• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 17 تیر 1397
کد مطلب : 22332
+
-

بیَه مَره یاری بَدن

همشهری از وضعیت نابسامان تیم سپیدرود رشت و مشخص نبودن مالکین آن گزارش می‌دهد

گزارش ویژه
بیَه مَره یاری بَدن

 مهسا طالبی| رشت -خبرنگار:

 این روزها هواداران سرخپوشان گیلان هنگام تمرینات بازیکنان سپیدرود در ورزشگاه سر بر شانه هم می‌گذارند و با اندوهی تمام ترانه غمبار «بیه مره یاری بدن/ می‌دیل دیلداری بدن/کی زیندگی همش غمه/ ای دونیا غم می‌همدمه...» را می‌خوانند.  تیفوسی‌های دوآتشه سپیدرود هیچوقت اینقدر غربیانه و همدلانه نمی‌خواندند، اما اکنون وقت اینگونه خواندن است، چراکه تیمشان چند تکه شده است و هر روز مدیر جدید با سرمربی جدید به آنان معرفی می‌شود. حالا آنها سر درگمند و نمی‌دانند پس از فراز و نشیب‌های لیگ گذشته که بالاخره آنها را در لیگ برتر ماندگار کرد، چه سرنوشتی در انتظار تیم محبوب شهرشان است.


تن‌زاده یا نوین؟

اکنون تمام تیم‌های لیگ برتری در حال انتخاب بازیکن و سرمربی و دیگر تجهیزات برای تقویت و حضور پرقدرت در رقابت‌های فصل پیش رو هستند و حتی اردوهای آماده‌سازی خود را نیز برپا کرده‌اند، اما در باشگاه سپیدرود هر روز یکی صاحبخانه است. این در حالی است که کمتر از 3 هفته به آغاز فصل ۹۷-۹۸ لیگ برتر باقی مانده است و همه در انتظار تصمیم استاندار برای حل مشکل سپیدرود هستند، اما با این وجود «مریم بخشی» مدیرکل اداره ورزش و جوانان گیلان، اعلام کرده است: از نظر این اداره کل «محمد نوین» مالک جدید سپیدرود، می‌تواند به کار و فعالیت خود با قدرت ادامه دهد و مورد تایید است.

به گفته بخشی، این تصمیم به این دلیل گرفته شد که زمان زیادی تا آغاز رقابت‌های لیگ برتر نمانده است و باید تکلیف مالکیت تیم و فعالیتش برای حضور پرقدرت در لیگ برتر هرچه سریع‌تر مشخص شود. 
اما در آن سوی ماجرا، قاضی شعبه ششم دادگستری رشت، رای به مالکیت «جواد تن‌زاده» داده بود. با وجود این حکم، اما می‌بینیم نوین با حکم اداره ورزش و جوانان گیلان به عنوان مالک سپیدرود معرفی شده است. این 2 مالک به ترتیب «علی نظرمحمدی» و «خداداد عزیزی» را به عنوان سرمربی انتخاب کرده‌اند. بعد از این انتخاب هم «محمد نوین» نام «سپیدرود گیلان» را برای «سپیدرود رشت» برگزید که موجب اعتراض شدید هواداران شده است.  ماجرا آنقدر بغرنج شده است که «سعید فتاحی» مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ، این کار را غیرقانونی دانست و گفت: تغییر نام به این شکل به هیچ وجه طبق قوانین امکان‌پذیر نیست. چراکه قبلا تیم‌هایی که بدهی‌های زیادی داشتند، به جای پرداخت بدهی‌ها به دنبال خرید امتیاز تیمی دیگر می‌رفتند و سپس با اضافه کردن یک پیشوند یا پسوند با نام همان تیم در مسابقات شرکت می‌کردند، ولی دیگر این داستان امکان‌پذیر نیست. فتاحی در مورد اینکه چه سرنوشتی در انتظار سپیدرودی‌ها خواهد بود، اظهار کرد: مسئولان استانداری در حال حاضر این موضوع را در دست بررسی دارند و باید هر چه زودتر این قضیه مشخص شود. این تصمیم‌گیری به نفع تیم خواهد بود، چراکه سپیدرود روز ۴ مردادماه باید اولین مسابقه خود را با سایپا برگزار کند. 


4 سال و 9 مالک

اگر به سابقه مدیریتی باشگاه سپیدرود بنگریم خواهیم دید این باشگاه از سال ۹۳ تا امروز به ترتیب به «انوش جهانی»، «نقی صیاد»، «جمشید غلامی»، «محمد پورمحسن»، «هیات فوتبال»، «میرشهاب مومنی»، «کیومرث بیات»، « جواد تن‌زاده» و« محمد نوین» واگذار شده است. یعنی به طور متوسط هر 5 ماه یک مالک! اتفاقی که در فوتبال جهان برای خودش یک رکورد محسوب می‌شود و هرگز یک مدیرعامل و یا حتی سرمربی یک باشگاه هم دچار توفان چنین تغییراتی نمی‌شود، چه برسد به مالک یک باشگاه.


 انصراف دست‌نشان ، آمدن نظرمحمدی

تن‌زاده پس از آن که حکم مالکیت خود را از دادگاه گرفت، گفت: اگرچه فرصت آماده‌سازی از ما گرفته شد و برنامه‌ریزی‌ها به تأخیر افتاد، اما تمام کارها صورت گرفته و آخرین هماهنگی‌ها با سرمربی تیم انجام شده و قرار است نادر دست‌نشان در ۴۸ ساعت بعد از دریافت حکم از بازیکنان مدنظر برای شرکت در اردو دعوت به عمل بیاورد. پس از انصراف دست‌نشان از سرمربیگری، تن‌زاده سراغ «علی نظرمحمدی» سرمربی اسبق سپیدرود، رفت و با او قرارداد بست. تن‌زاده در این باره گفته است: ما دوست داشتیم کار را با آقای دست‌نشان ادامه بدهیم، ولی او به دلیل حواشی که هیات فوتبال ایجاد کرد، قید ادامه همکاری را زد. به نظرم آقای  دست‌نشان کم ‌لطفی کرد و باید مقابل فشارها مقاومت می‌کرد و من از او دلخورم، چون در این مدت تحت حمایت کامل ما بود.

تن‌زاده تاکید کرد: این روزها چند بار در رسانه‌ها تاکید شده که مالک باشگاه سپیدرود من هستم، بنابراین تمام قراردادهایی که با عنوان سپیدرود تحت مدیریت آقایان امضا شده است، باطل محسوب می‌شود و از درجه اعتبار ساقط است.
 لازم به ذکر است که پیش از این دعوای مالکیت، دست‌نشان با سپیدرود قراردادی برای فصل جدید لیگ برتر بسته بود و حتی یک جلسه هم تیم را تمرین داد، اما به دلیل نارضایتی هواداران از رفتن علی کریمی از سپیدرود، دست‌نشان تصمیم به جدایی از این تیم گرفت.


حرفی نمی‌زنم 

اما در سوی دیگر این داستان «خداداد عزیزی» از طرف «محمد نوین» به عنوان سرمربی تیم فوتبال سپیدرود معرفی شد. عزیزی در مراسم معارفه خود گفته بود: کار سختی داریم و کار را کمی دیر شروع کرده‌ایم. اکنون کارمان را شروع می‌کنیم و به یارگیری می‌پردازیم. از «سهیل حق‌شناس» و «افشین ناظمی» در کادر فنی تیممان استفاده خواهیم کرد. سعی می‌کنیم تیم خوبی را تشکیل دهیم و دست و پا نزنیم. سعی می‌کنیم با کمک طرفداران سپیدرود و مجموعه این تیم عملکرد خوبی داشته باشیم.  

وی همچنین در مصاحبه‌ای دیگر درباره چگونگی پذیرش سرمربیگری این تیم با وجود اینکه دادگاه مالکیت سپیدرود را به تن‌زاده سپرده است، گفته بود: جنگ مدیریتی باشگاه به مالکان آن مربوط است. آقای نوین پروانه باشگاه را نشان داد که به نام ایشان بود. این که رأی دادگاه رشت چه بوده است، نمی‌دانم. 

 رئیس هیات فوتبال گیلان هم در واکنش به جدال‌های مدیریتی به وجود آمده میان مدعیان مالکیت باشگاه سپیدرود رشت گفت: فعلا تا زمانی که نتیجه نهایی روشن نشود، هیچ حرفی نمی‌زنم. چون ممکن است از حرف‌های من سوء‌برداشت شود. «قربانعلی الماس‌خاله» در پاسخ به این پرسش که سرنوشت مالکیت باشگاه سپیدرود رشت چه شد، گفت: فعلا هیچ حرفی نمی‌توانم بزنم، چون ممکن است با حرف‌های من طرف مقابل دچار سوء‌برداشت شود، اما من دوست ندارم که چنین فضایی در فوتبال گیلان وجود داشته باشد. 

حقیقت ماجرا این است که در نهایت سپیدرود و فوتبال گیلان بازنده این داستان خواهد بود. برای حل این مشکلات با استاندار، فرماندار، نماینده مجلس و مدیرکل ورزش و جوانان استان در هفته گذشته و روزهای اخیر بارها ملاقات کردم و قرار است به زودی تکلیف این تیم روشن شود، چون مردم به شدت نگران هستند و هواداران سپیدرود از این وضعیت راضی نیستند.
اما در بحبوحه این بحران مدیریتی «حسن ایران‌نژاد» و «سیدمهدی فیض‌آبادی» با قراردادی یک ساله به تیم سپیدرود رشت پیوستند. سید مهدی فیض‌آبادی بازیکن تیم‌ملی امید که چند جلسه در تمرینات سپیدرود شرکت کرد، توانست نظر مثبت خداداد عزیزى را به خود جلب کند و به سپیدرود رشت بپیوندد. تا شروع رقابت‌های لیگ برتر زمان کمی باقی مانده است. اکثر تیم‌‌ها تمریناتشان را شروع کرده و بازیکنان جدید را جذب کرده‌اند. این روند مدیریتی در باشگاه سپیدرود، افق‌های مبهمی را برای این تیم ترسیم کرده است.


آخرین خبر

البته حواشی و اخبار سپیدرود به اینجا ختم نمی‌شود و هر روز خبرهای تازه‌ای در مورد این تیم در رسانه‌ها منتشر می‌شود که نمونه آن استعفای «محمد رفیعی» مدیرعامل باشگاه و معرفی «محمد توصلی» از سوی محمد نوین به عنوان مدیر عامل جدید است. «مریم بخشی » مدیرکل ورزش و جوانان استان هم گفت: مالکیت باشگاه سپیدرود رشت با «جواد تن‌زاده‌» است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :