• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 17 تیر 1397
کد مطلب : 22345
+
-

مشکلات ریز و درشت «اسلام آباد»

محله اسلام آباد بروجرد فاقد امکانات اولیه زندگی برای ساکنانش است

محله
مشکلات ریز و درشت «اسلام آباد»

زهره سلامت| بروجرد- خبرنگار:

بروجرد دارای ظرفیت های زیادی از جمله باغ های فراوان در داخل و حاشیه شهر است که تکیه باغ های تاریخی آن، زیبایی خاصی دارند که چشمان هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهند. یکی دیگر از این ظرفیت ها، محله اسلام آباد یا تکیه باغ بیرجندی است که در شرق شهر بروجرد واقع شده است. در دیار خانه‌ها وتکیه باغ های تاریخی ایران، زیبایی و نشاط چهار فصل اوج می‌گیرد ومی شود این زیبایی‌ها را به وضوح دید و لمس کرد. این منطقه در بیرون از قلعه شهر بروجرد واقع شده و به نام دشتله (دشت لاله) درفرهنگ عامه شناخته می‌شود. کوچه باغ‌هایی که روزگاری بیش از 200 هکتار از وسعت شهر بروجرد را به خود اختصاص می‌داد که متاسفانه آسیب‌های فراوانی در طول چند دهه اخیر بر پیکره‌های آنها وارد و کم کم به فراموشی سپرده شده است.
تکیه باغ بیرجندی مربوط به اواخر دوران قاجار بوده و دارای ارزش تاریخی است و ترنجستان بخشی از این تکیه زیبا محسوب می‌شود که دارای کمپ گردشگری است. ترنجستان روایت چشمه‌ها و باغ‌هایی است که سرسبزی وزیبایی هایش وصف ناشدنی است. درختان سر به فلک کشیده و بلند قامت، از روزهایی حکایت دارد که تاریخ زنان ومردان این تکیه باغ را مرور می‌کند.


محرومان و اوقات فراغت

یکی از ساکنان محله اسلام آباد که عمرش را در این محله سرکرده است به همشهری می‌گوید: محله اسلام آباد حدودا 2 سال بعد از انقلاب شکل گرفت. اما این تکیه قدیمی که به باغ ابوطالب بیرجندی معروف است از قدیم الایام اینجا بوده است. «یونس گودرزی» ادامه می‌دهد: این تکیه زمانی محل سکونت یکی از بزرگان شهر بود که دربرخی از فصول خاص سال به اینجا می‌آمدند و جشن‌ها و مراسم بزرگ خود را در این مکان برگزار می‌کردند. اما از آن همه باغ و باغچه‌ها چیزی جز زمین های بایر و خانه های مسکونی بر جا نمانده است.


زندگی در کنار مخروبه های شهر

این ساکن اسلام آباد در ادامه می‌گوید: با گرم شدن هوا و فرا رسیدن فصل تابستان، خانواده‌ها برای گذراندن اوقات فراغت زمان بیشتری را دراین پارک سپری می‌کنند، ولی به دلیل اینکه این پارک در حاشیه شهر و در محله محروم و کارگرنشین واقع شده است به آن اهمیت داده نمی‌شود. وی می‌افزاید:با توجه به این که مدت زیادی است ساکن این محله هستم، به نیازهای اجتماعی وفرهنگی ما اهمیتی داده نمی‌شود. این یک واقعیت است که محیط در رشد وتربیت کودک می‌تواند اثرگذار باشد اما متاسفانه این اصل در این محله نادیده گرفته شده است.


بازی بچه‌ها در کوچه های خاکی

«رقیه کردی» زن سالمندی که اوقات فراغتش را با نوه هایش در پارک محله می‌گذراند وکنار بازی های کودکانه آنها جوانی سپری شده اش را مرور می‌کند، در انتقاد به نبود رسیدگی مسئولان به این محله قدیمی می‌گوید:خانه های این محله اغلب کوچک و کوچه‌ها هنوز سر و سامان نگرفته اند و حتی بعضی کوچه ها خاکی هستند. وی می‌افزاید: به همین خاطر بچه‌ها علاقه ای ندارند در خانه بمانند ودوست دارند تابستان و فصل فارغ شدن از درس ومدرسه را در پارک ها سپری کنند. ولی محل مناسبی برای بازی در این منطقه وجود ندارد. این پارک هم که به آن اصلا اهمیت نمی دهند و رسیدگی نمی‌شود.


نبود وسایل بازی کودکان

کردی در ادامه می‌گوید: به غیر از نابه سامانی محل وجدول های خراب و پر زباله و حیوانات موزی، یکی از مشکلات، نور و روشنایی و نداشتن وسایل بازی پارک بیرجندی است. وی اظهار می‌کند: تاب و سرسره های قدیمی را به بهانه تعمیر و تعویض برداشتند ولی مدتهاست که خبری ازجایگزینی آن نشده است و مسولان این امرقول داده اند که وسایل بازی ایمن ومطمئنی را فراهم کنند. این ساکن محله بیان می‌کند: به دلیل اینکه بیشترزمین های بالای پارک آسفالت نیست و سنگ فرش و پیاده روهای خوبی ندارد مشکلات زیادی را برای خانه های اطراف ایجاد کرده است.


درحسرت هوای پاک

یکی دیگر از ساکنان با اشاره به دیگر مشکلات محله می‌گوید: به خاطر زمین های بایر اطراف نمی‌توانیم لباس‌ها را برای خشک کردن در فضای باز پهن کنیم؛ گرد وغبار برای سلامتی مان مشکلاتی به وجود آورده است، ولی گویا چون در حاشیه شهر زندگی می کنیم نه خودمان، نه کودکان مان ونه سلامتی مان مهم نیست و به آن رسیدگی نمی‌شود. «میثم باباعباسی» اظهار می‌کند: تمام مشکلات ما از زمین بایری است که درپشت دبیرستان شرف ودرکوچه فرخ پورقرار دارد. کانالی از وسط این زمین ودر بالا دست خانه های مسکونی کشیده شده که پسماند آب فاضلاب را به سمت خانه های ما می‌آورد وچون پاکسازی نمی‌شود بوی بدی در محله ایجاد می‌شود. وی در ادامه می گوید: با گرم شدن هوا وتجمع زباله‌ها در این نهر وهمچنین ازدحام پشه و حشرات و حیوانات موذی باعث درد سر ساکنان محله شده وبه همین دلیل نگران سلامت بچه‌ها وسالمندان هستیم چرا که آنها بیشتر در این محل اوقات خود را سپری می‌کنند.


شهردار: رفع مشکلات در اولویت قرار دارند

شهردار بروجرد در پاسخ به انتقادات و مشکلات اهالی محله اسلام آباد به همشهری می‌گوید: همه ما عضو یک شهر هستیم و در این شهر درکنار هم زندگی می‌کنیم. برای ما بالای شهر و پایین شهر فرقی ندارد و وظیفه داریم به همه مشکلات شهر در هر نقطه‌ای که باشد رسیدگی کنیم. ما در قبال مردم شهر تعهد اخلاقی داریم. «امیر جاویدپور» می‌افزاید: رفع مشکلات و مسائل محله اسلام آباد جزو برنامه‌هایی است که در دست اقدام است و مدت هاست در حال پیگیری مشکلات ساکنان منطقه هستیم. جاوید پوربیان می‌کند: به زودی معضلات نور کم درپارک رفع خواهد شد و آب نماها و اقامتگاه‌ها وکمپ های گردشگری پارک بیرجندی بازسازی شده تا در فصل تابستان و با ورود میهمانان فصلی وگردشگران مورد استفاده قرار گیرد. همین طور ترمیم چمن‌ها و فضای سبز این تکیه تاریخی و زیبا جزو برنامه های شهرداری است. شهردار بروجرد درباره آسفالت منطقه اسلام آباد نیز عنوان می‌کند: حل مشکل کوچه فرخ پور و زمین بایر این محله در دست اقدام است؛ چون هنوز صاحب اصلی زمین برای شهرداری نامعلوم است. جاوید پور اظهار می‌کند: زمین مزبور قراردادی است وسند معتبری ندارد به همین خاطر هنوز پلاک بندی نشده است؛ این مشکل از طریق اداره ثبت اسناد در حال پیگیری است. یکی از طرح‌هایی که در حال بررسی و اقدام است مشکل نهر اسلام آباد است که خوشبختانه با طرح اگو و کمک سازمان آب وفاضلاب شهری به زودی این مساله هم حل خواهد شد. این مسئول می‌گوید: سامانه 137 در اختیار مردم قرار دارد و می‌توانند مشکلات خودشان را با این سامانه در میان بگذارند. اگر مردم در هر محله، شورای محله را راه اندازی کنند وهرکدام عضوی از این شورا شوند می‌توانند راحت تر با ما در ارتباط بوده ومشکلاتشان را به ما ابلاغ کنند تا مامورین ما در اسرع وقت به آنها رسیدگی کنند. «حمید رضا چوبکار»، مدیر امورترافیک شهری در خصوص پیچ اسلام آباد نیز می‌گوید: به زودی و در اسرع وقت به مشکل بلوک‌های پیچ اسلام آباد رسیدگی خواهد شد ومانند قسمت‌هایی که درشهرتعویض شده از بلوک‌های پیوسته و جدید وشب نما که در تاریکی شب کاملا مشخص باشد استفاده خواهیم کرد
 

این خبر را به اشتراک بگذارید