• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 17 تیر 1397
کد مطلب : 22323
+
-

دردسرهای خاموشی

کاهش مصرف انرژی ۱۰ تا ۲۰ درصدی در دستگاه‌های دولتی و موسسات عمومی غیر دولتی ضروری است

انرژی
دردسرهای خاموشی

نسا خلخالی| ارومیه- خبرنگار:

قطع گسترده برق بدون‌ اعلام قبلی در شهرهای مختلف ایران انتقاداتی را در پی داشته است. میزان مصرف برق در ایران در آغاز فصل گرما رکورد ۵۶ هزار مگاوات را شکست. این درحالی است که مطابق اعلام مسئولان میزان ذخیره برق نیروگاهی کشور به صفر رسیده است. استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، خراسان، خوزستان، فارس، مازندران و شماری دیگر از استان‌های ایران به دنبال این وضعیت با قطع مکرر و بدون اعلام قبلی برق مواجه شده‌اند. قطعی برق در آذربایجان غربی نیز انتقادهای عمومی را در پی‌داشته است.  یک شهروند ارومیه‌ای می‌گوید: قطعی‌ روزانه برق زندگی شخصی شهروندان و خدمات عمومی را مختل کرده است طوری‌که این قطعی‌ها باعث از کار افتادن پمپ‌های آبرسانی آپارتمان‌ها و آسانسور ساختمان‌ها و از سوی دیگر خاموشی یخچال‌ها و وسایل سرد‌کننده در فروشگاه‌ها موجب از بین رفتن مواد غذایی شده است.

« شاپور مرندی » با بیان اینکه چند روز قبل خدمات الکترونیک برخی بانک‌ها در نتیجه قطع برق با اختلال مواجه شد، ادامه می‌دهد: این مشکل در کل کشور وجود داشت و علاوه بر این موضوع خاموش بودن چراغ‌های راهنمایی از جمله بزرگ‌ترین مشکلات برق است چراکه علاوه بر ایجاد ترافیک در برخی موارد باعث تصادف نیز می‌شود. وی با اشاره به دمای بالای آذربایجان غربی از آغاز تیر ماه تاکنون، اظهار می‌کند: افراد بالغ می‌توانند گرما را تحمل کنند، اما با این وضعیت قطعی برق در ساعات طولانی روز و در نتیجه آن از کار افتادن وسایل خنک کننده، نوزادان دچار گرمازدگی و بیماری می‌شوند.


لزوم کاهش مصرف برق

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی بر ضرورت کاهش مصرف انرژی از ۱۰ تا ۲۰ درصد در دستگاه‌های دولتی و موسسات عمومی غیر دولتی در تابستان سال جاری تاکید می‌کند. « اکبر حسن بکلو » ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه ۸‌درصد مصرف برق متعلق به مشترکین اداری است، جهت تحقق سهمیه کاهش پیک در مشترکین اداری دیماندی، کاهش متوسط ۱۶ درصد و در کل مشترکین اداری کاهش متوسط ۱۰ درصد توان مورد انتظار است.  

وی با اعلام اینکه ادارات دولتی موظفند در ساعات اوج بار ترجیحا از ساعت ۱۲- ۱۶ حداقل ۱۰ درصد برق مصرفی خود را کاهش دهند، می‌افزاید: مشترکین اداری دیماندی، ۳۰ کیلووات و بیشتر، در صورت عقد تفاهم‌نامه همکاری در طرح‌های پاسخگویی بار با این شرکت و کاهش حداقل ۱۰ درصد دیماند مصرفی در ساعات اوج بار نسبت به ۴ ساعت قبل، از پاداش همکاری مطابق دستورالعمل‌های شرکت توانیر بهره‌مند خواهند شد.  مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی اضافه می‌کند: این مشترکین جهت عقد تفاهم نامه همکاری به اداره برق ناحیه مربوط مراجعه کنند.


نیاز به همکاری شهروندان

حسن بکلو می‌گوید: بیش از 2هزار فقره تفاهم‌نامه بین مشترکین برق منعقد شده است و اطلاعات مربوط به ۱۱۰۰ مورد در سامانه ثبت شده است که پیش‌بینی می‌شود حدود ۸۰ مگاوات کاهش پیک را در پی‌داشته باشد.

وی با بیان اینکه همکاری مشترکین برق استان برای گذر از پیک برق تابستان ضرورت دارد، اظهار می‌کند: لازم است همه مشترکین برق در کاهش بار به ویژه در ساعات اوج بار تابستان بیشترین همکاری را داشته باشند تا شاهد ناپایداری و خاموشی‌ در شبکه برق نباشیم. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی تصریح می‌کند: مطابق ابلاغیه‌های وزارت نیرو در جهت کاهش مصرف برق لازم است به میزان ۹۴ مگاوات کاهش توان در ساعات اوج بار با روش‌های مدیریت بار در سطح استان صورت پذیرد که از این میزان، سهمیه مشترکین اداری و CNG استان 47/10 مگاوات است. 
گفتنی است با وجود پیگیری‌های مکرر، مدیرعامل شرکت توزیع برق درخصوص زمان‌بندی خاموشی‌ها در استان پاسخی به خبرنگار همشهری نداد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید