• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 16 تیر 1397
کد مطلب : 22230
+
-

توضیح وزارت بهداشت درباره دستورالعمل «استفاده مجدد از وسایل پزشکی اتاق عمل»

جامعه
توضیح وزارت بهداشت درباره دستورالعمل «استفاده مجدد از وسایل پزشکی اتاق عمل»


بــه‌دنبــال صــدور دستورالعمل «استفاده مجدد از وسایل پزشکی اتاق عمل» و واکنش‌های گسترده رسانه‌ای به این موضوع مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت ضمن توضیح دستورالعمل اخیر وزارت بهداشت درباره استفاده مجدد از برخی وسایل پزشکی، گفت: موضوع، استفاده مجدد از وسایل یکبارمصرف نیست، بلکه منظورمان استفاده از وسایلی است که نوع چندبار مصرف‌شان وجود دارد.

به‌گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، بهزاد کلانتری گفت: برخی می‌گویند وزارت بهداشت بخشنامه‌ای داده مبنی بر اینکه وسایل یکبار مصرف را دوباره استریل کرده و مجددا استفاده کنید، اما باید پرسید کجای این بخشنامه چنین موضوعی گفته شده است؟ او با بیان اینکه بسیاری از وسایل بیمارستان‌ها قابلیت استفاده مجدد دارند، افزود: برای مصرف آنها باید طبق توضیحاتی که روی خود محصول است و کارخانه سازنده ارائه داده است، آنها را استریل کنیم و در این صورت این وسایل قابلیت استفاده مجدد دارند.

بنابرای برخی وسایل چندبار مصرف پزشکی یکسری اصول برای استریل کردن دارند و اگر این اصول رعایت شود، وسیله مورد نظر می‌تواند مجددا استفاده شود. وی ادامه داد: بنابراین دستورالعمل ما در واقع دستورالعمل استفاده مجدد از وسایل قابل استفاده مجدد مانند ست‌های اتاق عمل است، نه وسایل یکبار مصرف. ست‌ اتاق عمل که شامل وسایلی چون پنس، قیچی و... است، بعد از عمل شسته و استریل می‌شوند و مجددا مورد استفاده قرار می‌گیرند. در هیچ‌کجای دنیا اینطور نیست که این ست‌ها را دور بیندازند و بگویند که بعد از یکبار استفاده از آنها، ست جدیدی را استفاده می‌کنیم؛ بنابراین این وسایل یک روش شست‌وشو و دستورالعمل استریل دارند که اگر این فرایند به درستی انجام شود در راستای ایمنی بیمار است.

او با بیان اینکه برخی از بیمارستان‌ها به‌ویژه در بخش خصوصی این موضوع را رعایت نمی‌کردند و به جای استفاده از وسایل چندبار مصرف از وسایل یکبار مصرف استفاده می‌کردند، اظهار کرد: این دستورالعمل می‌گوید در راستای مدیریت منابع از وسایل چندبار مصرف استفاده کنید تا خرج کمتری داشته باشد و وسایل یکبار مصرفی که گران هستند و مشابه چندبار مصرف‌شان وجود دارد، ‌استفاده نشوند. وقتی می‌شود از برخی وسایل چندبار مصرف با روش درست استریل استفاده کرد، چرا پول اضافه دهیم. کلانتری همچنین گفت: البته ممکن است یک بیمارستان سیستم استریل قوی نداشته باشد و سیستمش نیازمند بازسازی باشد، در این صورت این بیمارستان تا زمان بازسازی سیستمش از وسایل یکبار مصرف استفاده می‌کند؛ بنابراین اصلا موضوع استفاده مجدد از وسایل یکبارمصرف نیست، بلکه می‌گوییم وسیله یکبار مصرفی که نوع چندبار مصرف آن هم وجود دارد، از نوع چندبار مصرفش استفاده شود تا مدیریت منابع صورت گیرد و با منابع کمتر خدمت بیشتری ارائه کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید