• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 16 تیر 1397
کد مطلب : 22289
+
-

فوتبال ایران 2 ساعت در شوک

فوتبال ایران 2 ساعت در شوک

محمد زارعی 
عصر جمعه یک سایت روسی، خبری را منتشر کرد که برای ساعتی کل فوتبال ایران را تحت‌الشعاع خود قرار داد. شایعه دوپینگ سعید عزت اللهی، هافبک جوان تیم‌ملی خبری شوکه کننده بود که برخی سایت‌های روسی و داخلی روی آن مانور دادند .اما از همان ابتدای انتشار می‌شد حدس زد که این خبر نمی‌تواند صحیح باشد چراکه همه چیز با اما و اگر همراه بود. در خبر اعلام شده بود فیفا در حال برسی این موضوع است هر چند که همان هم خیلی زود تکذیب شد. 
در ابتدا سایت روسی «S M news»  اعلام کرد با توجه به بازی‌های تیم‌ملی ایران در جام‌جهانی روسیه، از سعید عزت‌اللهی ملی‌پوش فوتبال ایران در جریان این بازی‌ها آزمایش دوپینگ گرفته شده و به ادعای این سایت روسی، مسئولان مربوطه مشغول بررسی نهایی این آزمایش‌ها هستند. ظاهرا یک منبع آگاه به این سایت روسی گفته بود که در آزمایش ابتدایی و نوع A نتیجه آزمایش عزت‌اللهی نشان می‌دهد که مساله به استفاده از داروی هورمونی لوته اینیزینگ برمی‌گردد. این ماده به ترشح بیشتر تستوسترون کمک می‌کند. 
به هر صورت ساعتی از انتشار خبر سایت روسی نگذشته بود که  یک منبع آگاه از فیفا در مورد ادعای رسانه روسی گفت: «هیچ گزارشی مبنی بر  مثبت بودن نمونه اولیه دوپینگ بازیکن تیم‌ملی فوتبال ایران به فیفا اعلام نشده است.» او تاکید کرد: «هیچ آزمایش دوپینگی در خلال جام‌جهانی برای بازیکنان تیم‌ملی فوتبال ایران مثبت نبوده و آن گزارش اشتباه بوده است.»
خیلی زود روزنامه اسپورت اکسپرس روسیه اصل موضوع را مشخص کرد. به نوشته این روزنامه عزت اللهی دوم ژوئن در ترکیه تست دوپینگ داده است. در این تست یک مورد مشکوک وجود داشت و این اطلاعات به کمیته ضددوپینگ فیفا ارسال شد. فیفا هم پس از بررسی آن هرگونه دوپینگ را رد کرد.
در عین حال توضیحات توحید سیف برقی ، رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال  درباره این خبر هم جالب است. او می‌گوید: «پیش از آغاز جام جهانی 2018 روسیه و در هنگامی که تیم‌ملی ایران در ترکیه به‌سر می‌برد، در روز 2 ژوئن افسران کنترل دوپینگ فیفا در اردوی تیم‌ملی حضور یافتند و از همه بازیکنان تست ادرار و خون گرفتند. در نهایت، پاسخی که از فیفا آمد این بود که خوشبختانه تست دوپینگ همه بازیکنان تیم‌ملی فوتبال ایران منفی است.»
او ادامه داد: «در نمونه سعید عزت اللهی، ماده‌ای به نام ال.اچ، هورمونی است که اضافه بوده است و به‌همین دلیل روی نمونه ایشان آنالیزهای بیشتر انجام می‌شود که متوجه شوند علت افزایش این هورمون چه بوده است.در نهایت بررسی‌های کامل صورت می‌گیرد و سه ماده مختلف شامل آزادکننده‌های گونادوتروپین،داروهای آنتی استروژنیک و مهارکننده‌های آروماتوز مورد آنالیز قرار گرفته و آنجا روشن می شود که سعید عزت‌اللهی هیچ ماده‌ای را مصرف نکرده و در واقع این افزایش به علت افزایش دارو یا مکمل خاصی نبوده است.»
سیف برقی تصریح کرد: «فیفا در نامه‌ای که پنجشنبه به فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران ارسال کرد، تصریح کرده که هیچ ماده غیر طبیعی در نمونه سعید عزت اللهی در آزمایش خارج از مسابقه وجود نداشته و پرونده از نظر فیفا و آژانس مبارزه با دوپینگ بسته شده است. فیفا خواست که این موضوع را به صورت رسمی به بازیکن اعلام کنیم و دیروز این بحث به عزت‌اللهی منتقل شد. همچنین فدراسیون نتیجه بررسی‌های فیفا را به باشگاه روستوف روسیه اعلام می‌کند. اینجا به این موضوع اشاره می‌کنم که تا به امروز در تاریخ فدراسیون فوتبال ایران در تیم‌های‌ملی بزرگسالان،امید،جوانان،نوجوانان در رده‌های آقایان و بانوان توسط افسران دوپینگ فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا نداشته‌ایم و فدراسیون کشورمان همچنان این رکورد را حفظ کرده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید