• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 16 تیر 1397
کد مطلب : 22246
+
-

دشواری‌های گرفتن وام ازدواج

علی قاسمیان کردلر| روزنامه‌نگار :


وام ازدواج، کمک هزینه‌ای برای شروع زندگی زوج‌هاست که حاشیه های دریافت آن همیشه زوج ها را در آستانه شروع زندگی درگیر می کند. بانک مرکزی در سال ۸۷ با هدف حمایت از تشکیل خانواده و کمک به زوج‌های جوان، سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه را ایجاد کرد‌. براین اساس مقرر شد شبکه بانکی کشور به ‌طور نظام‌مند و مدیریت شده برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از طریق این سامانه همکاری کند. این اقدام دولت در سال های نخستین با استقبال چشمگیر و همکاری   بانک ها با زوجین مواجه شد. اما در ادامه دریافت تسهیلات ازدواج به رویایی دست نیافتنی برای برخی زوجین تبدیل شد که قصد داشتند چرخ زندگی خود را در روزگاری که گرانی و تورم وجود دارد، در گردش نگاه دارند.   فرآیند اعطای تسهیلات ازدواج در شبکه بانکی، مشکل تأمین ضمانت پرداخت اقساط از سوی زوجین، طولانی شدن روند پرداخت تسهیلات در بانک‌های عامل و پاس‌کاری بانک‌ها به بهانه نبود اعتبار، این روزها به دغدغه خاطری برای بسیاری از زوج ها در استان اردبیل مبدل شده و موجب گلایۀ آنان در این استان مرزی شده است.  

سخت شدن مراحل دریافت وام ازدواج و هموار نکردن راه های استفاده از این تسهیلات در آغاز زندگی مشترک، باعث شده است زوج های اردبیلی مدت‌ها در انتظار دریافت وام ازدواج بمانند. در حالی که با توجه به تورم و گرانی فعلی، این وام، تاثیر چندانی در جبران هزینه های زندگی ندارد.  در زمانه ای که امکان مالی برای اجاره یک منزل و خرید امکاناتی برای شروع حداقل زندگی از توان جوانان تازه همسر گزید خارج  است، زوج‌های جوان و خانواده‌های آنان با تاسف می‌بینند که نهادهای مسئول حتی برای پرداختن حداقل هزینه به عنوان وام ازدواج، تعلل می کنند. در حالی که شعارهای تشویق به ازدواج همچنان به گوش جوانان می‌رسد، از پرداخت تسهیلات ازدواج غفلت می شود.  

این روزها بسیاری از جوانان استان مثل مناطق دیگر کشورمان با مشکل بزرگی به نام پرداخت وام های ازدواج درگیرند و این وام ها اگر چه یکی از تسهیلات دولت برای تشویق جوانان به ازدواج است، اما اجرای این طرح کمکی و تشویقی در یکی-  دو سال گذشته با مشکلاتی مواجه شده است و بسیاری از زوج های جوان همچنان در صف انتظار برای دریافت وام ازدواج هستند. بسیاری از این موضوع گله دارند که مسئولان ذیربط نباید از حمایت حداقل شانه خالی کنند و به این مشکل جوانان کم اعتنا باشند.   اگر بانکی اعتبار لازم را برای ارائه وام ندارد، مسئولان باید آن بانک را از فهرست حذف و این حذف را اعلام کنند تا متقاضیان دچار بلاتکلیفی در بانک های عامل نباشند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید