• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 16 تیر 1397
کد مطلب : 22205
+
-

گرمازدگی؛ متهم کاهش تولید پسته

علی ابراهیمی  | خبرنگار

  در 2‌ماه نخست سال زراعی جاری تغییرات شدید شرایط اقلیمی و کم‌آبی موجب بروز برخی نگرانی‌ها در مورد کاهش شدید تولید و صادرات پسته شده است. با شکرالله حاجی‌وند، مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهادکشاورزی در این‌باره گفت‌وگو کرده‌ایم.

برخی خبرها از کاهش میزان تولید پسته در سال زراعی جاری به یک چهارم رقم تولید سال گذشته حکایت دارد،  این آمارها تا چه حد صحت دارد؟
امسال به اندازه کافی تولید پسته در کشور داریم.

گفته می‌شود امسال تولید پسته به یک چهارم کاهش می‌یابد؟
پیش‌بینی میزان تولید پسته در اوایل سال 96معادل 310هزار تن بود اما در ادامه به‌دلیل گرمازدگی درختان پسته به 278هزار تن کاهش یافت. امسال نیز اینگونه نیست که میزان تولید پسته به یک‌چهارم پارسال کاهش یابد اگرچه به‌دلیل شرایط جوی ماه‌های نخست امسال کاهش نسبی تولید را داشته‌ایم، اما میزان کاهش تولید به اندازه‌ای که در اینگونه آمارها اعلام می‌شود،  نیست.

آیا آمار دقیقی از رقم تولید پسته در اختیار دارید؟
اکنون نمی‌توانم آماری از پیش‌بینی تولید پسته در سال‌جاری ارائه کنم، اما بررسی میدانی باغ‌های پسته حاکی از ریزش جوانه گل در بعضی مناطق بوده است؛ با توجه به نوسان آب و هوایی در سال‌جاری و پدیده سال آور- ناآور به‌نظر می‌رسد امسال کاهش جزئی را در میزان تولید پسته شاهد باشیم.

کاهش تولید تا چه حد از تغییر اقلیم ناشی بوده است؟
همانطور که اعلام کردم میزان کاهش تولید امسال پسته چندان چشمگیر نخواهد بود و این کاهش نیز بیشتر از تغییرات آب و هوایی در فروردین‌ماه امسال یعنی سرمای شدید و سپس گرمازدگی متأثر بوده است. متأسفانه گرمازدگی در استان کرمان به‌عنوان قطب تولید پسته موجب شد تا کار تلقیح خوشه‌های پسته مختل شود و درختان پسته قادر نباشند وارد مرحله زایش و تولید محصول شوند.

بیشترین خسارت درکدام استان است؟
بیشترین خسارت وارد شده به‌دلیل گرمازدگی در استان کرمان رخ داده، اگرچه در برخی مناطق دیگر کشور نیز به شکلی محدودتر شاهد خسارت درختان پسته به‌دلیل گرمازدگی بوده‌ایم.

اثر کم‌آبی بر روند تولید پسته چه بوده است؟
کم‌آبی و تغییر کیفیت آب در کاهش میزان تولید پسته تأثیر اندکی داشته است.

با این شرایط تولید آیا نگرانی برای تأمین نیاز بازار به پسته ندارید و احتمال واردات این محصول وجود دارد؟
مخالف واردات پسته هستیم؛ به واردات این محصول نیازی نداریم زیرا امسال نیز به‌رغم کاهش نسبی تولید به اندازه کافی پسته تولید داخل داریم که علاوه بر تأمین نیاز بازار داخلی،  بخش عمده‌ای از این محصول صادر خواهد شد. همچنین از تولید سال 96حدود 100هزار تن پسته در انبارهای کشور موجود است.

تأثیر تنش‌های سیاسی بر کاهش احتمالی صادرات پسته در سال‌جاری چگونه خواهد بود؟
عمده صادرات پسته ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و چین است و با توجه به مذاکراتی که اکنون با اتحادیه اروپا برای ادامه برجام در حال انجام است، به‌نظر نمی‌رسد مشکلی برای صادرات پسته ایجاد شود. در مورد بازار آمریکا نیز اعمال تعرفه‌های بالا برای واردات پسته مشکل اصلی حضور در این بازار است و سهم پسته صادراتی ایران از این بازار چندان چشمگیر و یا به حدی نبوده است که درصورت اعمال ممنوعیت صادرات پسته ایران با مشکلاتی مواجه نشود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید