقه هفت‌سنگان شروع شد و در برخی از ساعات روز با قطعی آب مواجه شدیم. اهالی این منطقه نیز برای تامین آب روزانه خود با تانکر به اداره آب منطقه‌ای و یا مکان‌های دیگر مراجعه می‌کردند و پس از پر کردن بشکه‌ها و ظروف خود به خانه‌هایشان برمی‌گشتند.
«علیرضا خوش‌روش» افزود: برای حل مشکل کمبود آب به مسئولان استانداری مراجعه کردیم اما متاسفانه پاسخ مناسبی داده نشد و امروز چندین خانوار با مشکل کم‌آبی در این منطقه روبه‌رو هستند.  وی افزود: علت کمبود آب در این منطقه وجود فضای سبز سه‌راه شهرصنعتی‌، تالار‌‌های پذیرایی و کارخانه‌های صنعتی در مسیر این لوله است. مسئولان استان سال‌ها پیش وعده داده بودند که با تعویض مسیر لوله آب، برای تامین آب مطلوب در این منطقه اقدام می‌کنند اما هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است. این ساکن هفت‌سنگان گفت: طی هفته گذشته مصرف‌ آب ‌خانوارها در این منطقه به ‌پایین‌ترین حد خود رسیده و تنها آبی که باقی مانده برای حوزه کشاورزی است که استفاده از آن ممکن نیست. منطقه هفت‌سنگان به دو بخش کشاورزی و مسکونی تقسیم می‌‌‌شود که به غیر از محدوده کشاورزی، آب این مناطق از طریق چاه‌های آب منطقه‌ای تامین می‌‌‌شود‌.


تصمیم‌‌های شورای حفاظت از منابع آبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه استان قزوین در این باره گفت: در شورای حفاظت از منابع آب که با حضور استاندار و معاونان استانداری برگزار شد، به اهمیت تامین آب هفت‌سنگان اشاره شد و پس از بحث و گفت‌وگو‌، تصمیم بر این شد تا اداره آب و فاضلاب شهری یا روستایی به توزیع آب مصرفی مشترکان اقدام کنند.

«حمید پویا» افزود: وظیفه اداره آب‌ منطقه‌ای تامین و بهره‌برداری از منابع زیرزمینی استان است و پس از اینکه آب فراهم شد، ‌‌شرکت آب و فاضلاب شهری یا روستایی به توزیع آن در بین مشترکان اقدام می‌‌‌کنند.

این مقام مسئول افزود: نزدیک به 40 سال است که آب منطقه‌ هفت‌سنگان از طریق چاه آبی که در بیدستان قرار دارد تامین می‌‌‌شود. در حال حاضربا توجه به افزایش شمار مشترکان و حجم بالای مصرف‌کنندگان، ‌‌استفاده از آن برای همه مردم هفت‌سنگان ممکن نیست.


آب ‌و فاضلاب شهری یا روستایی؟

معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین در این باره افزود: مشکلات کمبود آب در منطقه هفت‌سنگان مربوط به این دهه نیست و اگر بخواهیم موضوع را دقیق مورد واکاوی قرار دهیم باید به 40 سال پیش برگردیم، زمانی که این منطقه شکل گرفت و کشاورزان در این منطقه ساکن شدند. در آن زمان هفت‌سنگان نه جزو شهرها بود و نه جزو روستاها. «یدالله ملکی» گفت: شرکت آب منطقه‌ای وظیفه تامین منابع آبی را برعهده دارد و تامین آب ‎آشامیدنی برعهده شرکت آب و فاضلاب است. در حال حاضر آب منطقه هفت‌سنگان از طریق یک حلقه چاه در بیدستان تامین می‌‌‌شود، اما هدف از حفر این چاه در اصل آبرسانی به کانون‌های صنعتی در سه راه پلی وینا و شهرک‌های صنعتی بود و بعدها که اهالی هفت‌سنگان با مشکل کمبود آب مواجه شدند قرار شد یک انشعاب به این منطقه اضافه شود که این کار محقق نشد. 
وی گفت: شرکت آب منطقه‌ای تاکنون با هفت‌سنگان مدارا کرده است و اداره آب و فاضلاب شهری برای حل این مشکل پا پیش نمی‌گذارد. این درحالی است که حلقه چاه موجود دارای پروانه صنعتی است و اصلا از ابتدا قرار نبوده که مورد استفاده آب ‎آشامیدنی قرار بگیرد. به همین علت شب‌ها که واحدهای صنعتی فعال نیستند، مردم این منطقه مشکلی از نظر تامین آب ندارند و درعوض در طول روز، با قطعی آب روبه‌رو می‌شوند. جلسات متعددی نیز با معاونان استاندار و مسئولان مربوطه تشکیل داده‌ایم و هنوز هیچ تصمیم مشخصی اتخاذ نشده است.

ملکی افزود: منطقه کشاورزی هفت‌سنگان‌ دارای چاه آب مجزایی است و در این رابطه هیچ مشکلی برای تامین آب مناطق کشاورزی وجود ندارد اما بخش مسکونی که اکنون وابسته به چاه آب منطقه‌ای است با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌‌‌کند. وی افزود :مسئله اساسی برای حل این مشکل نبود اعتبار مالی است تا مقدمات حفر چاه فراهم شود.  معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین یادآوری کرد: آبی که اکنون اهالی منطقه هفت‌سنگان از آن به عنوان شرب استفاده می‌‌‌کنند، کلرزنی نمی‌شود و ‌آب خام است. البته این آب آلودگی صنعتی و میکروبی ندارد‌ اما احتیاط بر این است که مورد استفاده شرب قرار نگیرد‌.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین گفت: روز یکشنبه دهم تیرماه‌ طی شبانه‌روز با تولید بیش از ۹۷ هزار ۴۰۰ مترمکعب آب از منابع زیرزمینی رکورد جدیدی‌ در تولید آب شهر قزوین ثبت شد.  «داراب بیرنوندی» افزود: گرمای کم‌سابقه بالای ۴۰ درجه در روز مذکور و افزایش مصرف باعث ثبت این رکورد شد. 

وی وضعیت ‌‌تولید و توزیع آب ‎آشامیدنی در قزوین را در شرایط حساس توصیف کرد و گفت: برای برقراری جریان مناسب آب شرب، بیش از ۴۷۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب وجود دارد و بناچار از برنامه مدیریت مصرف در اغلب مناطق شهر استفاده شده است ‌و امیدواریم ‌‌با برنامه‌های در دست اقدام و تامین منابع مالی مورد نیاز طی 2 سال آتی تا ۱۸۰ لیتر بر ثانیه آن را جبران کنیم.

بیرنوندی افزود: تنها با ۱۰ درصد صرفه‌جویی می‌‌‌توان از این فصل گرما با کمترین تنش آبی عبور کرد و وارد مدار کردن 3 حلقه چاه جدید طی هفته آتی از جمله اقدامات کوتاه‌مدت به منظور رفع کمبود آب در قزوین است و با تامین منابع مالی مورد نیاز، بهره‌برداری از ۱۶ حلقه چاه در شرق قزوین طی 2 تا ۳ سال آتی به‌عنوان راه کار میان‌مدت رفع کم‌آبی قزوین صورت می‌پذیرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید