• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 16 تیر 1397
کد مطلب : 22277
+
-

زندان جای مادران نیست

در فروردین امسال با کمک خیران و گذشت تعدادی از شاکیان 18 نفر از زنان زندانی آزاد شدند

اجتماعی
زندان جای مادران نیست

فروغ جباری| شیراز - خبرنگار:

ستاد دیه فارس تشکیلاتی است که مردمان نگران پشت درهای آن ثانیه‌ها را چوب خط می‌زنند. متهمان جرائم غیر عمد در پرداخت بدهی ناتوان هستند و از روی ناچاری به این ستاد و لطف نیکوکاران پناه آورده‌اند. ناتوانی در پرداخت بدهی ناشی از تصادف منجر به فوت و جرح بر اثر بی احتیاطی، مهریه و نفقه، ورشکستگی به دلیل شرایط بازار کسب و کار و قتل خطایی و غیر عمد کسانی را به زندان انداخته است که شاید بیرون از حصار برای جامعه کارآمد و مفید باشند. سرانجام نوبت به من می‌رسد تا برای گفت و گو درباره طرح «پویش مهرورزان» وارد اتاق شوم. این طرح  که ویژه زنان زندانی است، مدتی است با شعار «زندان جای مادران نیست» در استان استارت خورده است.


آزادی 18 زن زندانی

قائم مقام ستاد دیه با اشاره به اینکه با تلاش خیران تعدادی از زنان زندانی جرائم غیر عمد آزاد می‌شوند، می‌گوید: در حال حاضر زندان‌های فارس 74 زن  را با 7 میلیارد ریال بدهی مالی در خود جای داده است.
«محمد خسروانیان» می‌افزاید: در فروردین با کمک خیران و گذشت تعدادی از شاکیان 18 نفر از آنها آزاد شده‌اند. وی با تشریح شرایط و علت بدهکاری این مددجویان از خیران نیک اندیش استان خواست تا در جهت کمک و آزاد سازی افراد نیازمند به خصوص بانوان که جهت امرار معاش اقدام به راه‌اندازی کسب و کار کرده‌اند، اما شرایط به گونه‌ای شده است که مقروض و به دلیل نداشتن توان پرداخت بدهی روانه زندان شده‌اند، لطف و سخاوت خود را دریغ نکنند.


ماجرای عجیب یک پرونده

یک خانم جوان وارد اتاق وارد می‌شود. او زندانی است و 2 هفته مرخصی گرفته است تا به پرونده‌اش در ستاد دیه رسیدگی کند.
این متهم در مورد چگونگی دستگیری خود می‌گوید: حدود 3 سال پیش شوهرم برای خرید یک خانه چند برگ تصدیق برای ضمانت بانک می‌خواست. دست چک 25 برگی را امضا کردم و به او دادم؛ چرا که شوهرم بود و به او اعتماد داشتم. برای معامله خانه 35 میلیون تومان چک داد و چندی پیش فرار کرد.
مریم در حالی‌که اشک‌هایش را پاک می‌کند ادامه می‌دهد: پلیس آمد و در شوک کامل دستگیرم کرد و به زندان برد. شاکی گفت اگر شوهرت را دستگیر کنی و یا بیاید خودش را معرفی کند تو را آزاد خواهم کرد. به او پیام دادند که مریم را گرفته‌اند و می‌گویند اگر تو خودت را تحویل بدهی او را آزاد می‌کنند، اما شوهرم در جواب گفته بود به من ارتباطی ندارد و خودش برود چک‌ها را پاس کند.
وی اضافه می‌کند: حدود یک ماه در زندان بودم که ستاد دیه را معرفی کردند و تقاضا دادم که به کمکم بیایند. برادرم با دادن یک سفته به شاکی باعث شد که بتوانم برای مرخصی بیرون بیایم.


2 پرونده همزمان

این خانم جوان که حالا به اتهام کلاهبرداری در زندان است، می‌گوید: شوهرم در برهه‌ای از زندگی مشترک ورشکست شده بود و با وجود 2 دختر دو قلوی 4 ساله، همه چیز به جهنم تبدیل شده بود. اما خواهرم 40 میلیون سرمایه به ما داد که مغازه راه بیندازیم.
 وی اضافه می‌کند: شوهرم فاکتور دستگاهی با ارزش واقعی 5 میلیون را به 15 میلیون تغییر داده بود. در زمان فراری شدنش خواستیم دستگاه را بفروشیم و متوجه شدیم که او با صاحب مغازه همدستی کرده و قیمت‌های جعلی را به جای آنها قرار داده است.
این متهم به جرم غیر عمد ادامه می‌دهد: خواهرم به دلیل فشارهای خانواده شوهرش برای بدهی 40‌میلیونی که همسرم باعث آن شده بود تشکیل پرونده داد و از من شکایت کرد، بنابراین 2‌پرونده همزمان برایم به جریان افتاد.
مریم در مورد زندگی مشترک خود می‌گوید: در سال 84 زمانی که 19 ساله بودم ازدواج کردیم و او چندین بار به خواستگاری‌ام آمد و حتی خودکشی کرده بود. در آن زمان دانشجوی مهندسی کامپیوتر بودم و او مرا مجبور کرد که تحصیل را رها کنم. در زمان بی پولی‌هایش با او کنار می‌آمدم و هر وقت به خانه می‌آمد به رویش می‌خندیدم که فکر نکند تحت فشار هستیم اما شب که سر به بالین می‌گذاشت تا صبح گریه می‌کردم.


حمایت ستاد دیه و نیکوکاران

این متهم در خصوص وضعیت فعلی خود می‌گوید: همسرم حالا در زندان است و همیشه از آنجا زنگ می‌زند و تهدید می‌کند که به هیچ وجه طلاقم نمی‌دهد. به قاضی گفته است زنم را دوست دارم و به خاطر او حاضرم پای چوبه دار بروم. تهدید می‌کند که دخترانم را می‌گیرد و به لحاظ قانونی نیز می‌تواند.

مریم به همکاری‌های ستاد دیه اشاره و اضافه می‌کند: این ستاد بسیار همکاری کرده و اگر آنها نبودند نمی‌دانستم چه بلایی بر سرم می‌آید. 50‌میلیون تومان برایم آماده کرده‌اند ولی بدهی‌ام نزدیک به 80‌میلیون تومان است و با شاکی‌ها صحبت کرده‌اند که ببخشند. البته درخواست دادم که بقیه بدهی 14‌میلیون را با پرداخت ماهی 500‌خاتمه بدهم. به امید خدا اگر این مشکل حل شود یک زندگی جدید را شروع خواهم کرد و با کار عکاسی زندگی خودم و دخترانم را نجات می‌دهم و از آنها زنان قوی‌تری می‌سازم.


طرح پویش مهرورزان

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر شیراز در خصوص طرح پویش مهرورزان می‌گوید: اخیراً با یکی از اعضای ستاد دیه در این خصوص گفت و گویی داشتیم و همین‌طور جلسات مساعدی را با دکتر معصومه دستغیب عضو امور بانوان استانداری به همراهی اتاق بازرگانی ترتیب داده‌ایم. «لیلا دودمان» می‌افزاید: به این امید که بتوانند از مسئولان، مردم و خیران کمک بگیرند و مشارکت عمومی را به مدد بطلبند. وی نسبت به موفقیت این طرح ابراز امیدواری می‌کند و ادامه می‌دهد: امیدواریم این طرح که کلیدش در ماه مبارک رمضان زده شده است به همین صورت ادامه پیدا کند تا هیچ مادری به دلیل بدهی از کانون گرم خانواده دور نباشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید