• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 16 تیر 1397
کد مطلب : 22282
+
-

سنگفرش هایی که هویت شهر می‌شوند

تصمیم‌های جدید مدیریت شهری برای ساماندهی پیاده‌راه‌های همدان اعلام شد

سنگفرش هایی که هویت شهر می‌شوند

حمید نصرتی‌قانعی| همدان- خبرنگار:

با بهره‌برداری از پیاده‌راه‌ در مرکز شهر همدان و در پیش‌رو بودن میزبانی رویداد بین‌المللی 2018، ضرورت رونق کسب و کار و حضور هرچه بیشتر گردشگران در این محدوده شهری مطرح است. حال باید دید مسئولان برای تردد ایمن و مناسب شهروندان و گردشگران در پیاده‌راه‌ چه تدابیری اندیشیده‌اند. 


برنامه اتاق اصناف

رئیس اتاق اصناف همدان در پاسخ به این سوال همشهری که آیا اقدامی برای ترغیب کسبه به تغییر شغل مرتبط با گردشگری در پیاده‌راه شهر همدان انجام داده‌اید، می‌گوید: حدود 10 روز است که با رای اصناف به این سمت انتخاب شده‌ام و معتقدم که گردشگری می‌تواند برای شهر همدان و اصناف آن رهاورد مناسبی داشته باشد. باید برای آن برنامه‌ریزی جامع و منسجمی داشته باشیم که هنوز فرصت نشده در این زمینه جلسه‌ای تشکیل بدهیم. 
رحیم محرابی می‌افزاید: در جلسه‌ای که در استانداری با مسئولان داشتیم با ارائه پیشنهاد‌های خود مانند آموزش زبان خارجی به اصناف و توسعه و افزایش اغذیه‌فروشی‌هایی که غذا یا شیرینی‌های محلی و سنتی سنتی ارائه می‌کنند، به این موضوع اشاره کردم. حتی از میراث فرهنگی تقاضا کردم فهرستی از غذا‌ها و شیرینی‌های ثبت ملی شده را در اختیار اتاق اصناف قرار دهد تا در جلسه‌ای که با اصناف مرتبط داریم، از آنان بخواهیم در این زمینه در  مسیر پیاده‌راه پیش‌بینی لازم را داشته باشند. 

وی ادامه می‌دهد: در بازدیدی که از شهرهای گردشگری خارجی داشتیم، شاهد بودیم که چنین فضا‌هایی برای گردشگران در مسیر‌‌های گردشگری مهیا شده است. ضمن اینکه باید به خاطر داشته باشیم گردشگران خارجی در شهر‌های مقصد سفر علاقه‌ای به نشستن یا صرف کردن مواد غذایی حجیم ندارند و اغلب دوست دارند در مدتی کوتاه غذایی را تهیه کنند و به بازدید خود از شهر بپردازند. 
به این نکته هم در برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی اصناف مرتبط با حوزه گردشگری توجه خواهیم کرد. 


همکاری شهرداری

شهردار همدان هم به همشهری می‌گوید: برای مدیریت پیاده‌راه خیابان‌های بوعلی، اکباتان و میدان مرکزی شهر برنامه داریم و این برنامه را هم با تعیین و معرفی مدیر‌ پیاده‌راه در روز‌های آینده عملی می‌کنیم.
 اکنون پیاده‌راه آبروی شهر همدان شده و با تلاش گسترده‌ و همکاری که شهروندان و اصناف داشته‌اند، جاذبه‌ای هم برای گردشگران ایجاد کرده است. قطعا شهروندان قدر‌شناس همدان شهرداری را در اجرای برنامه‌های جدید مرتبط با این محور گردشگری یاری خواهند کرد چراکه معتقدیم چنین فضایی با همکاری شهروندان به رونق بیش از پیش در حوزه گردشگری کمک می‌کند. شهرداری هم از تعامل و همکاری آنان در این حوزه استقبال 
می‌کند. 
عباس صوفی می‌افزاید: برای تغییر شغل در این مسیر به همکاری اصناف نیاز داریم. شهرداری هم آماده است در مقابل این همکاری امتیاز‌های تشویقی را لحاظ کند. 

بخشی از این امتیازها در قالب عوارض نوسازی و بهسازی فضای کسب و کار مرتبط با گردشگری و جداره‌سازی اعمال می‌شود و بخش دیگر هم به مغازه‌های موجود و برای ایجاد اقامتگاه‌های سنتی اختصاص دارد. 
وی می‌گوید: مدیر پیاده‌راه را که معرفی می‌کنیم، همه وظایف مرتبط با شهرداری را در این مسیر بر عهده خواهد داشت. او در تعامل و مشارکتی که با شهروندان و اصناف برقرار می‌کند و خواهد داشت، از چند‌گانگی احتمالی در ارائه خدمات در این حوزه می‌کاهد و به روند اجرای برنامه‌های مرتبط با پیاده‌راه سرعت می‌دهد. 
ضمن اینکه شهرداری در حال حاضر هم با همکاری نهاد‌های مختلف برنامه‌‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی را اجرا کرده است. شهروندان هم از این برنامه‌ها استقبال کرده‌اند. نمونه آن جشنواره‌های مختلف شهری برگزار شده در پیاده‌راه است. 


عرضه همه سوغات‌های استان

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان می‌گوید: در حوزه گردشگری ظرفیت‌های شناخته‌شده‌ای در استان داریم که می‌توان آنها را در پیاده‌راه به گردشگران داخلی و خارجی ارائه کرد. نمونه آن عرضه شیرینی‌های سنتی و ثبت ملی شده مانند کماج یا چای بغدادی و مانند این است. همه گردشگران از پیاده‌راه شهر همدان بازدید می‌کنند بنابراین باید سوغات همه نقاط استان و به خصوص صنایع دستی در این مسیر به نمایش در‌آید.
درباره سفال هم باید به بسته‌بندی آن بیشتر توجه کنیم تا گردشگران خارجی به خرید آن علاقه بیشتری نشان دهند. به خصوص برخی سفال‌سازان که محصولشان به دلیل کیفیت بالا و خاص بودن نشان تجاری محسوب می‌شوند، باید بیشتر به این مهم توجه کنند. 
علی خاکسار ادامه می‌دهد: برخی مشاغل موجود مانند سراجی‌ها می‌توانند تولید محصولات خود را با نگاه به نیاز گردشگران ساماندهی و برای عرضه محصولات خود در پیاده‌راه برنامه‌ریزی کنند. صنایع چرم و تراش سنگ‌های قیمتی هم جاذبه‌ای پرسود است و به کسب و کار بازاریان و صنعتگران در این محور رونق می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید