• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 16 تیر 1397
کد مطلب : 22264
+
-

نزول ترامپ با افزایش قیمت بنزین

افزایش قیمت بنزین در آمریکا، واکنش توییتری ترامپ علیه اوپک و نارضایتی رای‌دهندگان آمریکایی

آمریکا
نزول ترامپ با افزایش قیمت بنزین

نزول ترامپ با افزایش قیمت بنزین

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در سال برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در این کشور، با چالش بزرگ افزایش قیمت سوخت مواجه شده است؛ پدیده‌ای که قطعا بر میزان رضایتمندی مردم از عملکرد او و در نتیجه میزان موفقیت حزب جمهوریخواه تأثیر خواهد گذاشت.

به گزارش بلومبرگ، قیمت سوخت، همزمان با تعطیلات ملی در آمریکا به‌شدت بالا رفت و موجی از نارضایتی را میان مردم ایجاد کرد. میزان نارضایتی از بالا رفتن قیمت بنزین به حدی بود که برخی کاربران آمریکایی، در توییتر به شدت از ترامپ انتقاد کردند و برخی حتی تا انتخابات ریاست جمهوری عقب رفتند و از هم‌وطنانی که در انتخابات شرکت نکردند و موجب رای آوردن ترامپ شدند انتقاد کردند. هم‌اکنون، قیمت یک گالن بنزین در آمریکا، 60درصد بیشتر از سال گذشته در همین زمان است.

افزایش قیمت بنزین، ‌به‌صورت تاریخی بر میزان محبوبیت روسای جمهور آمریکا اثر مستقیم داشته و امسال که قرار است انتخابات سراسری در این کشور برگزار شود، می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد. شاید به همین‌خاطر است که ترامپ، دوباره دست به موبایل شد و در توییتر از اوپک خواست قیمت نفت را پایین بیاورد. او آخر هفته اوپک را متهم کرد که «کار خاصی برای کمک به پایین آمدن قیمت‌ها» نمی‌کند و از این سازمان درخواست کرد قیمت‌ها را پایین بیاورد. روی سخن ترامپ البته بیشتر با عربستان سعودی، ‌یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت دنیا و متحد نزدیک آمریکاست. عربستان سعودی، وعده داده است که تولید روزانه خود را به 12میلیون بشکه در روز می‌رساند تا قیمت‌ها را تثبیت و کنترل کند. بر خلاف وعده عربستان، اتفاقی که در آمریکا افتاده و مردم آن را لمس کرده‌اند، افزایش شدید قیمت بنزین است. با این افزایش قیمت، پس‌انداز آمریکایی‌ها بعد از طرح کاهش مالیات از بین می‌رود و همین قطعا می‌تواند روی نظر مردم این کشور نسبت به ترامپ تأثیر بگذارد. در هفته یازده تا هفدهم ژوئن، میزان رضایت‌مندی مردم آمریکا از ترامپ، به 45درصد که بالاترین میزان از ژانویه 2017بوده است رسید. با این حال یک هفته بعد، این میزان به 42درصد کاهش پیدا کرد. قیمت بنزین، ‌البته تنها عامل تأثیرگذار روی آرای مردم نیست و مسائل دیگری مانند سیاست‌های مهاجرتی و محیط‌زیستی هم می‌تواند تعیین‌کننده باشد.  قیمت‌های بالای بنزین، نمی‌تواند کمک حال روسای جمهور در آمریکا باشند؛ ‌به‌خصوص اگر میزان رضایت‌مندی مردم از آنها پیش از افزایش قیمت‌ها هم لرزان بوده باشد. کوین بوک، مدیر یک مؤسسه پژوهشی انرژی در واشنگتن می‌گوید: «بین انتخابات ملی و قیمت بنزین، رابطه‌ای بسیار قوی وجود دارد. وقتی که روسای‌جمهور، چندان محبوب نباشند، افزایش قیمت اوضاع را بدتر می‌کند.»


ترامپ؛ مشکل بازار نفت 

یکی از دلایل اصلی آشفته شدن بازار نفت در دنیا، ‌سیاست‌های خود ترامپ است و اصلا غیرمنتظره نیست که پیامدهای این سیاست‌ها، ‌حالا در خانه دامن او را گرفته است. ترامپ در حالی اوپک را مسئول افزایش قیمت نفت معرفی کرده که، رفتار مناسبی با همه اعضای این سازمان ندارد. یکی از اعضای این سازمان، با تهدید از دست دادن سهم صادراتی نفت خود در بازار است و دلیل آن کنارکشیدن ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران و تلاش آمریکا برای به صفر رساندن فروش نفت ایران است. از این منظر، ‌می‌توان گفت که صحبت‌های نماینده ایران در اوپک که گفته بود قیمت نفت به‌خاطر همین توییت‌های ترامپ بالا می‌رود، ‌درست است. با این حال این صحبت‌های طعنه‌آمیز حسین کاظم‌پور اردبیلی نمی‌تواند از دوباره موبایل به‌دست شدن ترامپ جلوگیری کند. با کاهش احتمالی میزان صادرات نفت ایران و شرایط نابسامان تولیدکنندگان دیگری مانند لیبی و ونزوئلا، حتی اگر عربستان و امارات دیگر عضو متحد آمریکا در اوپک تولید خود را بالا ببرند، باز تضمینی برای ثابت ماندن قیمت بنزین وجود ندارد. نکته دیگر این است که عربستان، به ماه‌ها زمان برای بالا بردن سقف تولید خود دارد و این شکاف زمانی، قطعا کمکی به ترامپ در انتخابات میان‌دوره‌ای پیش‌رو در آبان نخواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید