• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 14 تیر 1397
کد مطلب : 22142
+
-

کاهش ترافیک پایتخت با بخشنامه برقی

ترافیک
کاهش ترافیک پایتخت با بخشنامه برقی


ساعت کار ادارات استان تهران تغییر کرد تا راهکاری برای کاهش بحران مصرف برق شود اما این رخداد بی‌شک بر ترافیک پایتخت نیز مؤثر خواهد بود. فرنوش نوبخت، مدیرعامل مترو می‌گوید: طی امروز و فردا برنامه مترو و اتوبوسرانی پایتخت برای وضعیت ساعت کار جدید اعلام خواهد شد تا از روز شنبه شهروندان تهرانی بتوانند همزمان با نخستین ساعات اداری  در محل کار خود حضور یابند.

ساعت کار ادارات استان تهران براساس بخشنامه دولت، از امروز تا پایان تیرماه جاری ساعت ۶ شروع و ساعت ۱۴ پایان می‌یابد. در عین حال ترافیک تهران نیز هر روز از ساعت 7تا 9صبح و 16تا 19با شکل‌گیری صف‌های طولانی خودروها در بزرگراه‌ها و معابر شهری تشدید می‌شود. سال گذشته تهران در این زمینه تجربه‌ای مشابه داشت که باعث شد ترافیک به نحو اثرگذاری کاهش یابد. در 2هفته نخست مهرماه 96، ساعت آغاز به‌کار ادارات با 2ساعت شناور آغاز شد.

طبق آمار شهرداری تهران این تغییر ساعت موجب کاهش 20درصدی ترافیک آغازین روز شد و طبق آمار پلیس راهور تهران، کاهش 23درصدی ترافیک را به همراه داشت. سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: طی این دوره صف ترافیکی بزرگراه‌های تهران 20تا 30درصد کاهش یافت. در عین حال محسن پورسیدآقایی، معاون شهردار نیز به همشهری گفت:‌ آمارها تا 20درصد کاهش ترافیک صبحگاهی را نشان می‌دهد. این اعداد و ارقام تنها به‌علت پراکنده شدن ساعت ترافیک صبحگاهی رخ داده بود اما طبق مصوبه اخیر استانداری، ترددهای شهری کارکنان دولت 2ساعت در صبح و بعد‌از‌ظهر جابه‌جایی خواهد داشت که این بی‌شک موجب کاهش ترافیک در پیک‌های صبحگاهی و عصرگاهی خواهد شد. پیش‌بینی همشهری را از همین امروز تجربه خواهید کرد.



نقش تغییر ساعت بر کاهش ترافیک

انعطاف ساعت کاری یک راه‌حل شناخته شده برای کاهش ترافیک است. مجتبی شفیعی، کارشناس حمل‌ونقل و ترافیک کشور در این‌باره به همشهری می‌گوید: در شهرهای بزرگ جهان روش‌های مختلفی برای علاج ترافیک متداول است که می‌تواند 10تا 13درصد بر صف خودروها اثر بگذارد. به گفته او، هم‌اکنون تکنیک‌های جدیدی نظیر انعطاف ساعت کاری وجود دارد که مدیریت تقاضای سفر را نشانه رفته و در تهران هم قابلیت استفاده دارد. برای نمونه انتقال برخی از شیفت‌های کاری مشاغل گوناگون به شب از این تکنیک‌هاست.

از سویی یکی از راه‌هایی که برای کاهش بار ترافیکی می‌تواند اجرایی ‌شود، تغییر ساعت آغاز به‌کار مدارس و ادارات است که به کاهش تراکم اولیه ترافیک در معابر می‌انجامد.

بدین‌ترتیب به جای انباشت خودروها برای یک سفر تحصیلی و یک سفر کاری در یک ساعت، این ترددها در 2یا 3ساعت گسترده می‌شود. این الگو در بسیاری از کشورهای جهان کارایی خود را ثابت کرده است. در سال‌های89 و 90طرح ساعت کار شناور ادارات با نظر دولت در تهران اجرایی شد اما به سرعت به‌علت عدم‌هماهنگی شکست خورد تا نشان دهد طرح‌های ترافیکی به تجربیات اجرایی و هماهنگی میان‌دستگاهی نیز نیاز دارد؛ موضوعی که در مهرماه 96به وضوح در همکاری میان پلیس راهور، شهرداری و دولت دیده شد و تجربه دوباره آن می‌تواند موجب کاهش ترافیک تهران شود.


   تغییر ساعت فعالیت خطوط پنج‌گانه متروی تهران از شنبه

مهندس فرنوش نوبخت،  مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه برنامه حرکت قطارهای مترو در خطوط پنج‌گانه را با توجه به بخشنامه صادره در مورد تغییر ساعات کار اداری اعلام کرد. به گزارش همشهری،  همزمان با تغییر ساعت کار ادارات استان تهران از روز شنبه (۱۶ تیرماه ۱۳۹۷) زمان فعالیت متروی تهران و حومه نیز تغییر می‌کند. نوبخت گفت: از روز شنبه 16تیرماه 1397،  خطوط پنج‌گانه متروی تهران و حومه از ساعت ۵ صبح فعالیت خود را آغاز می‌کنند و سرویس دهی آنها تا ساعت 22:30 ادامه خواهد داشت؛ همچنین فاصله اعزام قطار در زمان‌های پرتردد کاهش می‌یابد. به گفته مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، این تغییر ساعت فعالیت متروی تهران و حومه تا پایان تیرماه اعمال می‌شود و پس از آن زمان فعالیت به حالت عادی خود بازمی‌گردد.

این خبر را به اشتراک بگذارید