• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 14 تیر 1397
کد مطلب : 22150
+
-

شادستان، دریچه‌ای برای نشاط و شادابی تهرانی‌ها

شادستان، دریچه‌ای برای نشاط و شادابی تهرانی‌ها


ولی‌الله شجاع‌پوریان/ معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری  تهران
تابستان به‌عنوان فصل فراغت به‌ویژه برای دانش‌آموزان و دانشجویان شناخته می‌شود. بیش از یک میلیون و 100هزار دانش‌آموز و قریب به 600هزار دانشجو در شهر تهران در ایام تابستان فرصت مغتنمی برای استراحت، سرگرمی، آموزش و تقویت مهارت‌های زندگی در اختیار دارند، یکی از مهم‌ترین وظایف نهادهای حاکمیتی رفع نیازها و احتیاجات شهروندان در ایام فراغت و تمهید شرایط شادی، نشاط، شادابی و تفریح و سرگرمی در جامعه است.

شهرداری تهران در این راستا جشنواره تابستانی «شادستان» را در ایام تابستان پیش‌بینی کرده است. واژه شادستان که اشاره به مکان و زمانی برای شادی دارد، از این‌رو برای این جشنواره تابستانی انتخاب شد که واژه شادی یکی از کلیدواژه‌های اصلی بسیاری از مسئولان بوده است.

آموزه‌های دینی ما بسترسازی برای فراهم‌کردن شادی‌های مشروع در جامعه را تأکید کرده‌اند. همچنین مقام معظم رهبری در باب اهمیت ایجاد شادی و نشاط فرموده‌اند: «در چهره اسلام، تفریح و ادخال سرور - دیگران را مسرور کردن، خشنود کردن، خوشحال کردن، شاد کردن و امیدوار کردن - جای بسیار حساسی دارد. بنابر این، شما همینطور که یک کار تفریحی را انجام می‌دهید، یک نمایش اجرا می‌کنید، یک ماجرای طنزآمیز را بیان می‌کنید، یک شعر اجرا می‌کنید و می‌خوانید یا یک مسابقه اجرا می‌کنید، در همان حال احساس می‌کنید که یک عبادت انجام می‌دهید.» یکی از رویکردهای اصلی مهندس افشانی، شهردار تهران، ترویج و توسعه شادی و نشاط در شهر تهران بوده و در جلسات مختلف بر ایجاد شادی و نشاط در کلانشهر تهران تأکید کرده‌اند.

براساس این پیش‌گفته، معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در تابستان امسال برنامه‌های متعدد و متنوعی را در قالب جشنواره بزرگ تابستانی شادستان تهران پیش‌بینی کرده که از اول تیرماه آغاز شده و تا میانه شهریور و پیش از آغاز ایام محرم تداوم خواهد داشت. در این جشنواره بیش از 142 عنوان برنامه و فعالیت شاخص پیش‌بینی شده که به همت ادارات کل، سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه معاونت اجتماعی و فرهنگی برنامه‌ریزی و عملیاتی خواهند شد.

این برنامه‌ها با رویکرد اخلاق‌مداری، محله‌گرایی، خانواده‌محوری، توجه به گروه‌های اجتماعی، مشارکت‌جویی، امیدافزایی، نشاط‌آفرینی و تقویت هویت ملی و تحقق نشاط اجتماعی و تفریحات سالم تدوین شده‌اند. یکی از تفاوت‌های اصلی جشنواره شادستان با سایر جشنواره‌های مشابه توجه به جامعه مخاطب و تخصیص برنامه‌های ویژه برای 5گروه مخاطب ویژه ازجمله کودکان و نوجوانان، معلولان و جانبازان، سالمندان، بانوان و عموم شهروندان است؛ به‌صورتی که برنامه‌هایی متناسب با نیاز آنها در یک گستره جغرافیایی مشخص تدارک دیده شده است؛ به‌طور مثال دوشنبه‌های سالمندان یا چهارشنبه‌های معلولان به‌صورت ویژه در هر دوشنبه و چهارشنبه ایام تابستان برنامه‌های متنوعی را برای مخاطبان درنظر گرفته است.

برای افزایش شادابی و نشاط در سطح مناطق نیز بیش از 320جشن شبانه در مناطق مختلف تهران به اجرا درخواهند آمد که برای استفاده بهینه شهروندان تهران به 4 پهنه تقسیم شده و در سطح هرکدام از پهنه‌ها هر شب در 4 نقطه مختلف شهر تهران حیات شبانه برای شهروندان ایجاد خواهد شد.

آنچه برنامه‌های شادستان را نسبت به گذشته و سایر برنامه‌ها متمایز می‌کند آسیب‌شناسی و اصلاح برنامه‌ها، توزیع عادلانه در سطح مناطق، تأکید بر صرفه‌جویی و استفاده بهینه از منابع، آموزش حقوق و رفتارهای شهروندی در کنار ایجاد شادی و نشاط، ایجاد خلاقیت و نوآوری در برنامه‌ها و ارائه تمامی خدمات به‌صورت رایگان است.

به‌طور نمونه اجرای طرح راهوند به‌عنوان یکی از برنامه‌های شاخص جشنواره شادستان با کمترین هزینه فضایی را برای تحرک و پویایی شهروندان با ایجاد طرح‌های گرافیکی در سطح محلات فراهم خواهد کرد.

امیدواریم با همکاری شهروندان تهرانی و همت و تلاش همه همکارانم در شهرداری تهران به‌ویژه پرسنل معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گامی هرچند کوچک در تحقق شعار «شهر زیست‌پذیر، شهروند مشارکت‌پذیر» برداشته باشیم و شادی، نشاط و امید را به شهروندان تهرانی هدیه کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید